Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Vandring Vilstarundan - Eskilstuna

Låglandsvandring 2

STF Västerås

30 Aug

Inte medlem
Söndag 30 augusti kl 9.30 – ca 16.00. Vilstarundan är en åtta kilometer lång vandringsled som utgör en del av Sörmlandsleden. Leden börjar vid Vilsta friluftsområde och sträcker sig genom naturreservatet i området. Längs med vägen passeras bland annat Skjulstaberget med resterna av en fornborg, en gammal silvergruva och torpet Dalkarlstorp.Turens läng ca 8 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 9.30 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för samåkning. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Svårighetsgrad Nivå 2
  • Samling: Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd, Västerås , 09:30
  • Plats: Eskilstuna
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Gunnel Lejonberg 0735-302929

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 01 Apr - 29 Apr 2020

INSTÄLLT-Mittiveckanvandring V14-V18

Varje onsdag 1 april-29 april, kl 10.00. Lättare kultur- och naturvandring i Västerås med omnejd för att lära känna vår stad. Vandringen genomförs i olika delar av Västerås och med olika turledare.

Vandringen tar ca 2 tim och vi tar rast för egen fika. Promenad i lugnt tempo på slät mark. Plats för samling ges samma dag i VLT i idag-spalten eller på STF Västerås hemsida

• 01 Apr 2020

• 05 Apr

INSTÄLLT-Vandring Hökåsen – Badelunda

Söndag 5 april kl 10.00 – ca 15.00. Vi startar vandringen från badgropen i Hökåsen och fortsätter till Fågelbacken och går genom skogen till Jädra gård i Badelunda. Vid kyrkan går vi mot Malma och åter till Hökåsen. Turens längd är ca 10 km. Medtag fika för en rast. Samling kl 10.00 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för samåkning. Promenad i lugnt tempo på slät mark. Svårighetsgrad Nivå 1

• 08 Apr 2020

• 15 Apr 2020

• 15 Apr

INSTÄLLT-Föredrag på Västerås Stadsbibliotek – Resa på Inlandsbanan

Onsdag 15 april kl 18.00 Plats: Hörsalen, Västerås Stadsbibliotek Inlandsbanan är en järnväg som ursprungligen gick mellan Kristinehamn och Gällivare, en sträcka på totalt 1288 km. I spåren av klimatdebatten har ju intresset för tågresor ökat, inte minst på Inlandsbanan. Lena Olai berättar till ett bildspel om en resa hon gjort längs Inlandsbanan, inklusive en avstickare med reguljärt tåg in i Norge. Med mycket vacker sommarnatur vid Lapporten och Riksgränsen och Narvik. Lena brukar presentera sig som ”vandrare”. Hon ger sig gärna ut ensam, eller i grupp, för att uppleva och komma nära människor, natur och kultur. Arrangör: Föreningen Norden, STF Västerås, Arbetarinstitutet, Västerås hembygdsförening.

• 19 Apr

INSTÄLLT-Vandring i Badelunda

Söndag 19 April. Kl 10.00 - ca 14.00. En skoglig vandring i Vedby, Badelunda. Turens längd 7-8 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 10.00 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för samåkning. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Svårighetsgrad Nivå 2

• 22 Apr 2020

• 26 Apr

INSTÄLLT-Vandring i Skattmansöådalen

Söndag 26 April. Kl 10.00 – ca15.00. En vandring i Skattmansöådalen med omnejd. Turens längd 7-8 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 10.00 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för samåkning. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Svårighetsgrad Nivå 2

• 29 Apr 2020

• 03 Maj

Vandring runt Semlaområdet i Fagersta

Söndag 3 maj 9.30-ca 16.00. Semla är idag ett vackert strövområde med många kulturhistoriska lämningar och ett rikt naturliv. Vi följer Flobostigen, som är en fyra kilometer lång natur-och kulturstig, där man ser spåren av Semlas historia. Turens längd ca 6-7 kilometer. Medtag fika för två raster. Samling kl 9.30 på Bryggargårdens parkering för samåkning. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Svårighetsgrad Nivå 2

• 10 Maj

Vandring i Lindholmen, Strömsholm

Söndag 10 Maj. Kl 9.30 – ca 14.00. Vandring i de vackra ekhagarna bland betande djur. Turens längd ca 5 kilometer. Medtag fika för en rast. Samling kl 9.30 på Bryggargårdens parkering för samåkning. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng, mest ostigat, halvhögt gräs, mindre backar, elstängsel. Svårighetsgrad Nivå 2

• 17 Maj

Vandring bland grottor och stora klippblock

Söndag 17 maj kl. 9.00 - ca16.00. Ta med hela familjen på en spännande och äventyrlig vandring bland grottor och stora klippblock i Skärmarbodabergen i Kilsbergen. Beläget invid Riksväg 50 i huvudsak inom Nora kommun, 20 km norr om Örebro. Den del som vi besöker kallas för Skärmarbodas stignät. Vi rör oss i stenig terräng så se till att du har "bra" på fötterna. Nivå 2-3. Turens längd ca 5 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 9.00 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för samåkning i egna bilar. Svårighetsnivå 2-3. Vandring bl.a i starkt kuperad och stening terräng så se till att ni har stabila kängor på er.

• 24 Maj

Vandring i Avesta - Älvpromenaden

Söndag 24 maj kl 9.00 – ca 16.00. Vandring på "Älvpromenaden" i Avesta. Förhoppningsvis är det högvatten i Dalälven men också fina blommor utmed älven. Turens längd ca 10 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 9.00 på Bryggargården parkering, Biskopsgränd för samåkning. Promenad i lugnt tempo på slät mark. Svårighetsnivå 1

• 28 Maj

Hemlig naturutflykt

Torsdag 28 maj. kl 18.00 – ca 21.30. Anders tar med oss ut på en ny hemlig naturutflykt. Vi åker i samlad tropp till målet. Vi promenerar en kortare sträcka. Medtag fika för en rast. Samåkning kl 18.30 från Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd. Promenad i lugnt tempo på slät mark. Svårighetsgrad Nivå 1.

• 14 Jun

Vandring på Tjurlångsleden, Arboga

Sö 14 juni kl 09.00 – ca 16.00. Leden sträcker sig runt sjön Tjurlångens stränder och har en mycket varierande natur. Ta gärna kängor eller stövlar då det kan vara blött på vissa ställen. Turens längd drygt 10 km Medtag fika för två raster. Samåkning kl 9.00 från Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Svårighetsgrad Nivå 2

• 28 Jun