Fjällafton för nybörjare på sommarfjället

STF Uppsala

12 Mar

Inte medlem
Det kan vara svårt att veta hur man ska förbereda sig inför en fjällvandring, hur man bör klä sig och vad som behöver bäras med. En stugvärd med lång erfarenhet berättar hur det är att bo i STF:s fjällstugor och ger tips på kortare och längre fjällturer mellan dessa stugor. Aktiviteten sker i samarbete med Studiefrämjandet. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com
  • Senaste datum för anmälan: 07/03
  • Samling: Studiefrämjandet , 18:30
  • Plats: Ljusbärargatan 2, Uppsala
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Föreläsning

• 12 Mar

Fjällafton för nybörjare på sommarfjället

Icke-medlem: 50 kr

• 07 Maj

Parkvandring i Enköping

Följ med på en guidad tur i Enköpings vackra parker. Vi har bokar en och halv timmes guidning den 7 maj med start kl 16 00. Början av maj är Magnolias bästa blomningstid så vi hoppas på en underbar majeftermiddag tillsammans med dig. Det kommer vara Elisabet Lind som jobbat en längre tid på Enköpings kommun som tar oss runt i några av kommunens parker. Efteråt kan de som vill fika tillsammans med egen medtagen kaffekorg och kanske vill några fortsätta gå runt på egen hand efter fikapausen. Start sker vid turistinformationen på Rådhusgatan i Enköping. Närmsta busshållplats: Gustav Adolfs plan. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 12 Maj

Cykeltur till Vårstigen vid Funbo kyrka

I början av maj kan man vara säker på att få se vitsippor och blåsippor i stor mängd vid Vårstigen nära Funbo kyrka och Funbosjön en dryg mil öster om Uppsala. Vi cyklar dit söndag 12 maj på småvägar via Norrhällby och Halmbyboda. Eventuellt kan vi även besöka Sockenstugan och Hembygdsmuséet. Ta gärna med matsäck. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com

• 01 Jun

Vandring på Ingegerdsleden, etapp Knivsta - Alsike

Vi fortsätter vandra ca 10 km på Ingegerdsleden och går från Knivsta till Alsike. Det blir en längre paus för medhavd lunch och minst en kortare paus. Etappen går på mindre vägar och vandringsled och avslutas med 10-15 min på en större väg. Svårighetsgraden är medel och deltagarna bör kunna gå cirka 10 km. Eventuellt kan det finnas möjlighet till guidad visning av Alsike kyrka. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com