25 tonårstjejer står på rad i vattenbrynet vid havet

STF Tillsammans

Vi tror på möten och upptäckarglädje som ett sätt att föra människor närmare varandra. I Svenska Turistföreningens ungdomsverksamhet STF Tillsammans möts nyfikna tjejer och killar mellan 16-25 år. Vi möter nya vänner och lär känna andra kulturer.

Vi tror på möten och upptäckarglädje som ett sätt att föra människor närmare varandra. Med fokus på natur, kultur och integration arrangerar vi aktiviteter, diskussionsgrupper och lokala helgläger. Vi har olika etniska, kulturella och sociala bakgrunder och vi använder våra erfarenheter för att lära oss mer om oss själva och andra. Vi möter nya vänner och lär känna andra kulturer. Genom lokala aktiviteter och läger upptäcker vi nya platser och utforskar Sverige. I samarbete med Studiefrämjandet och med bidrag från Kungliga sällskapet Pro Patria driver vi STF Tillsammans.

STF Tillsammans har just nu lokala ungdomsgrupper i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Vi har separata grupper för tjejer och killar.

STF Tillsammans Göteborg – killar

Nu startar vi upp en STF Tillsammans-grupp i Göteborg! Här är du hjärtligt välkommen om du definierar dig som kille eller ickebinär och vill ut och upptäcka med oss. Med ledorden Play, Art, Nature (PAN) ger vi oss ut på äventyr i naturen och lär känna både vår omvärld och oss själva. Vi tror på att lek, konst och natur är nyckeldelar för ett bättre välbefinnande. Och att vi kan hitta sätt att utveckla oss själva och vår omgivning genom dessa tre ledord.

Vi som ledare har väldigt olika bakgrunder, men stor gemensam erfarenhet av att jobba med ungdomar på olika sätt. Med glimten i ögat och mycket skratt hoppas vi ni vill utforska vår omvärld tillsammans med oss.

Till sommaren och hösten 2021 har vi 5 aktiviteter inplanerade, bl.a. En skogsvandring där vi lär oss om ätbara saker i vår natur, vandring med tältning och kajakpaddling. Vi välkomnar förslag på framtida aktiviteter, vi vill ju trots allt upptäcka tillsammans!

Uppdaterad information om oss och våra aktiviteter hittar du på vår Facebook-sida

STF Tillsammans Uppsala – tjejer

STF Tillsammans Uppsala är en friluftsgrupp på nybörjarnivå för tjejer 18-25 år, med fokus på att må bra, ha roligt och uppleva spännande äventyr i naturen. Tillsammans med utbildade kvinnliga ledare och andra tjejer i din egen ålder får du chans att komma ut och upptäcka ditt närområde, ha roligt, lära dig nya saker och stärka dig själv. Alla aktiviteter är gratis, ingen utrustning eller förkunskap krävs.

Aktivitetsträffarna pågår ungefär en gång i månaden fram till oktober 2021 (inklusive ett helgläger tillsammans). Vad vi gör på träffarna bestäms utifrån gruppens önskemål, tex paddla kanot, laga mat ute, yoga och mindfulness i skogen, umgås runt en sprakande lägereld och prata om livets många frågor, göra en vandring ihop, eller varför inte lära sig tälja eller navigera efter olika sorters kartor.

STF Tillsammans Uppsala är en del av Svenska Turistföreningen och vi tror på möten och upptäckarglädje som ett sätt att föra människor närmare varandra. Hos oss möts nyfikna tjejer som vill upptäcka och utforska tillsammans!

Har du frågor eller vill lära känna oss bakom initiativet lite mer? Följ oss på @stftillsammans_uppsala på Instagram.

STF Tillsammans Stockholm – tjejer

Vi har även en lokal STF Tillsammans-grupp för tjejer i Stockholm! Identifierar du dig som tjej, är mellan 16 och 25 år och längtar efter att få upptäcka Sverige genom kultur- och naturupplevelser tillsammans med andra? Titta hit!

Under året har vi träffats cirka en gång per månad och bland annat provat på paddling, klättring, vandring och cykling. Gruppen har plats för ca 20 deltagare och leds av utbildade ledare och just nu finns lediga platser i gruppen så tveka inte att gå in och anmäla ditt intresse. Ansökan är inte bindande. Du är alltid välkommen att höra av dig, vi tar in nya deltagare året om, tills gruppen är full.

För mer information och anmälan kontaktar du tillsammans@stfturist.se.

Vi vill starta fler grupper – vill du bli ledare?

Vi vill starta fler lokala grupper på fler orter i Sverige. Är du intresserad av att engagera dig som ledare? Kika här!

6 tonårstjejer cyklar tillsammans på en landsväg

Lokala STF Tillsammans-grupper

• Cirka 5-10 aktivitetsträffar under året.
  • Grupperna riktar sig till olika åldrar från 16 till 25 år.
  • Helgläger.
  • Ledare är alltid med på träffarna.
  • Gruppen består av max 25 personer.
  • Ingen utrustning eller förkunskap behövs.

Medlemsavgift 195 kr/år. Därefter är alla träffar och läger gratis.

Vad är på gång?

Följ oss på Facebook så vet du vad som är på gång hos oss!