Två-dagars vandring på Romboleden, etapp 18-19 (ev 20)

Låglandsvandring 3

STF Västerås

05 Jul - 06 Jul 2021

Pris ej bestämt

Lämna din intresseanmälan senast 3 maj Information och intresseanmälan till Lena Jansson/Ingvar Jonsson, l.jansson.i.jonsson@spray.se , eller sms till tfn. 070-3546734. Vi måste reservera oss för vad som händer under försommaren. Vandringen kan flyttas fram några dagar, veckor, någon månad, flyttas till nästa år eller ställas in.
Måndag/Tisdag 5-6 juli (ev även 7 juli) 2021. Vår vandring fortsätter genom skogarna från Snöåbruk på stigar/vägar som delvis sammanfaller med Siljansleden. Vandringen är planerad för 2 dagar med övernattning på vandrarhem eller i stuga. (ev 3 dagar med två övernattningar) Sträckornas längd c:a 15 km, nivå 2-3. Planeringsmöte kommer att hållas veckan före vandringen. Anmälan via e-post l.jansson.i.jonsson@gmail.com eller sms till 070-354 67 34 Lena Jansson och Ingvar Jonsson
  • Senaste datum för anmälan: 03/05
  • Samling: Västerås , 08:00
  • Plats: Dalarna
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lena Jansson, Ingvar Jonsson, 021 – 80 33 77

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 07 Apr - 26 Maj 2021

Mittiveckanvandring V14-V21

Vi promenerar varje onsdag, 7 april-26 maj med start kl. 10.00. Lättare kultur- och naturvandring med olika turledare i Västerås med omnejd. Vandringen tar ca 2 timmar och vi tar en rast för egen fika. Turledare och samlingsplats se vår hemsida och i vårt månadsbrev

OBSERVERA FÖRANMÄLAN ERFORDRAS. Tills vidare begränsat antal, 8 personer. Anmälan görs till aktuell turledare, ring eller skicka ett SMS.

• 16 Maj

Vandring i Lindholmen, Strömsholm

Söndag 16 Maj. Kl 10.00 – ca 14.00 Vandring i de vackra ekhagarna bland betande djur. Turens längd ca 5 kilometer. Medtag fika för en rast. Samling kl 10.00 på parkeringen vid slottsboden, Strömholms slott. Turledare: Lars-Åke Nilsson tfn. 0730-280980. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng, mest ostigat, halvhögt gräs, mindre backar, elstängsel. Svårighetsgrad Nivå 2

Anmälan till Lars-Åke Nilsson tfn. 0730-280980, ring eller skicka ett sms.

• 19 Maj 2021

• 23 Maj

Vandring i Färna

Söndag 23 maj kl 10.00 – ca 14.00. Vandringen utgår från Färna herrgård och går genom varierande terräng, längs sjön, genom skog och hagmark. På slutet går man genom byn, över bron och åter till herrgården. Turen är ca 5km lång och går i lugnt tempo på slät mark. Medtag fika för två raster. Samling kl 10.00 vid Färna Herrgård, Herrgårdsboden. Turledare : Gunilla Träff tfn. 073- 9327854, Anders Sewerin tfn. 070-2520858. Anmälan till Gunilla Träff, ring eller skicka ett sms. Svårighetsgrad Nivå 1

Anmälan till Gunilla Träff tfn. 073- 9327854, ring eller skicka ett sms.

• 26 Maj 2021

• 27 Maj

Hemlig naturutflykt

Torsdag 27 maj. kl 18.00 – ca 21.30. Anders tar med oss ut på en ny hemlig naturutflykt. Vi åker i samlad tropp till målet. Vi promenerar en kortare sträcka. Medtag fika för en rast. Vi träffas på Bryggargårdens parkering kl 18.00 för att med egna bilar bli ledsagade till hemligt ställe. Turledare: Anders Sewerin tfn. 070-2520858 Anmälan till Anders Sewerin, ring eller skicka ett sms. Promenad i lugnt tempo på slät mark Svårighetsgrad Nivå 1

Anmälan till Anders Sewerin tfn. 070-2520858, ring eller skicka ett sms.

• 05 Jun

Vandring i Naddennäsets naturreservat, Ramnäs

Lördag 5 juni kl 09.30 - ca 14.00. Naddennäset är en naturskön udde som i norr, väster och söder ramas in av sjöarna Stora och Lilla Nadden, som är en del av Kolbäcksån och Strömsholms kanal. Här får vi uppleva varierad och sevärd skogsmiljö. Vi ser många spår efter bäverns framfart, till exempel i form av omkullfallna, avgnagda träd. Här finns en vandringsled på ca längd 4,5km som vi följer. Medtag fika för två raster. Samling kl. 09.30 Bryggargårdens parkering för avfärd med egna bilar. Turledare Anders Sewerin tfn 070- 25 20 858. Anmälan till Anders Sewerin, ring eller skicka ett sms. Promenad i lugnt tempo på slät mark Svårighetsgrad Nivå 1

Anmälan till Anders Sewerin tfn 070- 25 20 858, ring eller skicka ett sms.

• 05 Jul - 06 Jul 2021

Två-dagars vandring på Romboleden, etapp 18-19 (ev 20)

Medlem: Pris ej bestämt

• 15 Aug

Vandring bland Enköpings parker

Söndag 15 augusti kl 10.00 – ca 14.00. Lätt promenad som kan anpassas i längd beroende på intresse och årets växtlighet. I Idéträdgårdarna längs ån brukar finnas mycket att titta på. Medtag fika till en rast. Promenad i lugnt tempo på slät mark. Samling kl 10.00 vid Bryggargårdens parkering för avfärd till Enköping i egna bilar eller vid Drömparkens parkering kl 10.30. Turledare: Sylvia Alvang tfn. 070-3051594 och Britt-Marie Kjellson tfn. 070-3552826. Anmälan till Sylvia Alvang, ring eller skicka ett sms.

Anmälan till Sylvia Alvang,tfn 070-3051594, ring eller skicka ett sms.

• 22 Aug

Vandring på Helgonmosse rundan – Järndammen Sala

Söndag 22 augusti kl 9.00- ca 16.00. Turens längd ca 8 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 9.00 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för avfärd med egna bilar. Turledare: Ingrid Hjalmarsson tfn. 070-5805272, Bengt Hjalmarsson. Anmälan till Ingrid Hjalmarsson, ring eller skicka ett sms. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng Svårighetsgrad Nivå 2

Anmälan till Ingrid Hjalmarsson tfn. 070-5805272, ring eller skicka ett sms.

• 29 Aug

Aug

Vandring vid Säbybergen Arboga och besök vid Hjälmaredocka.

Söndag 29 augusti kl 9.30 – ca 15.30. Säbybergens naturreservat som ligger ca 6 km väster om Arboga efter vägen ned mot Hjälmaredocka sticker upp som en tydlig siluett i det flacka landskapet runt omkring. Här kan du finna lugn och ro bland krokiga ekar och gamla tallar i den vidsträckta skogen. Området bjuder också på dramatiska rasbranter, mossklädda berghällar och lavar som hänger som skägg från träden. Ca 1 km av vandringen är lite svårare och får klassas som nivå +3:a medan övrig delen av den 5 km långa stigen är lätt och får klassas som nivå 1-2. Medtag gärna stavar. 2 fikaraster, en på vandringen och en vid Besöket vid Hjälmaredocka. Samling kl 9.30 på Bryggargårdens parkering Biskopsgränd för avfärd med egna bilar. Turledare: Anders Sewerin tfn. 070- 2520858 och Inger Waltgård 070-3479275. Anmälan till Anders Sewerin, ring eller skicka ett sms. Svårighetsgrad Nivå +3 samt 1-2 Nivå 1 = Promenad i lugnt tempo på slät mark Nivå 2 = Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng Nivå 3 = Konditionskrävande vandring i starkt kuperad terräng

Anmälan till Anders Sewerin tfn.070- 2520858, ring eller skicka ett sms.