STF Västra Sörmland Lokalavdelning

STF Västra Sörmland Lokalavdelning - Laxmans väg 2, Lgh 1002, 64138 Katrineholm

Våra kommuner

Flen, Katrineholm, Vingåker

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Sörmland är ett herrgårdslandskap. I Sörmland ligger drygt fyrahundra herrgårdar och slott inbäddade mellan djup grönska och glittrande vatten. De vackra insjöarna är många och lockar till bad, fiske och paddelturer.

De stora sjöar som finns i lokalavdelningens hembygd är Hjälmaren och Båven med sina stränder och hundratals öar. Utanför Flen ligger Harpsund, regeringens herrgård, med en trädgård som är öppen för allmänheten.

Lokalavdelningens hembygd består av de tre kommunerna Flen, Katrineholm och Vingåker. Regionen tillhör gammal kulturbygd med flera stenåldersboplatser. Den mest kända är 6000 år gammal och belägen vid Vrå. På Julita gård har det även funnits ett cistercienserkloster. Klostret nämns i böckerna om Arn och byggdes omkring år 1180. Vingåker var ursprungligen ett handelscentrum och Vingåkers kyrka är en av de större lantsortskyrkorna i landet. På Säfstaholms slott, som ligger mitt i samhället, arrangeras uppskattade musikkvällar sommartid.

Lokalavdelningen anordnar ett varierande program för olika intressen och inriktningar. Vandringar förekommer för både naturälskare och motionärer och guidade visningar av slott, kyrkor och studiebesök är mycket uppskattade. Kvällsaktiviteter för medlemmarna med olika teman och studiecirklar är också återkommande. Lokalavdelningen ordnar cirka fyra vandringar per år och en promenadgrupp varje torsdag. Sörmlandsleden går genom regionen och det finns fina cykel- och motorcykelvägar samt leder för ridturer med häst.

Lokalavdelningen grundades 1979 och samlar cirka 130 medlemmar.

• 11 Jan - 30 Maj 2024

Veckans Naturvandring börjar

En ny termin startar. Vandringar på stigar, skogs- cykel- och gångvägar i Katrineholms närhet. Det brukar bli ca 5 km och ta 1.5 timme. Första gången är starten vid Scoutgården, Katrineholm. Vill du delta efter det, ring ledaren eftersom startplatserna växlar.

Icke-medlem: 20 kr

• 18 Apr

Veckans Naturvandring börjar

Icke-medlem: 20 kr

• 20 Apr

Vandring från Forssjö - Katrineholm

Du tar buss 490 från Resecentrum eller Skogskyrkogården enl turlistan ca 9.20. Bussresan kan du betala med kort eller använda busskortet från Kommunen. Avstigning vid hållplats Bygget, Forssjö därefter börjar vandringen tillbaka till Katrineholm. Ta med fika för 2 raster så kan du njuta av din vistelse under vandringen.

Buss 490 avgår från Resecentrum eller Skogskyrkogården

• 08 Maj

Guidning på Stora Sundby slott

Guidning på slottet 10.00-11.00 det är inte handikappanpassat. Många trappor och få sittplatser. Redan på 1200-talet tog historien om Stora Sundby sin början. I början av 1800-talet påbörjades ombyggnaden av borgen till ett sagoslott i normandisk stil. Mer får du veta under visningen. Nuvarande ägare familjen Klingspor driver gården. Ta med fika för en paus i parken.

Medlem: 220 kr

Icke-medlem: 220 kr

• 23 Maj

Veckans Naturvandring på Vinön, Närke

En längre tid denna gång. Samåkning till Hampetorp och färja till Vinön. Det är en fin vandring på västra sidan av ön fram till badet, ca 4 km. Återvägen längs bygatan. Där det förhoppningsvis finns möjlighet att handla fisk. Ta med fika för 2 raster.

• 29 Maj

Kom med på en skön cykeltur

Kom med på en tur ut i den skira vårgrönskan. Du cyklar på småvägar i Katrineholms närhet. Ta med dig eftermiddagsfika.

• 01 Jun

Besök på Säfstaholms slott, Vingåker

Guidningen börjar 11.00. Det finns 3 stationära utställningar. Cafét är öppet för den som vill fika där. En lite slinga att vandra efter guidningen finns i centrala Vingåker.

Anmäl via SMS Entré 40 kr för pensionär Övriga 80 kr

Medlem: 40 kr

• 14 Jun - 16 Jun 2024

Resa till Gotska Sandön

Avresa från Katrineholm till Nynäshamn, båt avgår enligt tidtabell. Boende i Fyrbyn 2 nätter. Träff innan på Studiefrämjandet för gemensam planering. Visning av foton från ön.

RESAN ÄR FULLTECKNAD Samåkning och mat tillkommer Anmälan är bindande

Medlem: 2364 kr

• 26 Jun

Cykeltur i det gröna

Du cyklar på småvägar i Katrineholms närhet. Ta med badkläder och fika.

• 13 Jul

Vandring i det blå, Östergötland

Vandring i Östergötland ca 1 mil i varierande terräng. Ta med fika för 2 pausar. Mer information kommer lite senare.

• 28 Jul

Konst på hög - Kumla sjöpark, Närke

Utflykt till Kvarntorp där det finns en mäktig skulpturutställning. Där finns konstverk av bl.a Lars Vilks, Lena Flodman, Pål Svensson med flera. Det finns bilväg upp på den 100 m höga kullen om du inte vill ta de 427 trappstegen. Efter besöket väntar en tur till Kumla sjöpark. Där finns en stor trädgård med växthus att se. Du kan äta en årstidsinspirerad lunch eller bara ta en god fika. Utsikten är fin ut över sjön.