Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

Vandring Hjälstaviken runt ca 8 km

Tipspromenad

STF Uppsala

09 Maj

Inte medlem
Anmälan till stf.uppsala@gmail.com. PG 62 60 46-7 Swish 123 66 80 292 Samling ca kl 11:00 vid parkeringsplatsen närmast hållplats Ekolsunds gård. Exakt tid meddelas på hemsidan den 25 mars och beror på busstiderna.
Hjälstavikens naturreservat är ett stort våtmarksområde med flera olika entréer och leder mellan dem. Mycket fin fågellokal. Naturreservatet Hjälstaviken ligger 17 km öster om Enköping och 25 km sydväst om Uppsala. Medtag matsäck/kaffetermos. Lättare vandring.
  • Senaste datum för anmälan: 05/05
  • Samling: Parkeringsplatsen närmast hållplats Ekolsunds gård
  • Plats: Hjälstaviken
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Fredrik Fogelberg, 070-291 61 60.

Typ av aktivitet: Vandring

• 19 Apr

Orientering för vardagsbruk och friluftsliv

INSTÄLLT! Planerar du att vandra i sommar men saknar orienteringens ABC? Grattis! Svenska Turistföreningen lär ut grunderna i användandet av karta och kompass. På träffen tar vi även upp vad man bör tänka på för att undvika att gå vilse, hur man hittar tillbaka om man tappat bort sig, samt skillnader mellan vandringsrespektive orienteringskartor, olika skalor och utseende. Kursen riktar sig till nybörjare som vill bli säkrare på att navigera i naturen. Du behöver kunna gå i lättare terräng och oömma kläder efter väder rekommenderas. Begränsat antal platser. 10:00 – ca 12:30

INSTÄLLT! Planeras att genomföras i höst, mer information skickas till er som anmält er. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com, samtidigt som betalning till STF Uppsala plusgiro 62 60 46-7 eller via Swish123 66 80 292. Anmälan är bindande. Uppge om du tar med egen kompass i anmälan. Barn under 15 år deltar utan kostnad, men ska anmälas enligt ovan.

• 25 Apr

Vandring Älvkarleby – Marma ca 15 km

Vandringen utgår från Älvkarleby station till Marma station ca 15 km (25.000 steg). Med pauser får vi räkna med ca 6 timmars vandring. Svårighetsgraden klassas som Medel enligt guiden ”Vandra Upplandsleden”. Men det är en relativt lång sträcka, så vi kommer nog vara trötta i slutet av vandringen! Etappen nr 13 i boken beskrivs som ”kanske Upplandsledens vackraste sträcka”. Vandringen går över lättgångna sandiga marker. Vi startar med att gå över Dalälven i Älvkarleby och beskådar kraftstationer, vattenfall och gammal bebyggelse längs vägen. Öster om Älvkarleby går leden söderut längs Dalälven. Efter en timme tar vi förmiddagsfika. Efter ca 1,5 timme går vi in i det lilla naturreservatet ”Gropholmarna”, där vi tar lunchpaus vid vattnet. Vi vandrar vidare och passerar Lanforsens kraftverk. Innan Marma finns ett fågeltorn vid Storfjärden, där vi kan ta eftermiddagsfika och titta på fåglar. Medtag gärna kikare. Framme i Marma finns det badplats, så tuffingar kan ta sig årets första utomhusdopp! Dalälvens vatten brukar dock vara kallt även på sommaren! Upptågen från Marma station mot Uppsala går bara en gång i timmen och avgår kl. 14.55, 15.58 och 16.58. Det är ca 500 m från Upplandsleden till stationen.

Älvkarleby tågstation kl. 10.06. Upptåget avgår kl. 9.13 från Uppsala station. Ett alternativ är att ta bil till Marma station och hoppa på tåget där kl. 10.00. Parkeringsplatser finns vid stationerna. Medtag: Mat och fika för 1 lunchpaus och 2 fikastopp. Eventuellt kikare och badkläder. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com. PG 62 60 46-7 Swish 123 66 80 292

• 02 Maj

Fågelexkursion vid Hjälstaviken

Samling vid S:t Eriks torg för samåkning i bilar till Hjälstaviken nära Örsundsbro. Där möts vi av ornitolog Pekka Westin för en god guidning. Hjälstaviken är oerhört fågelrik! Tag med matsäck, kikare och ev. kamera

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com, ange mobilnummer, om du har bil samt hur många passagerare du kan ta. PG 62 60 46-7 Swish 123 66 80 292

• 09 Maj

Vandring Hjälstaviken runt ca 8 km

• 10 Maj

Vårvandring Linnéstigen i Hågadalen-Nåsten

Vi vandrar längs Hågaån genom olika naturtyper mot Lurbo bro. Vi passerar Norbylund, Fäbodarna och Predikstolen med rester av en fornborg från äldre järnålder. Vandringen går längs stigar som vissa bitar är smala och steniga. Väl framme vid Lurbo bro har vi gått 4,3 km. Den som vill avsluta här kan ta buss nr 11 till centrala Uppsala. Den som vill fortsätter från Lurbo bro till Vårdsätraviken (1km) och längs hela Vårdsätraviken till Skarholmen (ytterligare 2 km). Här går vandringen längs stranden och på spänger. Buss nr 11 har hållplats Vårdsätravik respektive Lyssnavägen. Vi tar pauser och njuter av natur och matsäck.

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com PG 62 60 46-7 Swish 123 66 80 292 Samling vid Norby soldattorp. Buss nr 7 går från centrum till hållplats Kvickstensvägen, kort promenad därefter. Lättvandrat. Klädsel efter väderlek och grova skor. Medtag matsäck.

• 16 Maj

Utfärd till Östervåla med omnejd

Vi färdas först till Ol-Persgården i Skogbo – en mangårdsbyggnad från 1800-talet rik på målningar och därefter till Aspnäs lilla gårdskyrka och vidare till Östervåla. Vi äter lunch vid Nya Gästis och besöker Östervåla hembygdsgård.

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com. PG 62 60 46-7 Swish 123 66 80 292Ange ditt mobilnummer, om du har bil samt hur många passagerare du kan ta och ev matallergier. Samåkning i bilar.

Medlem: 260 kr

Icke-medlem: 300 kr

• 16 Maj

Vandring till Hammarskog

Vill du vandra med sällskap i Uppsala? Följ med Svenska Turistföreningen på vandring genom skog och Uppländsk landsbygd på lättvandrad flak mark. Vi startar klockan 10.00 med samling på parkeringen vid Kung Björns hög i Hågadalen. Sen går vi genom naturreservatet Nåsten, förbi Stabby Gård via friluftsområdet Hammarskog och avslutar på Vreta Udd. Vandringen är på totalt 10,7 km. Det finns möjlighet att fylla på vatten och använda dass längs vägen, badmöjligheter finns vid Hammarskog. Från Hammarskog finns buss att ta tillbaka till Uppsala.

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com PG 62 60 46-7 Swish 123 66 80 292 Kläder och utrustning efter väder, egen vätska och matsäck behövs!

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 50 kr

• 14 Jun

Yoga i Stadsskogen

Andas in naturens läkande kraft, andas ut veckans stress! Yoga i Stadsskogen är för dig som gillar yoga och naturen. Vi samlas på parkeringsplatsen Gläntan vid Stadsskogens entré och promenerar Linnéstigen en bit in i Stadsskogen för att yoga gemensamt i en glänta under guidning av yogaläraren Kadri Nuut. Yogan är gratis. Donationer till yogaläraren är frivilligt.

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com Tag med egen yoga-matta och kom i kläder som du kan röra dig obehindrat i.

Medlem: Gratis

• 27 Jun

Cykeltur i juni till Vänge, Focksta kvarn och Ramstalund, cirka 5 mil

Från Vänge fortsätter färden på småvägar till Focksta kvarn i Sävaåns dalgång. Ta med matsäck för stoppet vid Focksta. Därpå går turen mot Ramstalund och sedan vidare på järnvägsvallen in mot Uppsala. Läs gärna om Focksta kvarn på www.fockstakvarn.se

Anmälan till stf.uppsala@gmail.com PG 62 60 46-7 Swish 123 66 80 292 Vi samlas på S:t Eriks torg för en cykeltur på cykelbana mot Vänge.