Aktiviteter 2019 - Sommaruppehåll

STF Värend

01 Jun - 20 Aug 2019

Pris ej bestämt

Vårens aktiviteter är slutförda. Vi tar nu paus fram till slutet av augusti, då vi återupptar våra aktiviteter igen. Tills dess önskar vi alla medlemmar en trevlig sommar! Höstens program kommer att presenteras här på webbplatsen i början av augusti, samtidigt som vi ger ut en pappersfolder. Foldern kommer att distribueras ut till bl.a. Turistbyrå, bibliotek och vandrarhem i närområdet.

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang Naturarrangemang

• 01 Jan - 31 Dec 2019

Genomförda aktiviteter 2019 - januari-februari

--- 2019-01-23: Indien – Djungelbokens värld. Bildspel. Naturfotograf Ingmar Skogar berättade och visade bilder från sin resa till Indien 2017. --- 2019-01-26: Kulturnatten i Växjö, på Stadsbiblioteket. Personal från lokalavdelningen fanns på plats under eftermiddagen och kvällen, med bl.a. information om vårens aktiviteter. --- 2019-02-06: Träffpunkt STF 2019/1 – Gamla Växjö. Lars-Åke Hult berättade om Gamla Växjö; en intressant berättelse om utvecklingen fram till idag. --- 2019-02-10: Årsmöte, i Mariakyrkan. Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Sedan kaffe och semla, samt underhållning av O'Hugos Tales and Tunes. --- 2019-02-11: Studiecirkel Blekinge. Under tre måndagskvällar (11/2, 4/3, 25/3) har man bekantat sig med landskapet Blekinge. Uppföljande resa i maj. --- 2019-02-14: Bussresa till Ekenässjön ... På förmiddagen industribesök hos Bröderna Anderssons Möbelfabrik. Lunch i Vetlanda Arena, hos Sussie Olssons Kök. På eftermiddagen guidat besök på Ekenässjöns Industrimuseum, avslutat med fika. --- 2019-02-20: Träffpunkt STF 2019/2 – Att arbeta utomlands. Läkaren Arne Runehagen berättade bl.a. om erfarenheter från Thailand i samband med tsunamin och Liberia i samband med ebolautbrottet.

• 01 Mar - 31 Dec 2019

Genomförda aktiviteter 2019 - mars

--- 2019-03-06: Träffpunkt STF 2019/3 – Huseby Lisbet Eriksson tog oss med på en resa tillbaka i tiden, till en annan värld, på Huseby bruk. --- 2019-03-11: Programplanering för hösten 2019. Vi diskuterade förslag till trevliga aktiviteter för hösten 2019. --- 2019-03-14: Studiebesök ICON-huset. Guidad visning av ICON- huset, ett av Växjös nya landmärken. Förmiddagsfika - och därefter en guidad rundvandring. Som avslutning serverades en lättare lunchrätt. --- 2019-03-20: Träffpunkt STF 2019/4 – Hofs Park. Information från APP Properties, som skapar Hofs park. Här byggs punkthus med lägenheter, från två till åtta våningar. --- 2019-03-27: En resa till Lammhult, Rösås och Lädja. Hembygdsgården i Lammhult bjöd på fm-fika och guidade oss till intressanta platser i samhället. Efter lunch besök hos glaskonstnär Aino Gate i Rösås och möbelmästare Håkan Palm i Lädja.

• 01 Apr - 31 Dec 2019

Genomförda aktiviteter 2019 – april-maj

--- 2019-04-02: Dackefejden, Vissefjärda. Fika i Stallarna vid hembygdsgården. Guidad visning av Kyrkeby Bränneri från 1770-talet. Lunch på Björketorps Golfkrog. Guidad Dackerunda med många minnesmärken och ett besök vid fornminnet Antamåla rör. --- 2019-04-03: Träffpunkt STF 2019/5 – I11 och Kronobergshed. Jörgen Sjöblom, f.d. underofficer på I11 Kronobergs regemente och museiföreståndare, berättade och visade bilder om Kronobergs hed 1778-1919. --- 2019-04-11: Kronobergshed, mötes- och lägerplats för Kronobergs regemente. Först ett besök på STF:s vandrarhem, Kronobergshed, med fm-fika. Därefter en guidad tur runt Kronobergshed, med Jörgen Sjöblom. --- 2019-05-06: Resa till Kalmar och Nybro. Ett företagsbesök hos Norba AB i Kalmar. Lunch/hyttsill på Glasbruket i Pukeberg, samt en presentation av bruket och visning av glasblåsning. Därefter ett besök hos konstnären Lars Larsson och hans konstsmide i Örsjö. --- 2019-05-16: Glas-Kulturlandskap-(Ostkaka). Besök i glashyttan Persson & Persson i Ösjöbol, vid Åseda. Lunch i Norrhult. På eftermiddagen en guidad vandring i naturreservatet Libbhults ängar, vid Klavreström. Fika i Norrhult. (Ostkaka i Pilås inställt.) --- 2019-05-28: Studiecirkelns resa till västra Blekinge (Bussresa). Besök på ABU-muséet i Svängsta, därefter lunchbuffé på Svängstakrogen. Vidare till Sölvesborg, för guidad visning av slottet, kyrkan och den spektakulära Sölvesborgsbron. Em-kaffe på Fritzatorpet i Olofström.

• 01 Jun - 20 Aug 2019

Aktiviteter 2019 - Sommaruppehåll

• 27 Aug 2019

Torpet Någolunda, Linneryds hembygdsmuseum

Vi besöker Eva-Lena Mansson i torpet Någolunda. Guidning hembygdsmuseet. Mer information i vårt höstprogram.

Mer information senare ...