25 tonårstjejer står på rad i vattenbrynet vid havet

STF Tillsammans

Vi tror på möten och upptäckarglädje som ett sätt att föra människor närmare varandra. I Svenska Turistföreningens ungdomsverksamhet STF Tillsammans möts nyfikna tjejer och killar mellan 16-20 år. Vi möter nya vänner och lär känna andra kulturer.

STF Tillsammans i Stockholm och Uppsala

Vi tror på möten och upptäckarglädje som ett sätt att föra människor närmare varandra. Med fokus på natur, kultur och integration arrangerar vi aktiviteter, diskussionsgrupper och lokala helgläger för ungdomar i åldern 16-20 år. Vi har olika etniska, kulturella och sociala bakgrunder och vi använder våra erfarenheter för att lära oss mer om oss själva och andra. Vi möter nya vänner och lär känna andra kulturer. Genom lokala aktiviteter och läger upptäcker vi nya platser och utforskar Sverige. I samarbete med Studiefrämjandet och med bidrag från Kungliga sällskapet Pro Patria driver vi STF Tillsammans.

STF Tillsammans har just nu lokala ungdomsgrupper i Stockholm och Uppsala. Vi har separata grupper för tjejer och killar. Just nu har vi enbart grupper för tjejer igång.

STF Tillsammans Uppsala – tjejer

STF Tillsammans Uppsala är en friluftsgrupp för tjejer med fokus på att minska ensamhet, ohälsa och utanförskap. Tillsammans med utbildade kvinnliga ledare och andra tjejer i din egen ålder får du chans att komma ut och upptäcka naturen, ha roligt, lära dig nya saker och stärka dig själv.

Vad vi gör på träffarna bestäms utifrån gruppens önskemål. Exempel på saker att göra när vi ses är att testa på att paddla kanot, laga mat ute, göra yoga och mindfulness i skogen, umgås runt en sprakande lägereld och prata om livets många frågor, lära sig tälja, orientera, testa på att åka skridskor, pulka och skidor, eller göra en vandring ihop.

Har du fler frågor eller vill lära känna oss bakom initiativet lite mer? Följ oss på @stftillsammans_uppsala på Instagram. Under hösten kommer vi att öppna upp anmälan för nya tjejer som vill vara med så håll utkik på vår Instagram och här på webben.

STF Tillsammans Stockholm –  tjejer

Vi har även en lokal STF Tillsammans-grupp för tjejer i Stockholm! Identifierar du dig som tjej, är mellan 16 och 20 år och längtar efter att få upptäcka Sverige genom kultur- och naturupplevelser tillsammans med andra? Titta hit!

Under året har vi träffats cirka en gång per månad och bland annat provat på paddling, klättring, vandring och cykling. Gruppen har plats för ca 20 deltagare och leds av STFs ledare och just nu finns lediga platser i gruppen så tveka inte att gå in och anmäla ditt intresse. Ansökan är inte bindande. Du är alltid välkommen att höra av dig, vi tar in nya deltagare året om, tills gruppen är full.
Anmäl dig här – (du skickas vidare till Studiefrämjandets webbplats)

Vi vill starta fler grupper – vill du bli ledare?

Vi vill starta fler lokala grupper på fler orter i Sverige. Är du intresserad av att engagera dig som ledare? Kika här!

6 tonårstjejer cyklar tillsammans på en landsväg

Lokala STF Tillsammans-grupper

• Cirka 5 aktivitetsträffar under året.
  • För dig som är 16-20 år
  • Helgläger.
  • Ledare är alltid med på träffarna.
  • Gruppen består av max 20 personer.
  • Ingen utrustning eller förkunskap behövs.

Medlemsavgift 150 kr/år. Därefter är alla träffar och läger gratis

Vad är på gång?

Följ oss på Facebook så vet du vad som är på gång hos oss!