Sju ungdomsledare för STF Tillsammans på rad

Bli ungdomsledare

Vill du inspirera unga till ett aktivt friluftsliv? Bra, då har vi uppdraget för dig! Med fokus på natur, kultur och integration arrangerar vi aktiviteter, diskussionsgrupper och läger för ungdomar i åldern 16-20 år. Vi har lokala ungdomsgrupper i Stockholm, Göteborg och Uppsala, men vill gärna starta grupper på fler orter.

Vad innebär det att vara STF Tillsammans-ledare?

Vi tror på möten och upptäckarglädje som ett sätt att föra människor närmare varandra. I vår ungdomsverksamhet STF Tillsammans möts nyfikna tjejer och killar mellan 16-20 år. Vi har olika etniska, kulturella och sociala bakgrunder och vi använder våra erfarenheter för att lära oss mer om oss själva och andra. Vi möter nya vänner och lär känna andra kulturer. Genom utflykter och läger upptäcker vi nya platser och lär känna Sverige. Vi har separata grupper för killar och tjejer.

Tillsammans-ledarna ansvarar för sin grupp

En STF Tillsammans-ledare ansvarar tillsammans med övriga ledare för den lokala gruppen, att planera aktiviteter och läger, och att kommunicera ut detta till deltagarna. Det är ledarna som sköter planering och det operativa arbetet, både på aktiviteter och läger, men STF finns med som stöd.

Gratis ledarutbildning

Alla STF-medlemmar över 20 år har möjlighet att ansöka om att bli ledare. Ledaruppdraget är minst ett år. I samarbete med Studiefrämjandet utbildas du i ledarskap, gruppdynamik, kommunikation och lärande. Utbildningen är kostnadsfri för dig som väljer att engagera dig som ledare.

Att vara ideell ledare för STF Tillsammans innebär en del arbete, framför allt i uppstartsprocessen nu i början av året och i planering av träffar och läger under året. Tidigare ledare har med en mun sagt att arbetet överträffas av att du som ledare får så mycket tillbaka från deltagarna. Sedan starten 2001 har mer än 300 ungdomar deltagit i aktiviteter och på läger arrangerade av STF Tillsammans. Träffarna är otroligt uppskattade av både deltagare och ledare.

När startar arbetet?

Så snart som möjligt, och året om. När vi får in tillräckligt många intresserade ledare på en ort startar vi en grupp.

Skicka din intresseanmälan till tillsammans@stfturist.se för mer information.

Gilla oss på Facebook

Verksamheten drivs av STF i samarbete med Studiefrämjandet.

"Känn dig själv, känn ditt land, känn världen."

Dag Hammarskjöld, FN:s tidigare generalsekreterare och postumt mottagare av Nobels fredspris 1961. Hammarskjöld var även ledamot i STFs styrelse under många år. STF Tillsammans-verksamhet utgår från denna mening och anda.