Vandring på Helgonmosse rundan – Järndammen Sala

STF Västerås

22 Aug

Inte medlem
Söndag 22 augusti kl 9.00- ca 16.00. Turens längd ca 8 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 9.00 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för avfärd med egna bilar. Turledare: Ingrid Hjalmarsson tfn. 070-5805272, Bengt Hjalmarsson. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng Svårighetsgrad Nivå 2
  • Samling: Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för avfärd med egna bilar, , 09:00
  • Plats: Sala
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingrid Hjalmarsson 070-5805272

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 31 Jul 2021

Cykeltur till Rytterne - Strömsholm Lördag 31 juli kl 9.30 - ca 16.00

En heldag på cykel. Vi samlas vid statyn Måsarna Lögastrand och cyklar mot Rytterne, Borgåsund, Strömsholm Tibble, och Lundby kyrka innan vi är åter i Västerås. En sträcka på ca 6 mil. Vi stannar till vid Rytterne hembygdsgård för vår första rast. Där finns också en trevlig kaffeservering. Medtag fika för två raster, mycket vatten och något extra energiintag. Vi gör många vattenpauser. Ta på cykelhjälm och gärna reflexväst. Beroende på vädret kan sträckan kortas av eller att turen blir inställd. Föranmälan krävs.

Föranmälan till någon av turledarna Ingrid Dinesen 070-2799807 eller Ann-Marie Hindersson 021-147132 Samling: kl 9.30 vid statyn Måsarna, Lögastrand, Västerås

• 15 Aug

Vandring bland Enköpings parker

Söndag 15 augusti kl 10.00 – ca 14.00. Lätt promenad som kan anpassas i längd beroende på intresse och årets växtlighet. I Idéträdgårdarna längs ån brukar finnas mycket att titta på. Medtag fika till en rast. Promenad i lugnt tempo på slät mark. Samling kl 10.00 vid Bryggargårdens parkering för avfärd till Enköping i egna bilar eller vid Drömparkens parkering kl 10.30. Turledare: Sylvia Alvang tfn. 070-3051594 och Britt-Marie Kjellson tfn. 070-3552826.

• 22 Aug

Vandring på Helgonmosse rundan – Järndammen Sala

• 29 Aug

Aug

Vandring vid Säbybergen Arboga och besök vid Hjälmaredocka.

Söndag 29 augusti kl 9.30 – ca 15.30. Säbybergens naturreservat som ligger ca 6 km väster om Arboga efter vägen ned mot Hjälmaredocka sticker upp som en tydlig siluett i det flacka landskapet runt omkring. Här kan du finna lugn och ro bland krokiga ekar och gamla tallar i den vidsträckta skogen. Området bjuder också på dramatiska rasbranter, mossklädda berghällar och lavar som hänger som skägg från träden. Ca 1 km av vandringen är lite svårare och får klassas som nivå +3:a medan övrig delen av den 5 km långa stigen är lätt och får klassas som nivå 1-2. Medtag gärna stavar. 2 fikaraster, en på vandringen och en vid Besöket vid Hjälmaredocka. Samling kl 9.30 på Bryggargårdens parkering Biskopsgränd för avfärd med egna bilar. Turledare: Anders Sewerin tfn. 070- 2520858 och Inger Waltgård 070-3479275. Svårighetsgrad Nivå +3 samt 1- Nivå 1 = Promenad i lugnt tempo på slät mark Nivå 2 = Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng Nivå 3 = Konditionskrävande vandring i starkt kuperad terräng