Två-dagars vandring på Romboleden

STF Västerås

05 Jul - 06 Jul 2020

Pris ej bestämt

Föranmälan Sista anmälningsdag 3 maj Anmälan till Lena Jansson och Ingvar Jonsson, på telefon 021 – 80 33 77 eller via e-post l.jansson.i.jonsson@gmail.com
Söndag/Måndag 5-6 juli 2020. Vår vandring fortsätter genom skogarna NÖ ut från Snöåbruk på stigar/vägar som delvis sammanfaller med Siljansleden. Avslutning på vandringen planeras att bli i Leksandstrakten. Vandringen är planerad för 2 dagar med övernattning på vandrarhem eller i stuga. Sträckornas längd c:a 15 km, nivå 2-3. Information Lena Jansson och Ingvar Jonsson, telefon 021 – 80 33 77. Planeringsmöte kommer att hållas veckan före vandringen
  • Senaste datum för anmälan: 03/05
  • Plats: Dalarna
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lena Jansson, Ingvar Jonsson, 021 – 80 33 77

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 01 Dec - 15 Mar 2020

Skidturer med kort varsel Vintersäsongen 2019/2020

Är du intresserad av att åka skidor när det finns snö? Oftast förlägger vi våra skidturer i den västmanländska vildmarken, ibland i ospårad terräng. Normalt tar vi två fikaraster. Ni som tidigare har varit anmälda till e-post listan för turer med kort varsel måste anmäla er på nytt då den lista har upphört att gälla. Kontakta Anders för att sätta upp dig på en e-postlista så får du information när en tur är på gång, oftast 1-2 dagar före tänkt tur. Du gör enklast din anmälan via e-post till: anders.sewerin@swipnet.se Ang. skridskoturer så saknas det ledare för att kunna genomföra dessa.

Ni som tidigare har varit anmälda till e-post listan för turer med kort varsel måste anmäla er på nytt då den lista har upphört att gälla. Du gör enklast din anmälan via e-post till: anders.sewerin@swipnet.se

• 26 Jan

Skidtur i naturreservatet Lappland - INSTÄLLD

Vår skidtur i naturreservatet Lappland 26 januari är inställd på grund av snöbrist. Vi ersätter den med en vandring vid Asköviken samma dag.

• 26 Jan

Vandring vid Asköviken - NYINSATT

Vår skidtur i naturreservatet Lappland 26 januari är inställd på grund av snöbrist. Vi ersätter den med en vandring vid Asköviken. Vi vandrar den Stora Askörundan på ca 7 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 9.30 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för samåkning.

• 10 Feb

STF Västerås Årsmöte

Måndag 10 februari kl 18.30 Årsmöte för medlemmar i STF Västerås. Sedvanliga årsmötesförhandlingar med redovisning av det gångna året, val av ny styrelse, beslut angående verksamhetsplan och budget för 2019 samt inlämnade motioner och förslag. Plats: Kyrkbacksgården Västerås. Insläpp från kl 18.00

Motioner till årsmötet skall skriftligen vara inlämnade senast den 31 december 2019 till Gunnel Lejonberg, Västra Utanbygatan 14B, 722 16 Västerås eller via mejl till gunnel.lejonberg@gmail.com

• 16 Feb

Friluftsdag på Björnön heldag

Söndag 16 februari kl 10.00 Valfria aktiviteter efter väder, tillgång på is och snö. Medtag fika för en rast Samling kl 10.00 vid Kanothusets parkering före Björnöbron. Buss nr 2. Hållplats Björnöbron

• 20 Feb

Studiebesök på Vårdmuseet i Västerås

Torsdag 20 februari kl 17.00 – 19.00 Vårdmuseet i Västerås är ett medicinhistoriskt museum med syfte att förmedla kunskap om den medicinska utvecklingen från slutet av 1700-talet fram till idag. Museet innehåller bland annat föremål, bilder och en modell från Västerås första sjukhus, en apoteksutställning, gamla tandläkarutrustning och mycket annat. Föranmälan, max 21 personer Kostnad inkl. entré och kaffe: Medlemmar 20 kr, icke medlemmar 40 kr

Föranmälan Sista anmälningsdag 5 februari till Ann-Marie Hindersson mejl annmarie.hindersson@gmail.com eller telefon 021-14 71 32

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 23 Feb

Vandring Strömsholm – spaning efter strömstaren

Söndag 23 februari kl 10.00 – ca 15.00 Vi vandrar i omgivningarna runt slottet och hoppas att vi kan se strömstaren i vattnet kring slottet. Turens längd är 3-5 km. Medtag fika för en rast. Samling kl 10.00 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för samåkning. Promenad i lugnt tempo på slät mark. Svårighetsgrad Nivå 1

• 24 Mar

Studiebesök på VAFAB – Gryta avfallsstation, Västerås

Tisdag 24 mars kl 17.00 – 19.00 Vi samlas utanför grindarna och går gemensamt till Återvinnarhuset där en av informatörerna berättar om sophanteringen förr, nu och i framtiden. Vi gör också ett besök på Biogasanläggningen där man eldar med matavfall. Till anläggningen promenerar vi ca 800 m. Sista anmälningsdag 10 mars till Ewa Häger på mejl ewa.hager@hotmail.com eller telefon 073-1421548 Önskas samåkning har vi två samlingspunkter, parkeringen Vallby Friluftsmuseum och från Hälla parkering vid MC Donalds. Meddela vid anmälan om du vill samåka och från vilken plats eller om du åker direkt till Gryta avfallsstation.

Föranmälan Sista anmälningsdag 10 mars till Ewa Häger på mejl ewa.hager@hotmail.com eller telefon 073-1421548

• 05 Apr

Vandring Hökåsen – Badelunda

Söndag 5 april kl 10.00 – ca 15.00 Vi startar vandringen från badgropen i Hökåsen och fortsätter till Fågelbacken och går genom skogen till Jädra gård i Badelunda. Vid kyrkan går vi mot Malma och åter till Hökåsen. Turens längd är ca 10 km. Medtag fika för en rast. Samling kl 10.00 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för samåkning Promenad i lugnt tempo på slät mark. Svårighetsgrad Nivå 1

• 15 Apr

Föredrag på Västerås Stadsbibliotek – Resa på Inlandsbanan

Onsdag 15 april kl 18.00 Plats: Hörsalen, Västerås Stadsbibliotek Inlandsbanan är en järnväg som ursprungligen gick mellan Kristinehamn och Gällivare, en sträcka på totalt 1288 km. I spåren av klimatdebatten har ju intresset för tågresor ökat, inte minst på Inlandsbanan. Lena Olai berättar till ett bildspel om en resa hon gjort längs Inlandsbanan, inklusive en avstickare med reguljärt tåg in i Norge. Med mycket vacker sommarnatur vid Lapporten och Riksgränsen och Narvik. Lena brukar presentera sig som ”vandrare”. Hon ger sig gärna ut ensam, eller i grupp, för att uppleva och komma nära människor, natur och kultur. Arrangör: Föreningen Norden, STF Västerås, Arbetarinstitutet, Västerås hembygdsförening.

• 19 Apr

Vandring i Badelunda

Söndag 19 April. Kl 10.00 - ca 14.00 En skoglig vandring i Vedby, Badelunda. Turens längd 7-8 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 10.00 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för samåkning. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Svårighetsgrad Nivå 2

• 26 Apr

Vandring i Skattmansöådalen

Söndag 26 April. Kl 10.00 – ca15.00 En vandring i Skattmansöådalen med omnejd. Turens längd 7-8 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 10.00 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för samåkning. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Svårighetsgrad Nivå 2

• 03 Maj

Vandring runt Semlaområdet i Fagersta

Söndag 3 maj 9.30-ca 16.00 Semla är idag ett vackert strövområde med många kulturhistoriska lämningar och ett rikt naturliv. Vi följer Flobostigen, som är en fyra kilometer lång natur-och kulturstig, där man ser spåren av Semlas historia. Turens längd ca 6-7 kilometer. Medtag fika för två raster. Samling kl 9.30 på Bryggargårdens parkering för samåkning Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Svårighetsgrad Nivå 2

• 10 Maj

Vandring i Lindholmen, Strömsholm

Söndag 10 Maj. Kl 9.30 – ca 14.00 Vandring i de vackra ekhagarna bland betande djur. Turens längd ca 5 kilometer. Medtag fika för en rast. Samling kl 9.30 på Bryggargårdens parkering för samåkning. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng, mest ostigat, halvhögt gräs, mindre backar, elstängsel. Svårighetsgrad Nivå 2

• 17 Maj

Vandring bland grottor och stora klippblock

Söndag 17 maj kl. 9.00 - ca16.00 Ta med hela familjen på en spännande och äventyrlig vandring bland grottor och stora klippblock i Skärmarbodabergen i Kilsbergen, beläget invid Riksväg 50 i huvudsak inom Nora kommun, 20 km norr om Örebro. Den del som vi besöker kallas för Skärmarbodas stignät. Vi rör oss i stenig terräng så se till att du har "bra" på fötterna. Nivå 2-3. Turens längd ca 5 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 9.00 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd för samåkning i egna bilar. Svårighetsnivå 2-3. Vandring bl.a i starkt kuperad och stening terräng så se till att ni har stabila kängor på er.

• 24 Maj

Vandring i Avesta - Älvpromenaden

Söndag 24 maj kl 9.00 – ca 16.00 Vandring på "Älvpromenaden" i Avesta. Förhoppningsvis är det högvatten i Dalälven men också fina blommor utmed älven. Turens längd ca 10 km. Medtag fika för två raster. Samling kl 9.00 på Bryggargården parkering, Biskopsgränd för samåkning. Promenad i lugnt tempo på slät mark. Svårighetsnivå 1

• 28 Maj

Hemlig naturutflykt

Torsdag 28 maj. kl 18.00 – ca 21.30 Anders tar med oss ut på en ny hemlig naturutflykt. Vi åker i samlad tropp till målet. Vi promenerar en kortare sträcka. En rast. Nivå1. Samåkning kl 18.30 från Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd.

• 14 Jun

Vandring på Tjurlångsleden, Arboga

Sö 14 juni kl 09.00 – ca 16.00 Leden sträcker sig runt sjön Tjurlångens stränder och har en mycket varierande natur. Ta gärna kängor eller stövlar då det kan vara blött på vissa ställen. Turens längd drygt 10 km Medtag fika för två raster. Samåkning kl 9.00 från Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Svårighetsgrad Nivå 2

• 28 Jun