Nysäter

STF Värmland

10 Jun

Vi tar Swish! Pris exkl lunch. Tänk på att följa FHMs rekommendationer.
Vi som startar i Karlstad åker kl. 9.30 mot Nysäter, även kallad Värmlands Nysäter, som ligger i Gillberga socken i Säffle. Vi börjar med ett besök på Värmlands mejeri för en guidad tur. En enklare lunch äter vi kl. 12.00 på Vikingamuseet. Efter lunchen visar Ulf oss runt i museet. Vi avslutar dagen ca. 14.30 med en vandring upp till Hösåsfjället, väl där väntar en storslagen utsikt.
  • Senaste datum för anmälan: 06/06
  • Samling: Samling för samåkning vid Norrstrandskyrkan kl 09.30 eller vid Värmlands mejeri i Nysäter kl. 10.30
  • Plats: Nysäter
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Margit Westlund, 070-333 59 22, Evelyn Karlsson, 070-609 49 96.

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 05 Feb

Årsmöte, Tingvallakyrkan i Karlstad

Vi kommer att ha begränsat antal platser att erbjuda pga restriktioner. De medlemmar som inte vill vara på plats kommer att erbjudas att delta via zoom. Länk till dessa kommer att skickas ut några dagar innan mötet.

Medlem: Gratis

• 02 Mar 2022

Besök på Karlstads Energi AB

I vår tänkta serie med att besöka samhällsnyttiga verksamheter presenterar vi här ett intressant besök som idag är mycket aktuellt med bl.a. klimatsituationen i Sverige och världen. Vi får en presentation av företagets verksamhet som energiproducent av elektricitet och fjärrvärme. Hur produceras energi från råvara till slutprodukt och därefter en vandring i deras produktionsområde.

• 26 Mar

Vandring vid Skutberget

Skutberget, ett vackert rekreations- och naturområde väster om Karlstad. Vi vandrar ca 5 eller 8 km i lättgången terräng. Medtag matsäck.

Vi tar Swish! Tänk på att följa FHMs rekommendationer

• 06 Apr

Polisen i vardagen

Vi kommer att få en inblick i polisens organisation och skiftande arbetsuppgifter.

• 21 Apr

Stadsvandring i Arvika

Stadsvandringen börjar 10.30. Lunch på restaurang Skeppet 12.00. Vi åker vidare 13.15 för att se på Arvika kommuns översvämningsskydd i Glafsfjorden. Resan avslutas med ett besök på Sölje Bygdegård med utställning och museum. Vi avslutar med kulturstigen som är 600 m och så blir det kaffe och kaka.

Medlem: 120 kr

• 01 Maj

Vandring på Prästöleden i Visnums-Kil

En vacker vandring på Prästöleden som är ca 5,6 km. Vandringen går genom lövskogar och betesmark med gamla ekar och härlig vänerkust. Medtag matsäck.

• 15 Maj

Gökotta på Kummelön

Promenera bland hundraåriga gamla ekar och njut av fågellivet vid Kummelön, Värmlands mest populära naturreservat. Fredrik Wilde, från Länsstyrelsen är traditionsenligt vår guide.

• 29 Maj

Vandring till Bräcke ängar och besök i Fengersfors

Vi upprepar förra årets besök på Bräcke ängar som är en verklig vårupplevelse. Bräcke ängar är ett naturskönt område nära Edsleskog i norra Dalsland. Vi vandrar ca 5 eller 9 km och fortsätter sedan med bil ca 8 km till Fengersfors bruk där vi tittar på Dalslands mest besökta kulturutställning, Not Quite med eget stenugnsbageri och Café. Medtag matsäck.

• 10 Jun

Nysäter

Medlem: 100 kr

• 14 Aug

Aug

Långvandringsdag på Lårhöjdsleden i Storfors

Lårhöjdsleden är 13 km lång vandring i varierande terräng och är något krävande. Vid Hättsjön och Jordkullens badplats finns möjlighet för att svalka sig. Ta med badkläder och badskor då bottnen i Hättsjön är stenig. Medtag matsäck.
    Googla på Lårhöjdsleden för mer intressant information.