Utematlagning med världens mat

STF Uppsala

12 Sep

Inte medlem
Drömmer du om att lära dig laga mat utomhus? Nu har du chansen! Upplandsstiftelsen, Biotopia och STF Uppsala samarrangerar utematlagning med världens mat i Sunnerstagropen den 12 september klockan 13.00-16.00. Aktiviteten är öppen för alla, gratis och ingen anmälan krävs (förutsatt att det är okej med rådande restriktioner vid tidpunkten). Om aktiviteten: Mat smakar som bäst ute tillsammans med andra, visst är det så? På den här aktiviteten samlas vi utomhus runt elden och lagar mat från världens alla hörn. Vill du laga någon speciell mat så går det bra att ta med eget att grilla. Vi tipsar om goda saker att laga, bjuder på provsmakning och går igenom vad som gäller när man grillar eller eldar i naturen. Med oss har vi guider som talar både persiska, arabiska, engelska, tyska och svenska såklart! VAR: Vindskyddet i Sunnerstagropen (närmaste busshållplats heter ”Sunnerstabacken”)? NÄR: 12 september klockan 13.00-16.00 ANMÄLAN: Drop-in, ingen anmälan krävs (om det är ok utifrån rådande restriktioner)? KOSTNAD: Gratis INFORMATION ANGÅENDE COVID-19: Vi håller avstånd och är utomhus? UTRUSTNING: Ta med egen utrustning samt något eget att grilla

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 19 Aug

Aug

Orientering för vardagsbruk och friluftsliv

Vill du vandra men saknar orienteringens ABC? Grattis! Svenska Turistföreningen lär ut grunderna i användandet av karta och kompass. På träffen tar vi upp vad man bör tänka på för att undvika att gå vilse, hur man hittar tillbaka om man tappat bort sig, samt skillnader mellan vandrings- respektive orienteringskartor, olika skalor och utseende. Kursen riktar sig till nybörjare som vill bli säkrare på att navigera i naturen. Du behöver kunna gå i lättare terräng och oömma kläder efter väder rekommenderas. Begränsat antal platser. Uppge om du tar med egen kompass i anmälan. >> Anmälan är bindande och görs till stf.uppsala@gmail.com senast den 16 augusti << OBS! Aktiviteten är fullbokad, men det finns en reservlista. Meddela senast 16 augusti ifall du vill stå på reservlistan. Kostnad 40 kr för medlem/80 kr icke medlem. PG 62 60 46-7 Swish 123 66 80 292 Samling klockan 17:30 på parkeringen vid Sunnerstagropen. Vi slutar ca 20.00 eller när vi är färdiga.

FULLSATT Anmälan till stf.uppsala@gmail.com, samtidigt som betalning till STF Uppsala plusgiro 62 60 46-7 eller via Swish123 66 80 292. Anmälan är bindande. Uppge om du tar med egen kompass i anmälan. Barn under 15 år deltar utan kostnad, men ska anmälas enligt ovan.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 12 Sep

Utematlagning med världens mat