Vandring vid Säbybergen Arboga och besök vid Hjälmaredocka.

Låglandsvandring 3

STF Västerås

29 Aug

Inte medlem
Söndag 29 augusti kl 9.30 – ca 15.30. Säbybergens naturreservat som ligger ca 6 km väster om Arboga efter vägen ned mot Hjälmaredocka sticker upp som en tydlig siluett i det flacka landskapet runt omkring. Här kan du finna lugn och ro bland krokiga ekar och gamla tallar i den vidsträckta skogen. Området bjuder också på dramatiska rasbranter, mossklädda berghällar och lavar som hänger som skägg från träden. Ca 1 km av vandringen är lite svårare och får klassas som nivå +3:a medan övrig delen av den 5 km långa stigen är lätt och får klassas som nivå 1-2. Medtag gärna stavar. 2 fikaraster, en på vandringen och en vid Besöket vid Hjälmaredocka. Samling kl 9.30 på Bryggargårdens parkering Biskopsgränd för avfärd med egna bilar. Turledare: Anders Sewerin tfn. 070- 2520858 och Inger Waltgård 070-3479275. Svårighetsgrad Nivå +3 samt 1- Nivå 1 = Promenad i lugnt tempo på slät mark Nivå 2 = Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng Nivå 3 = Konditionskrävande vandring i starkt kuperad terräng
  • Samling: Bryggargårdens parkering Biskopsgränd för avfärd med egna bilar, , 09:30
  • Plats: Arboga
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Anders Sewerin 070-2520858

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 15 Aug

Vandring bland Enköpings parker

Söndag 15 augusti kl 10.00 – ca 14.00. Lätt promenad som kan anpassas i längd beroende på intresse och årets växtlighet. I Idéträdgårdarna längs ån brukar finnas mycket att titta på. Medtag fika till en rast. Promenad i lugnt tempo på slät mark. Samling kl 10.00 vid Bryggargårdens parkering för avfärd till Enköping i egna bilar eller vid Drömparkens parkering kl 10.30. Turledare: Sylvia Alvang tfn. 070-3051594 och Britt-Marie Kjellson tfn. 070-3552826.

• 22 Aug

Vandring på Helgonmosse rundan – Järndammen Sala

Söndag 22 augusti kl 9.00- ca 16.00. Turens längd ca 8 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 9.00 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för avfärd med egna bilar. Turledare: Ingrid Hjalmarsson tfn. 070-5805272, Bengt Hjalmarsson. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng Svårighetsgrad Nivå 2

• 29 Aug

Aug

Vandring vid Säbybergen Arboga och besök vid Hjälmaredocka.