Cykeltur bortom Anundshög

STF Västerås

11 Aug

Aug

Söndag 11 augusti kl 9.30 – ca 15.00 Vi gör en dagsutflykt på cykel i området bortom Anundshög. Från Anundshög cyklar vi norrut mot Tortuna och vidare mot Kärsta. Före Kärsta viker vi av på en liten grusväg (ca 1 km lång) för att ta oss till Strömsbergs kvarn vid Sagån. På vår fortsatta färd mot Kärsta gör vi ett besök i Inredningsbutiken i Löth (om butiken är öppen på sommarsöndagar). Färden fortsätter mot Orresta och Björksta. Vi försöker hitta de hällristningar som finns i trakten. Vi cyklar tillbaka till Anundshög och stannar till vid fiket för de som önskar. Cykelturens längd ca 4 mil. Medtag fika för två raster.
  • Samling: Parkeringen vid Anundshög, Västerås , 09:30
  • Plats: Västerås
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Jan Molin och Nina Cruse 021-804775

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 25 Jul 2019

Vandring på Gyllenhielmska leden

Torsdag 25 juli kl 8.30- 18.45 INSTÄLLD Följ med på en heldags utflykt till Sörmland, där vi vandrar på Gyllenhielmska leden. Vi samlas på morgonen vid järnvägsstationen ca kl. 8.30 för att ta tåget till Eskilstuna. I Eskilstuna byter vi till buss för vidare resa till Torshälla som är vår startplats för själva vandringen. Leden går till en början längs Torshällakanalen och sedan efter Sörmlandssidan av Mälaren fram till Sundbyholm. Vandringens längd är ca 15 km. Nivå 2. Ta med dig matsäck för hela dagen, 2-3 matraster. Hela utflykten avslutas med att vi tar Mälarrederiets turbåt ca kl 17.35 tillbaka till Västerås, som vi ankommer ca 18.45 En förutsättning för att vi ska kunna genomföra turen är att Mälarrederiet även i år fortsätter att gå från Sundbyholm. Du måste föranmäla dig senast den 15/7 för att vi ska kunna förboka platser på båten (begränsat antal platser på båten). Anmälan görs till anders.sewerin@swipnet.se Efter anmälan får du mejl om samlingstid, båttider,tågtider och hemkomsttid. Tåg/bussbiljett Västerås- Torshälla köper du själv. Mer information i mejlet efter anmälan. Båtkostnaden betalas på båten. Vi beräknar kostnaderna till: Resplus Västerås -Torshälla ca 100:-: Båt Sundbyholm - Västerås ca:170:- Totalt ca 270:- Turledare Anders Sewerin

INSTÄLLD Anmälan senast 15/7 för att vi ska kunna förboka platser på båten (begränsat antal platser på båten). Anmälan görs till anders.sewerin@swipnet.se

• 11 Aug

Cykeltur bortom Anundshög

• 25 Aug

Hemlig cykelutflykt

Söndag 25 augusti kl 10.00 – ca 15.00 Vi cyklar mot ”okänt” mål. Cykelturens längd ca 4 - 5 mil. Medtag fika för två raster. Samling vid Västerås Domkyrkan för avfärd kl 10.00.

• 01 Sep 2019

Promenad i Sala

Söndag 1 september kl 10.00 – ca 15.00 Vi går från centrum av Sala och längst Gröna gången upp till Måns-Ols och återvänder över Lärkbacken och runt Ekebydammen till centrum. Turens längd ca 7 km. Medtag fika för två raster. Promenad i lugnt tempo på slät mark. Svårighetsgrad Nivå 1

• 08 Sep 2019

Vandring i Östa naturreservat

Söndag 8 september kl 9.00 – ca 16.00 Vi följer en vandringsled genom naturreservatet som gränsar till Nationalparken Färnebofjärden. Turens längd ca 10 km. Medtag fika för 2 raster. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Svårighetsgrad Nivå 2

• 14 Sep

Vandringens Dag med STF Västerås

Lördag 14 september kl 9.30 – 14.00 Vi åker till Ängsö naturreservat vandrar Tjärnrundan som är ca 5 km. Terrängen är varierande. Om det har regnat kan vissa stigar vara leriga och berghällarna vara lite hala så bra kängor och skor rekommenderas. Vi stannar och tar en fikarast. Medtag eget fika. Samling 9.30 på parkeringen vid Mc Donald, Hälla. för samåkning. Buss nr 5 hållplats Hälla köpcentrum Alla är välkomna både medlemmar som icke medlemmar

Icke-medlem: Gratis

• 06 Okt 2019

Okt

Vandring i Fermansbo urskog

Söndag 6 oktober kl 9.30-14.30 Vi besöker Fermansbo urskog som ligger några kilometer norr om Ramnäs. Vi får uppleva en riktig gammelskog med mjuka mossmattor och gamla grova träd. Norra delen av området nåddes av den stora skogsbranden 2014. Turens längd ca 5-6 km. Medtag fika för en rast Vandring på skogsstigar i svagt kuperad terräng. Bitvis mer krävande terräng.

Samling kl 9.30 på Bryggargårdens parkering, Biskopsgränd Västerås, för samåkning