Kulturell och biologisk mångfald i Hospitalsträdgården

STF Uppsala

15 Maj

Inte medlem
Samling kl 14.00 vid bouleplanerna/utegymmet i parken.
På 1800-talet anlades Hospitalsträdgården som park intill Ulleråkers sjukhus, då man ansåg att tillgång till natur skulle underlätta för patienternas tillfrisknande. Sedan sjukhusverksamheten avvecklades har trädgården dock fått växa igen. Men nu har det blivit ändring på det, som en led i planerna för Ulleråker jobbar Uppsala kommun med att återställa och rusta upp trädgården till att bli en ny stadsdelspark. Landskapsarkitekt Sara Rydeman, projektledare för arbetet, guidar oss och berättar om såväl historien som framtiden.
  • Senaste datum för anmälan: 08/05
  • Samling: Bouleplanerna/utegymmet , 14:00
  • Plats: Hospitalsträdgården, Ulleråker.
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Jonas Boström, 070-6902637

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 13 Feb - 22 Maj 2022

Ny i naturen, en nybörjargrupp för unga tjejer i Uppsala

Vi kommer till exempel att prova på vandring, vinteraktivitet, utematlagning, vattenaktivitet och säkerhet i naturen. Allting i Uppsala (med omnejd) för att upptäcka den fantastiska natur som finns runt hörnet! STF Ny i naturen är en nybörjargrupp för naturovana tjejer i Uppsala med fokus på att öka gemenskap och minska utanförskap. Tillsammans med tjejer i din egen ålder och med hjälp av kvinnliga ledare får du möjlighet att upptäcka naturen, ha roligt, lära dig nya saker och stärka dig själv. Vi välkomnar självklart alla tjejer, oavsett bakgrund eller kunskap. Gruppen är till för att lära tillsammans och ingen förkunskap behövs. Du behöver inte heller ha tillgång till någon utrustning för att vara med. NÄR: SÖNDAGAR, MELLAN CA KL 11-14 VAR: I ELLER OMKRING UPPSALA Har du frågor? Kontakta stfuppsala.nyinaturen@stfturist.se Vill du vara med? Anmäl dig på: shorturl.at/clxRW

Identifierar du dig som tjej, är mellan 16-20 år, är naturovan men nyfiken på att lära dig mer? Häng med oss ut i naturen!

Medlem: Gratis

• 15 Feb

Årsmöte 2022

Den 15 februari klockan 18:30 har vi på STF Uppsala årsmöte digitalt. Vill du delta? Klart du vill! Det utlovas spännande information om lokalavdelningen, vår nya styrelse väljs, vi får finbesök av Ny i naturen och dessutom kommer Anna Heimersson från STFs kansli och berättar lite om vad som händer i resten av organisationen! Som vanligt delar vi ut priset ”Känn ditt Uppsala” - det här vill du INTE missa med andra ord. Anmäl närvaro till stf.uppsala@gmail.com senast 13 februari så skickar vi en länk till mötet.

OBS! Årsmötet kommer i år att ske digitalt på grund av pandemin. Anmäl dig senast 13 februari till stf.uppsala@gmail.com

Medlem: Gratis

• 04 Mar

Guidning Enköpings museum

Guidning på Enköpings museum med fokus på den lite äldre historien kombinerat med en guidning utomhus till några historiska miljöer i museets närhet. Besöket beräknas ta cirka 1,5 timme.

Samling i receptionen kl 14.00, Rådhusgatan 3, 745 31 Enköping

Medlem: 120 kr

Icke-medlem: 160 kr

• 06 Mar

Dagstur i Florarna med Svenska Rovdjursföreningen

Naturreservatet är den tystaste platsen i hela Uppland och är drygt 5000 hektar stort, naturen påminner om norrländsk vildmark med gammal skog och myrmarker. Här bor även vargtiken Flora sedan 2016 så denna tur går i hennes tassemarker. Vi går en slinga på upptrampade stigar på ca 4 kilometer och stannar sedan till för intag av medhavd matsäck med möjlighet till grillning. Därefter en kortare slinga tillbaka på 2 km. Bitvis är det kuperat och stenigt så stadiga skor är bra att ha.

• 05 Apr

Kartan och kompassen är min kompis! Nybörjare

Vill du ut och röra dig i okänd mark men saknar kunskaper om hur du ska använda karta och kompass? Grattis! Svenska Turistföreningen Uppsala lär ut grunderna i orientering och hur du planerar din rutt. På träffen tar vi upp vad man bör tänka på för att undvika att gå vilse, hur man hittar tillbaka om man tappat bort sig, samt skillnader mellan vandrings- respektive orienteringskartor, olika skalor och utseende. Kul! Kursen riktar sig till nybörjare som vill bli säkrare på att navigera i naturen. Du behöver kunna gå i lättare terräng och oömma kläder efter väder rekommenderas. Uppge om du tar med egen kompass i anmälan.

Samling klockan 17:30 på parkeringen vid Sunnerstagropen. Vi slutar ca 19.30 eller när vi är färdiga. Du behöver kunna gå i obanad terräng och oömma kläder och skor efter väder rekommenderas.

• 23 Apr

Vandring Hjälstaviken runt, 8 km

Hjälstavikens naturreservat är stort våtmarksområde med flera olika entréer och leder mellan dem. Mycket fin fågellokal. Naturreservatet Hjälstaviken ligger 17 km öster om Enköping och 25 km sydväst om Uppsala.

Samling klockan 11.00 vid parkeringsplatsen närmast busshållplats Ekolsunds gård. Medtag matsäck/kaffetermos. Lättare vandring.

• 26 Apr

Kartan och kompassen är min kompis! Fortsättning

Vet du hur du använder karta och kompass, men vill bli säkrare att navigera i naturen? Då är denna kurs med Svenska Turistföreningen Uppsala något för dig! Vi övar på att planera en rutt och gå efter kompass i obanad terräng. På träffen tar vi upp vad man bör tänka på vid planering av sitt äventyr i skog och mark, tränar på att använda orienteringskarta och kompass, samt hur man kan göra för att undvika att gå vilse och hur man hittar tillbaka om man tappat bort sig. Kul! Kursen riktar sig till dig som har grundläggande kunskap i användandet av karta och kompass och vill testa att orientera i enklare skog. Du behöver kunna gå i obanad terräng och oömma kläder och skor efter väder rekommenderas. Begränsat antal platser (10 st). Uppge om du tar med egen kompass i anmälan.

• 14 Maj

Utflykt till Östervåla med omnejd

Vi färdas först till Ol-Persgården i Skogbo strax norr om Östervåla – en mangårdsbyggnad från 1800-talet rik på målningar. God guidning. Sedan far vi vidare till Aspnäs lilla gårdskyrka från 1700-talet. Numera används kyrkan som dop- och vigselkyrka. Guidning. Vidare till Östervåla där vi äter dagens lunch vid ”Majas café” eller medhavd matsäck. Därefter besöker vi Östervåla hembygdsgård – känd av många. Där får vi god guidning. Vi återvänder sedan till Uppsala. Välkommen med! Ange ditt mobilnummer vid anmälan och om du har bil samt hur många passagerare du kan ta.

Lördag 14 maj, hela dagen Samling kl 09.30 vid S:t Eriks torg för samåkning i bilar. Kostnad för lunch tillkommer.

• 15 Maj

Kulturell och biologisk mångfald i Hospitalsträdgården

Samling kl 14.00 vid bouleplanerna/utegymmet i parken.

• 22 Maj

Visning Kvekgården

Kvekgården strax utanför Örsundsbro är en gammal Upplandsgård från senare hälften av 1700-talet. Guider från Lagunda Hembygdsförening lotsar dig igenom denna intressant miljö, berättar om byggnadernas historia och om de människor som bodde där. Efter guidningen serveras det kaffe/te/hemmagjord fläderblomssaft, smörgås och någon kaka.

Söndag 22 maj Samling kl 13.00 vid portlidret/informationsskylt. Adress Fröslunda Kvekgården 5. Då vi kommer att vistas utomhus tänk på kläder efter väder.

Medlem: 120 kr

Icke-medlem: 160 kr

• 12 Jun

Vandring Upplandsleden - Skoklosterslingan 31:1

En vandring runt Skohalvön på 14,5 kilometer med start och mål vid Skokloster. Leden går på skogsbilvägar, trampade stigar förbi hagar, genom skog och längs Mälarstranden. Vi stannar och fikar samt äter lunch så tänk på att ta med matsäck. Räkna med en tidsåtgång på ca 5-6 h.

Samling klockan 9.20 vid parkeringsplatsen nära busshållplatsen vid Skokloster slott.