Grupp som vilar på klippor

Kust - kustleden

Vandra den 367 kilometer långa Kust till kustleden från Sölvesborg till Ängelholm. Här upplever du lummiga lövskogar, rogivande sjöar och västkustens salta vindar. Om du inte vill gå hela sträckan finns många bra startplatser, till exempel Sölvesborg, Osby, Åsljunga, Torekov eller Ängelholm. Längs vägen hittar du också STF-vandrarhem där du kan vila fötterna.

Från Sölvesborg går du upp på åsen Ryssberget. Du vandrar på stigar och små skogsvägar i vacker bokskog. Så småningom når leden fram till en av Skånes största sjöar, Immeln. Naturen runt sjön är artrik och har du tur får du se såväl storlom som fiskgjuse. Utsiktstornet vid Osbysjön är en annan bra plats där du kan spana efter fåglar.

Efter att du har passerat Hallandsåsen vandrar du vidare över strandängar på Hovs hallar, där betande djur nyfiket följer dina steg. Fortsätt färden längs kusten ner till Torekovs stränder som är ett sommarparadis med många fina sommarhus. Härifrån kan du även ta dig ut med färja till Hallands Väderö. Har du tur kan du få en skymt av både tumlare och säl i vattnet.

Sista sträckan fram till Ängelholm vandrar du längs havet, mellan storslagna sanddyner och pittoreska badorter. Här finns många tillfällen att stanna till vid ateljéer eller museum. Sista biten går genom strövområdet Kronoskogen.