Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Studiebesök hos Garmland Guld och Silver

STF Västra Sörmland

21 Okt

Okt

Begränsat med platser
Johanna Garmland är den tredje generationen som driver företaget. Hon visar och berättar om hur gamla smycken blir nya ringar och dyl.
  • Senaste datum för anmälan: 14/10
  • Samling: Garmland Guld o Silver, Godsmagasinet, Katrineholm , 17:00
  • Plats: Garmland Guld o Silver
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Viola Marton 073-9600439

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 15 Jul

Eftermiddagstur på cykel

Kom med på en härlig cykeltur i närheten av Katrineholm. Du cyklar ut i den sköna sommaren och njuter av tillvaron. Ta med dig fika för en härlig paus i det gröna.

Använd gärna cyklehjälm.

• 09 Aug

Aug

Vandring på Sörmlandsleden etapp 45:1

Du vandrar på Strandstuguvikens rundslinga ca 9 km på etapp 45:1. Ta med dig matsäck för en heldag i den vackra naturen nära havet.

• 18 Aug

Aug

Studiebesök på Vika Avfallsläggning, Katrineholm

Guidning på Vika Avfallsanläggning där du får reda på allt om hur sorteringen går till och vidare i transportkedjan.

Samarr: Naturskyddsföreningen

• 03 Sep

Veckans Naturvandring

En ny termin startar. Vandringar på stigar, skogs- cykel- och gångvägar i Katrineholms närhet. Du följer naturens förvandling under hösten och ser hur naturen går till vila. Det brukar bli ca 5 km och ta 1.5 timme exklusive pausen. Första gången är starten vid Scoutgården, Katrineholm. Vill du delta efter det, ring ledaren eftersom startplatserna växlar. Ta med fika till pausen.

Vandringen är på torsdagar.

• 06 Sep

Svampens dag

Favorit i repris. Kom med ut i skogen och lär dig mer om svampar, vilka som är ätliga och vilka man ska undvika. Ta med svampkorgen och matsäck för dagen.

Samarr Naturskyddsföreningen

• 12 Sep

Vandringens dag

På Vandringens dag vandrar du en bit av vackra Sörmlandsleden. Du åker från Katrineholm och börjar vandringen från Svalboviken mot Näshultasjön. Ta med matsäck för en dagsvandring. Sörmlandsleden är en av Sveriges längsta leder och föregångaren bland låglandsleder. Leden bjuder på 100 vindlande vandringsmil i sörmländsk kulturbygd, fylld av historia, djupa skogar, vresiga bergknallar och glittrande sjöar. Leden har totalt omkring 100 etapper med olika svårighetsgrader, alltifrån krävande vandring till lättsam söndagspromenad. För vandraren finns skärmskydd att sova i och anlagda rastplatser för matpaus och vila.

Samarr. med Friluftsfrämjandet

• 21 Okt

Okt

Studiebesök hos Garmland Guld och Silver

Begränsat med platser

• 12 Nov

Prova på det gamla hantverket tovning

Kom med och lär dig grunderna i det gamla hantverket tovning. Monica Wallén på Ängby Gård visar hur det går till. I priset ingår materialet, kaffe och bulle.

Begränsat med platser, först till kvarn gäller

Medlem: 245 kr

• 26 Nov

Bildvisning om Katrineholms kända kvinnor och det gamla Katrineholm

Roland Blomqvist från kommunens arkiv berättar om det gamla Katrineholm och fram till nutid. Du får också veta lite om kvinnor som har varit kända i Katrineholm.

Samarr. Studiefrämjandet

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 20 kr

• 04 Dec

Grötkväll på Ramsjöhult

Välkommen på vår traditionella grötkväll med klurigheter och sång. Du umgås med vännerna i STF Västra Sörmland och har en trivsam kväll.

Medlem: 50 kr

• 07 Jan

Veckans Naturvandring

En ny termin startar. Vandringar på stigar, skogs- cykel- och gångvägar i Katrineholms närhet. Det brukar bli ca 5 km och ta 1.5 timme. Första gången är starten vid Scoutgården, Katrineholm. Vill du delta efter det, ring ledaren eftersom startplatserna växlar. Ta med fika el dyl.

• 08 Feb

STF Västra Sörmlands Årsmöte

Du deltar på årsmötet och bjuds därefter på förtäring och underhållning. Vilken är ej klart i dagsläget. Det finns hiss i huset.

• 15 Apr

Anmälan till stugvandring i Vindelfjällen

Vandring från Ammarnäs - Hemavan i juli. Boende i STFs fjällstugor. Packning ca 9 kg. Deltagarna går en studiecirkel under våren för fjällkunskap och träning i att vandra med packning. Den blir obligatorisk.

Tidig anmälan p.g.a beställning av tågresa. Den här resan var planerad 2020 men blev framflyttad p.g.a corona.

Medlem: Pris ej bestämt

• 12 Maj - 16 Maj 2021

Cykel - vandra med oss på Öland

Samåkning till Öland för några dagar på cykel och lite vandring.

Den här resan är bokad i mars 2020 ställdes då in p.g.a corona. Därför framflyttad.

Medlem: Pris ej bestämt