Färgglada lavar på klippa

Kynnefjäll

Kynnefjäll är en ungefär två mil lång, och en mil bred, högplatå i norra Bohuslän. Platån sträcker sig mellan Bullaresjöarnas sprickdal i väster och Örekilsälvens dalgång i öster, med Kornsjöarna som nordlig utpost vid gränsen mot Norge. Området bjuder på vacker vandring i ett särpräglat landskap. Här hittar du en unik flora och fauna. Områdets topografi har gjort att arter som annars är vanligare längre norrut i landet trivs här, till exempel dvärgbjörk, norrlandslav och lämmelmossa.

Porten till Kynnefjäll kan sägas vara vägkorsningen vid Lundens vaktstuga på Bohusledens etapp 18, cirka 15 kilometer norr om Svarteborg. Nästa etapp, nummer 19, tar dig ända fram till hjärtat av det vilda Kynnefjäll. Passa på att klättra upp till den högsta toppen Vaktarekullen, 206 meter över havet.

Fortsätt sedan med etapperna 20–23, förbi Holmen, Daletjärnen och Nornäs, där leden viker västerut mot etappmålet Vassbotten i Bullarebygden. Totalt omfattar etapperna 18–23 en sträcka på drygt 76 kilometer – en rejäl flerdagarstur med andra ord. Men det går att plocka delsträckor så att vandringen passar dig och ditt sällskap.

Snabbfakta

Karta
Bohusledens hemsida, Terrängkartan 574 Färgelanda och 585 Ed (ev. 584 Strömstad).

Etappens längd / deletapper
Cirka 76 km / 6 deletapper

Läsvärt och länkar
Bohusledens hemsida, Tanums kommun (etapp 21-23), Munkedals Turism, Tanum Turism och om Kynnefjäll naturreservat.