Vandring Hökåsen – Badelunda

18 Apr

Inte medlem
Anmälan till Ingrid Hjalmarsson tfn. 070-5805272, ring eller skicka ett sms.
Söndag 18 april kl 10.00 – ca 14.00 Vi startar vandringen från parkeringen i badgropen i Hökåsen och fortsätter till Fågelbacken och går genom skogen till Jädra gård i Badelunda. Vid kyrkan går vi mot Malma och åter till Hökåsen. Turens längd är ca 10 km. Medtag fika för en rast. Samling kl 10.00 vid ICA Hökåsen. Turledare: Ingrid Hjalmarsson tfn. 070-5805272, Bengt Hjalmarsson. Anmälan till Ingrid Hjalmarsson, ring eller sms:a. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Svårighetsgrad Nivå 2
  • Samling: ICA Hökåsen, Västerås , 10:00
  • Plats: Västerås, Hökåsen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingrid Hjalmarsson 070-5805272

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 01 Dec - 28 Feb 2021

Skidturer med kort varsel Vintersäsongen 2020/2021

Är du intresserad av att åka skidor när det finns snö? Oftast förlägger vi våra skidturer i den Västmanländska vildmarken, ibland i ospårad terräng. Normalt tar vi två fikaraster. Kontakta Anders för att sätta upp dig på en e-postlista så får du information när en tur är på gång, oftast 1-2 dagar före tänkt tur. Du gör enklast din anmälan via e-post till: anders.sewerin@gmail.com. Ni som tidigare har anmält er till e-postlistan för säsongen 2019/2020 behöver anmäla er på nytt.

Anmälan: Anders Sewerin 070- 252 08 58 eller anders.sewerin@gmail.com

• 18 Apr

Vandring Hökåsen – Badelunda

• 25 Apr

Vandring runt Semlaområdet i Fagersta.

Söndag 25 april 10.00-ca 16.00 Semla är idag ett vackert strövområde med många kulturhistoriska lämningar och ett rikt naturliv. Vi följer Flobostigen, som är en fyra kilometer lång natur-och kulturstig, där man ser spåren av Semlas historia. Turens längd ca 6-7 kilometer. Medtag fika för två raster. Samling kl 10.00 parkeringen vid dammen ovanför Semla vattenkraftverk. Vägbeskrivning: Väg 66 till Fagersta. Sedan i rondellen, väg 68 mot Fagersta centrum och Norberg. Kör ca 4,5 km och sväng sedan vänster in på väg 739 mot Söderbärke. Efter 1,1 km sväng vänster mot Semla. Efter järnvägen ta av till höger och sedan väg till höger igen, uppför backen till parkeringen. Turledare: Kaisa Tatti tel.073-3807132, Ingrid Hjalmarsson tel.070-5805272 Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Svårighetsgrad Nivå 2

Anmälantill ill Kaisa Tatti tel.073-3807132, ring eller skicka ett sms. Vägbeskrivning: Väg 66 till Fagersta. Sedan i rondellen, väg 68 mot Fagersta centrum och Norberg. Kör ca 4,5 km och sväng sedan vänster in på väg 739 mot Söderbärke. Efter 1,1 km sväng vänster mot Semla. Efter järnvägen ta av till höger och sedan väg till höger igen, uppför backen till parkeringen.

• 02 Maj

Vandring på Ängsö - Utörundan

Söndag 2 maj. Kl 10.00 - ca 15.00 Över ängar, genom skog, berg och utefter Mälarens strand Turens längd 8,5 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 10.00 parkeringen Ängsö slott. Turledare: Lennart Kjellin 070-2219974, Kerstin E. Kjellin Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Svårighetsgrad Nivå 2

Anmälan till Lennart Kjellin 070-2219974, ring eller skicka ett sms.

• 09 Maj

Vandring i Avesta - Älvpromenaden

Söndag 9 maj kl 9.00 – ca 16.00 Vandring på "Älvpromenaden" i Avesta. Förhoppningsvis är det högvatten i Dalälven men också fina blommor utmed älven. Turens längd ca 10 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 9.00 på Citygross parkering, Erikslund, Västerås (nordvästra hörnet) för avfärd med egna bilar. Turledare: Wanja Nordin 076-3161933, Rolf Eriksson. Promenad i lugnt tempo på slät mark, Svårighetsgrad Nivå 1

Anmälan till Wanja Nordin 076-3161933 ring eller skicka ett sms. Samling kl 9.00 på Citygross parkering, Erikslund, Västerås (nordvästra hörnet) för avfärd med egna bilar.

• 16 Maj

Vandring i Lindholmen, Strömsholm

Söndag 16 Maj. Kl 10.00 – ca 14.00 Vandring i de vackra ekhagarna bland betande djur. Turens längd ca 5 kilometer. Medtag fika för en rast. Samling kl 10.00 på parkeringen vid slottsboden, Strömholms slott. Turledare: Lars-Åke Nilsson tfn. 0730-280980. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng, mest ostigat, halvhögt gräs, mindre backar, elstängsel. Svårighetsgrad Nivå 2

Anmälan till Lars-Åke Nilsson tfn. 0730-280980, ring eller skicka ett sms.

• 23 Maj

Vandring i Färna

Söndag 23 maj kl 10.00 – ca 14.00. Vandringen utgår från Färna herrgård och går genom varierande terräng, längs sjön, genom skog och hagmark. På slutet går man genom byn, över bron och åter till herrgården. Turen är ca 5km lång och går i lugnt tempo på slät mark. Medtag fika för två raster. Samling kl 10.00 vid Färna Herrgård, Herrgårdsboden. Turledare : Gunilla Träff tfn. 073- 9327854, Anders Sewerin tfn. 070-2520858. Anmälan till Gunilla Träff, ring eller skicka ett sms. Svårighetsgrad Nivå 1

Anmälan till Gunilla Träff tfn. 073- 9327854, ring eller skicka ett sms.

• 27 Maj

Hemlig naturutflykt

Torsdag 27 maj. kl 18.00 – ca 21.30. Anders tar med oss ut på en ny hemlig naturutflykt. Vi åker i samlad tropp till målet. Vi promenerar en kortare sträcka. Medtag fika för en rast. Vi träffas på Bryggargårdens parkering kl 18.00 för att med egna bilar bli ledsagade till hemligt ställe. Turledare: Anders Sewerin tfn. 070-2520858 Anmälan till Anders Sewerin, ring eller skicka ett sms. Promenad i lugnt tempo på slät mark Svårighetsgrad Nivå 1

Anmälan till Anders Sewerin tfn. 070-2520858, ring eller skicka ett sms.

• 05 Jun

Vandring i Naddennäsets naturreservat, Ramnäs

Lördag 5 juni kl 09.30 - ca 14.00. Naddennäset är en naturskön udde som i norr, väster och söder ramas in av sjöarna Stora och Lilla Nadden, som är en del av Kolbäcksån och Strömsholms kanal. Här får vi uppleva varierad och sevärd skogsmiljö. Vi ser många spår efter bäverns framfart, till exempel i form av omkullfallna, avgnagda träd. Här finns en vandringsled på ca längd 4,5km som vi följer. Medtag fika för två raster. Samling kl. 09.30 Bryggargårdens parkering för avfärd med egna bilar. Turledare Anders Sewerin tfn 070- 25 20 858. Anmälan till Anders Sewerin, ring eller skicka ett sms. Promenad i lugnt tempo på slät mark Svårighetsgrad Nivå 1

Anmälan till Anders Sewerin tfn 070- 25 20 858, ring eller skicka ett sms.

• 05 Jul - 06 Jul 2021

Två-dagars vandring på Romboleden, etapp 18-19 (ev 20)

Måndag/Tisdag 5-6 juli (ev även 7 juli) 2021. Vår vandring fortsätter genom skogarna från Snöåbruk på stigar/vägar som delvis sammanfaller med Siljansleden. Vandringen är planerad för 2 dagar med övernattning på vandrarhem eller i stuga. (ev 3 dagar med två övernattningar) Sträckornas längd c:a 15 km, nivå 2-3. Planeringsmöte kommer att hållas veckan före vandringen. Anmälan via e-post l.jansson.i.jonsson@gmail.com eller sms till 070-354 67 34 Lena Jansson och Ingvar Jonsson

Lämna din intresseanmälan senast 3 maj Information och intresseanmälan till Lena Jansson/Ingvar Jonsson, l.jansson.i.jonsson@spray.se , eller sms till tfn. 070-3546734. Vi måste reservera oss för vad som händer under försommaren. Vandringen kan flyttas fram några dagar, veckor, någon månad, flyttas till nästa år eller ställas in.

Medlem: Pris ej bestämt

• 15 Aug

Vandring bland Enköpings parker

Söndag 15 augusti kl 10.00 – ca 14.00. Lätt promenad som kan anpassas i längd beroende på intresse och årets växtlighet. I Idéträdgårdarna längs ån brukar finnas mycket att titta på. Medtag fika till en rast. Promenad i lugnt tempo på slät mark. Samling kl 10.00 vid Bryggargårdens parkering för avfärd till Enköping i egna bilar eller vid Drömparkens parkering kl 10.30. Turledare: Sylvia Alvang tfn. 070-3051594 och Britt-Marie Kjellson tfn. 070-3552826. Anmälan till Sylvia Alvang, ring eller skicka ett sms.

Anmälan till Sylvia Alvang,tfn 070-3051594, ring eller skicka ett sms.

• 22 Aug

Vandring på Helgonmosse rundan – Järndammen Sala

Söndag 22 augusti kl 9.00- ca 16.00. Turens längd ca 8 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 9.00 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för avfärd med egna bilar. Turledare: Ingrid Hjalmarsson tfn. 070-5805272, Bengt Hjalmarsson. Anmälan till Ingrid Hjalmarsson, ring eller skicka ett sms. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng Svårighetsgrad Nivå 2

• 29 Aug

Aug

Vandring vid Säbybergen Arboga och besök vid Hjälmaredocka.

Söndag 29 augusti kl 9.30 – ca 15.30. Säbybergens naturreservat som ligger ca 6 km väster om Arboga efter vägen ned mot Hjälmaredocka sticker upp som en tydlig siluett i det flacka landskapet runt omkring. Här kan du finna lugn och ro bland krokiga ekar och gamla tallar i den vidsträckta skogen. Området bjuder också på dramatiska rasbranter, mossklädda berghällar och lavar som hänger som skägg från träden. Ca 1 km av vandringen är lite svårare och får klassas som nivå +3:a medan övrig delen av den 5 km långa stigen är lätt och får klassas som nivå 1-2. Medtag gärna stavar. 2 fikaraster, en på vandringen och en vid Besöket vid Hjälmaredocka. Samling kl 9.30 på Bryggargårdens parkering Biskopsgränd för avfärd med egna bilar. Turledare: Anders Sewerin tfn. 070- 2520858 och Inger Waltgård 070-3479275. Anmälan till Anders Sewerin, ring eller skicka ett sms. Svårighetsgrad Nivå +3 samt 1-2 Nivå 1 = Promenad i lugnt tempo på slät mark Nivå 2 = Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng Nivå 3 = Konditionskrävande vandring i starkt kuperad terräng

Anmälan till Anders Sewerin tfn.070- 2520858, ring eller skicka ett sms.