Dagstur i Florarna med Svenska Rovdjursföreningen

STF Uppsala

08 Okt

Inte medlem
Heldagsvandring tillsammans med kunniga vägledare från Svenska Rovdjursföreningen i det 5000 hektar stora naturreservatet Florarna. Turen är ca 13-14km och vi kommer att stanna för en kortare fikapaus och en lunchrast. Naturen påminner om norrländsk vildmark med gammal skog och myrmark. Här bor även vargtiken Flora sedan 2016 och om vi har tur så stöter vi på spår efter henne. Det är bitvis kuperat och stenigt så stadiga skor är bra att ha. Anmälan: Senast 28 september till stf.uppsala@gmail.com. Efter bekräftelse så betalas anmälningsavgiften till STF Uppsala plusgiro 626046-7 eller via Swish 123 66 80 292. Max 15 personer. Medföljande hund är välkommen men måste hållas kopplad.
  • Senaste datum för anmälan: 01/10
  • Samling: Stormon , 09:30
  • Plats: Florarna
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ulrika Wetterholm

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 28 Aug

Aug

Träffa STF Uppsala på Stadsskogens dag

Söndagen 28 augusti är det dags för Stadsskogens dag i Uppsala igen efter ett par år med pandemi. Självklart deltar även STF Uppsala som utställare, kom gärna förbi och prata med oss. Eller varför inte ta chansen att vinna en ryggsäck? Vi är på plats från 11 till 15.

Medlem: Gratis

• 06 Sep

Kyrkogårdsvandring på Gamla kyrkogården

Gamla kyrkogården med sina många lövträd och vackra alléer ligger centralt Uppsala och har anor från 1600-talet. Här vilar flera kända personer som Dag Hammarskjöld, Gustaf Fröding, Malla Silverstolpe, Erik Gustaf Geijer och Gösta Knutsson. På vandringen får vi höra om kyrkogårdens historia och bekanta oss med några av de som är gravsatta där. Anmälan: Senast torsdag 1 september till stf.uppsala@gmail.com, samtidigt som betalning till STF Uppsala plusgiro 626046-7. eller via Swish 123 66 80 292. Max 30 personer.

• 11 Sep

Studiebesök Sunnansjö gård utanför Järlåsa

Följ med på en rundvandring för att se och höra Gunnar Rundgren och Ann-Helen Meyer Von Bremen berätta om sina idéer med att skapa en miljö som är bra för den biologisk mångfalden. Deras ekologiskt jordbruk innehåller odling av grönsaker, frukt och nötter samt en stor trädgård. Dessutom pågår ett omfattande arbete med att skapa bra naturbete för gårdens egna kobesättning. Deras erfarenheter finns bland annat att läsa om i deras intressanta bok ”Kornas planet”. Gunnar och Ann-Helen har skapat en plats väl värd att besöka, en plats att lära och låta sig inspireras av. Välkomna! Vi träffas på gården 13.30 och studiebesöket tar ca 2 timmar. Du som åker kollektivt tar buss 848 till Järlåsa. Meddela innan så ordnar vi upphämtning vid busshållplatsen. I anmälningsavgiften ingår också fika Medtag stövlar!

Medlem: Pris ej bestämt

• 24 Sep - 25 Sep 2022

Vandring med tältövernattning

Tycker du att det är roligt att vandra, sova i tält, laga mat på friluftskök och prata med andra likasinnade så följ då med på en kortare tur med tältövernattning till Lunsen. Längden på turen är 15km så det blir lugn vandring efter stigen mot Lunsen via Flottsund. Vi övernattar vid Lunsentorpet där det finns pump för dricksvatten, grillplatser, vindskydd och plats att tälta. Det finns även en stuga med 6 sovplatser. Dessa går inte att boka i förväg. Dagen efter så vandrar vi tillbaka till parkeringen vid Stordammen med en liten avstickare till Fläktanstugan. Till denna tur behöver du tält, sovsäck, friluftskök mm. Packlista skickas ut innan turen. Du som åker buss tar enklast buss 5 till hållplats Daneport och går sedan förbi Stordammens skola och genom skogen till parkeringen. Anmälan: Senast 15 september till stf.uppsala@gmail.com. Efter bekräftelse så betalas anmälningsavgiften till STF Uppsala plusgiro 626046-7 eller via Swish 123 66 80 292.

• 08 Okt

Dagstur i Florarna med Svenska Rovdjursföreningen

• 26 Okt

Vatteninsekter och andra bottendjur – fiskmat / indikatororganismer

Vi får höra Lars Eriksson berätta bland annat om hur vattenlevande insekter kan användas som indikatorer på vattenkvalitet. Deltagare som vill kan få möjlighet att titta närmare på några av insekterna (larverna). Lars Eriksson har lång erfarenhet av arbete för Naturvårdsverket och SLU med bottenlevande djur från sjöar och vattendrag. Anmälan: Senast fredag 21 oktober till stf.uppsala@gmail.com. I anmälan, vänligen ange namn, aktivitet och om du är medlem i STF. Max 30 personer.

Medlem: Gratis

• 10 Dec

Adventsvandring till Julbord

Den sedan tidigare kända adventsvandringen till julbordet önskas du välkommen att delta i även i år. Plats och kostnad är ännu ej bestämt. Uppgifter om detta kommer att meddelas senare. Välkommen med även detta år.

Medlem: Pris ej bestämt