Guidning i Hospitalsträdgården

STF Uppsala

11 Aug

Inte medlem
Visste du att ett av Gustaf III:s kronobrännerier låg i Ulleråker och att Sveriges första tomater odlades här? Följ med på en guidning i Uppsalas nyaste park!
Mellan Ulleråkers sjukhus och Fyrisån anlades Hospitalsträdgården på 1800-talet, för att patienterna skulle får tillgång till natur. Sedan sjukhusverksamheten flyttades till Akademiska sjukhuset har trädgården fått växa igen. Men som en del i arbetet med utvecklingen av Ulleråker jobbar kommunen med att återställa och rusta upp trädgården. Sara Rydeman, projektledare för arbetet, guidar oss och berättar om parkens historia, vad som har hänt och vad som ska hända i framtiden. Anmäl dig senast 8 augusti till stf.uppsala@gmail.com
  • Senaste datum för anmälan: 08/08
  • Samling: Bouleplanerna i norra änden av parken, intill Fyrisån. , 14:00
  • Plats: Ulleråker
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang Naturarrangemang

• 11 Aug

Guidning i Hospitalsträdgården

• 25 Aug

Träffa STF Uppsala på Stadsskogens dag

Nu är det återigen dags för Stadsskogens dag och självklart kommer vi att vara där! Är du nyfiken på vad vi håller på med, eller vill du bara träffa oss? Kom gärna förbi Stadsskogen mellan 11 och 15!

Kom och träffa oss på Stadsskogens dag!

• 01 Sep

Världens utemat – smakprov från olika länder

Vi bjuder in till en härlig matfestival där du får provsmaka utemat från flera olika länder. Vad sägs om Marockanskt myntate, eritreansk ktchaftft eller svenska utematsfavoriter? Kom och provsmaka och njut av en härlig dag ute tillsammans. VAR: Sunnerstaåsens friluftsområde. Vi håller till vid eldstäderna i Sunnerstagropen. TÄNK PÅ: Ta med egen tallrik, bestick och kåsa/ mugg. ANMÄLAN OCH MER INFO: sara.beckman@upplandsstiftelsen.se eller tel. 070 586 03 21

Kom och smaka på världens utemat!

• 14 Sep 2024

Vandringens dag - vandring från Kung Björns hög till Hammarskog

Vi vandrar från Kung Björns hög till Hammarskog, ca 10 km. När vi är framme ansluter vi till Kulturvandringen som startar kl 11.00 (se annan aktivitet under vandringens dag). Samlingstid meddelas senare. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com senast 10 september

• 14 Sep 2024

Vandringens dag - kulturvandring i Hammarskog

I år är temat för Vandringens dag - Vandring och Kultur. Dessa kombinerar vi med en vandring runt naturreservatet i Hammarskog i samarbete med Uppsala Naturskola. Samling vid Hammarskog herrgård kl 11.00 Vandring med Kultur: - Besök med guidning i Smedjan Vi inleder vår vandring runt naturreservatet i Hammarskog med ett besök i smedjan. Hammarskogssmederna visar och berättar om smedjans verksamhet idag och om smedjornas betydelse tidigare i historien. - Besök med guidning i Herrgården En vecka innan nyinvigningen av Hammarskogs herrgård, som de senaste åren har genomgått en helrenovering, tar vi en titt på herrgårdens insida inklusive de uppfräschade lokalerna på övervåningen, som inom kort ska kunna hålla öppet för diverse verksamheter för allmänheten. Shanti Wittmar från Uppsala Naturskola berättar om herrgårdens historia och om framtidsplanerna. - Besök med guidning vid Toran Från herrgården vandrar vi sedan via Dalbyviksspången bort till Vreta Udd, där vi beundrar naturen och utsikten över Ekoln och sedan går vi tillbaka mot Toran, där Shanti berättar om de gamla lövängarna, hur de använts historiskt och om den pågående restaureringen av dem. Medtag eget fika för en paus vid Vreta Udd eller vid Toran. Hela rundan är drygt 5 km lång och beräknas ta ca 5 timmar med stopp, prat och fikapaus. Det går att avbryta vid ett par ställen. Herrgården kommer att vara öppen kl 10-16. Där kan man köpa fika och lunch.

Ta sig dit: - Buss nr 108 till Hammarskog, preliminärt kl 9.55 från Uppsala centralstation - ca 10.18 till vägskälet nära Hammarskog, kort promenad till Herrgården - Bil, gott om parkeringsmöjligheter finns. - Cykel går också att parkera vid Herrgården. Ta sig hem: - Buss nr 107 från Vreta Västra mot Uppsala, preliminärt kl 14.15 alt kl 16.15 OBS! Tiderna är preliminära och kan komma att ändras om busstidtabellerna ändras till hösten

• 19 Sep

Besök hos lokala matproducenter i Roslagen

Följ med på ett besök hos lokala matproducenter i Roslagen. Vi börjar hos Väddö Gårdsmejeri, inte långt från Älmsta på Väddö. De har tillverkning av olika mejeriprodukter, glass, yoghurt mm. Vi får se deras anläggning och får en beskrivning av tillverkningsprocessen. Studiebesöket varar mellan 12.00 och ca 13.30. Därefter åker vi till Roslagskött som ligger vid Gåsvik, ca 8 km söderut. Roslagskött producerar fläskkött som de levererar till matbutiker i Roslagen, de har ingen gårdsförsäljning. Vi får information om hur de sköter gården, gör en rundvandring mm. Studiebesöket här varar mellan ca 14.00 till ca 15.00. Före studiebesöken går det att äta lunch från kl 10.30 på Väddö gårdsmejeri. Priset för lunch ca 120 kr. Samling vid Väddö Gårdsmejeri, Älmsta på Väddö. Aktiviteten arrangeras i samarbete med STF Södra Uppland och STF Roslagen. Vi försöker ordna samåkning i bilar från Uppsala om intresse finns. Ange gärna om du kör bil och har plats för någon extra, eller om du saknar bil och behöver samåka. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com

Medlem: 85 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 06 Okt

Okt

Svamputflykt med Ny i svensk natur

Följ med oss ut i svampskogen! Vi lär oss om många olika svampar, några av dem kan man äta. Vi bjuder på svampmacka och kaffe/ te efter turen. VAR? Samling vid Hågahögen kl. 10:00. Du som åker buss tar linje 2 till “Håga gård”. Om du tar bil finns det parkering vid Hågahögen. ANMÄLAN? Senast 4e oktober till maria.brandt2@uppsala.se Aktiviteten är gratis och öppen för alla, men riktar sig främst till dig som är ny i svensk natur. Med på utflykten har vi en ledare som talar persiska och en som talar arabiska.

Är du ny i svensk natur och vill träffa andra människor från olika kulturer och lära dig om skogens svampar?