Vandring Hjälstaviken runt ca 8 km

STF Uppsala

09 Maj

Inte medlem
Anmälan till stf.uppsala@gmail.com. Samling ca kl 11:00 vid parkeringsplatsen närmast hållplats Ekolsunds gård. Exakt tid meddelas på hemsidan den 25 mars och beror på busstiderna.
Hjälstavikens naturreservat är ett stort våtmarksområde med flera olika entréer och leder mellan dem. Mycket fin fågellokal. Naturreservatet Hjälstaviken ligger 17 km öster om Enköping och 25 km sydväst om Uppsala. Medtag matsäck/kaffetermos. Lättare vandring.
  • Senaste datum för anmälan: 05/05
  • Samling: Parkeringsplatsen närmast hållplats Ekolsunds gård
  • Plats: Hjälstaviken
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Fredrik Fogelberg, 070-291 61 60.

Typ av aktivitet: Vandring

• 09 Feb

Studiebesök på Kalmar nation

Vad har den lilla nationen med det stora hjärtat att erbjuda oss? Det är så Kalmar nation marknadsför sig. Förste kurator Ellen Victor presenterar lokalerna och befintlig konst. Vi får höra om nationens intressanta och mångskiftande historia. Ellen berättar också om studentlivet förr och nu samt om dagens satsningar och utmaningar.

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com

• 13 Feb

Årsmöte

Val till styrelse för STF Uppsala. Utdelning av STF Uppsalas pris ”Känn ditt Uppsala” till förening eller person som har gjort något extra för Uppsala. Det bjuds på kaffe och tårta. Alla medlemmar hjärtligt välkomna!

Anmälan: senast 10 februari till stf.uppsala@gmail.com. Kostnad: kostnadsfritt om man anmäler sig i tid.

• 27 Feb

Svenska Turistföreningen 135 årsdag

Medtag egen dryck för att skåla för vår förening och träffa andra medlemmar. Ingen anmälan krävs.

Samling: vid minnesplaketten hörnet Drottninggatan/ Trädgårdsgatan i Uppsala.

• 12 Mar

Studiebesök hos Barnombudet i Uppsala, BOiU

Barnombudet i Uppsala län är en ideell förening. Den är fristående från kommun, region och stat. BOiU verkar för att barns och ungas rättigheter skall förverkligas fullt ut. Vi möter en medarbetare som berättar hur detta kan gå till och stimulerar våra tankar och frågor. En intressant eftermiddagstimme väntar oss. Besöket beräknas ta omkring 1 timme.

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com Lokalen är tyvärr ej tillgänglighetsanpassad.

• 28 Mar

2020

Första hjälpen vid friluftsliv ”Små sår och fattiga vänner, skall icke föraktas”

Situationsanpassad första hjälpen-utbildning med enkla hjälpmedel, där vi visar handfasta knep på vad du ska göra om olyckan är framme. kl. 09:30 – ca 15:30

Vi är både inomhus och utomhus så klä dig med tanke på vädret. Medtag egen lunch och fika. Anmälan: senast den 24 mars till stf.uppsala@gmail.com, samtidigt som betalning till STF Uppsala plusgiro 62 60 46-7 eller via Swish. Anmälan är bindande. Först till kvarnen-principen gäller. Ej återbetalning vid avanmälan.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 19 Apr

2020

Orientering för vardagsbruk och friluftsliv

Planerar du att vandra i sommar men saknar orienteringens ABC? Grattis! Svenska Turistföreningen lär ut grunderna i användandet av karta och kompass. På träffen tar vi även upp vad man bör tänka på för att undvika att gå vilse, hur man hittar tillbaka om man tappat bort sig, samt skillnader mellan vandringsrespektive orienteringskartor, olika skalor och utseende. Kursen riktar sig till nybörjare som vill bli säkrare på att navigera i naturen. Du behöver kunna gå i lättare terräng och oömma kläder efter väder rekommenderas. Begränsat antal platser. 10:00 – ca 12:30

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com, samtidigt som betalning till STF Uppsala plusgiro 62 60 46-7 eller via Swish. Anmälan är bindande. Uppge om du tar med egen kompass i anmälan. Barn under 15 år deltar utan kostnad, men ska anmälas enligt ovan.

• 25 Apr

Vandring Älvkarleby – Marma ca 15 km

Samling på Uppsala station för tågresa på egen bekostnad till Älvkarleby och därefter vandring mot Marma. Vandringen mot Marma går över lättgångna sandiga marker, till största delen på stig längs Dalälven. Medtag matsäck för lunch och fika. Återresa på egen hand.

Exakt tid meddelas på hemsidan 25 mars. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com.

• 02 Maj

Fågelexkursion vid Hjälstaviken

Samling vid S:t Eriks torg för samåkning i bilar till Hjälstaviken nära Örsundsbro. Där möts vi av ornitolog Pekka Westin för en god guidning. Hjälstaviken är oerhört fågelrik! Tag med matsäck, kikare och ev. kamera

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com, ange mobilnummer, om du har bil samt hur många passagerare du kan ta.

• 09 Maj

Vandring Hjälstaviken runt ca 8 km

• 10 Maj

Vårvandring Linnéstigen i Hågadalen-Nåsten

Vi vandrar längs Hågaån genom olika naturtyper mot Lurbo bro. Vi passerar Norbylund, Fäbodarna och Predikstolen med rester av en fornborg från äldre järnålder. Vandringen går längs stigar som vissa bitar är smala och steniga. Väl framme vid Lurbo bro har vi gått 4,3 km. Den som vill avsluta här kan ta buss nr 11 till centrala Uppsala. Den som vill fortsätter från Lurbo bro till Vårdsätraviken (1km) och längs hela Vårdsätraviken till Skarholmen (ytterligare 2 km). Här går vandringen längs stranden och på spänger. Buss nr 11 har hållplats Vårdsätravik respektive Lyssnavägen. Vi tar pauser och njuter av natur och matsäck.

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com Samling vid Norby soldattorp. Buss nr 7 går från centrum till hållplats Kvickstensvägen, kort promenad därefter. Lättvandrat. Klädsel efter väderlek och grova skor. Medtag matsäck.

• 16 Maj

Utfärd till Östervåla med omnejd

Vi färdas först till Ol-Persgården i Skogbo – en mangårdsbyggnad från 1800-talet rik på målningar och därefter till Aspnäs lilla gårdskyrka och vidare till Östervåla. Vi äter lunch vid Nya Gästis och besöker Östervåla hembygdsgård.

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com. Ange ditt mobilnummer, om du har bil samt hur många passagerare du kan ta och ev matallergier. Samåkning i bilar.

Medlem: 260 kr

Icke-medlem: 300 kr

• 16 Maj

Vandring till Hammarskog

Vill du vandra med sällskap i Uppsala? Följ med Svenska Turistföreningen på vandring genom skog och Uppländsk landsbygd på lättvandrad flak mark. Vi startar klockan 10.00 med samling på parkeringen vid Kung Björns hög i Hågadalen. Sen går vi genom naturreservatet Nåsten, förbi Stabby Gård via friluftsområdet Hammarskog och avslutar på Vreta Udd. Vandringen är på totalt 10,7 km. Det finns möjlighet att fylla på vatten och använda dass längs vägen, badmöjligheter finns vid Hammarskog. Från Hammarskog finns buss att ta tillbaka till Uppsala.

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com Kläder och utrustning efter väder, egen vätska och matsäck behövs!

Icke-medlem: 50 kr

• 14 Jun

Yoga i Stadsskogen

Andas in naturens läkande kraft, andas ut veckans stress! Yoga i Stadsskogen är för dig som gillar yoga och naturen. Vi samlas på parkeringsplatsen Gläntan vid Stadsskogens entré och promenerar Linnéstigen en bit in i Stadsskogen för att yoga gemensamt i en glänta under guidning av yogaläraren Kadri Nuut. Yogan är gratis. Donationer till yogaläraren är frivilligt.

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com Tag med egen yoga-matta och kom i kläder som du kan röra dig obehindrat i.

• 27 Jun

Cykeltur i juni till Vänge, Focksta kvarn och Ramstalund, cirka 5 mil

Från Vänge fortsätter färden på småvägar till Focksta kvarn i Sävaåns dalgång. Ta med matsäck för stoppet vid Focksta. Därpå går turen mot Ramstalund och sedan vidare på järnvägsvallen in mot Uppsala. Läs gärna om Focksta kvarn på www.fockstakvarn.se

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com Vi samlas på S:t Eriks torg för en cykeltur på cykelbana mot Vänge.