Vandring Tio Toppar Tavelsjö

STF Umeregionen

17 Okt

Söndag 17 okt. Samåkning från P-plats V om jvstn Umeå C
Vi gör ett återbesök till bergen kring Tavelsjö. Efter att ha vandrat där under våren 2019 har vi ett flertal toppar kvar att bestiga. Vi åker bil mellan respektive vandring. Hur många toppar vi kommer upp på beror på vädret och vinden!
  • Samling: Samåkning från P-plats V om jvstn Umeå C , 10:00
  • Plats: Tavelsjö, Umeå
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: John Cumberbatch 070 3078708

Typ av aktivitet: Vandring

• 14 Aug

Aug

Hummelholm- slåtterängar i kulturbygd

Vi är med vid höstens första slåtter för att behålla den genuina floran och främja biologisk mångfald. Under guidning av Christer Johansson, Hummelholms Kulturförening får vi veta mer om den gamla byn och det kulturbevarande arbetet.

Lördag 14 augusti kl. 10.00. Samling vid P-plats Naturreservatet Hummelholm. Samåkning från P-plats V om jvstn Umeå C kl. 09.15. OBS! Obligatorisk anmälan till EVA: granberg.eva@gmail.com

• 11 Sep

Vandringens dag Öreälvsleden

I år gör Nordmalings kommun tillsammans med Arbetsmarknadsenheten en storsatsning på att rusta upp vandringslederna längs Lögdeälven och Öreälven. På vandringens dag vandrar vi 9 km längs den nya dragningen av Öreälvsleden från Alvik söder om Öre till udden vid Tjäruskäret. Stigen följer stranden, är lätt vandrad och passerar ett par fina badstränder. Bilar kommer att finnas för att åka tillbaka till starten.

Lördag 11 september. Samåkning från P-plats V om jvstn Umeå C kl 9.30.

• 26 Sep

Vandring Kronörens naturreservat

naturreservat. Här vandrar vi en 6 km stig över bergshällor förbi vackra tjärnar och ut på en stenstrand vid havet till ett vindskydd. Som extra utflykt för de som vill åker vi en kort bilresa till Drivören där en 2 km stig leder över klapperstensfält med fornlämningar till en vacker strandäng vid Långroudden.

Söndag 26 sept. Samåkning från P-plats V om jvstn Umeå C kl 10.00.

• 09 Okt

Vandring Långbergskullarna

Långbergskullarna är ett ganska nytt naturreservat strax söder om Hössjö. Området erbjuder spännande och varierad terräng med stora klapperstensfält, skrevor, stora flyttblock och grottor. Vi följer en ca 6 km stig förbi ett vindskydd vid Aldertjärn till toppen av berget varifrån man ser långt ut till havet. Geovetaren Hans Ivarsson från Umeå universitet guidar och berättar om naturen.

Lördag 9 okt. Samåkning från P-plats V om jvstn Umeå C kl 10.00.

• 17 Okt

Vandring Tio Toppar Tavelsjö

Söndag 17 okt. Samåkning från P-plats V om jvstn Umeå C

• 27 Okt 2021

Forntida utflyktsmål i Umeås närhet

Umeå med omnejd har en rik historia och det finns otaliga historiska spår. Gabriel Runeby, Umeå universitet berättar om Umeås förhistoria och ett flertal platser, på promenads- eller cykelavstånd, som har sin början för 6000 år sedan.

• 15 Nov

Norrlands rovdjur

Michael Schneider, Länsstyrelsen Västerbotten, kommer att berätta om bl.a. inventering och förökning bland rovdjuren i Norr- Och Västerbotten.

• 01 Dec

Holmöarna- Kvarkens artrika pärla

Docent Per Hansson berättar om öarnas mångfald av habitat som ger fantastisk diversitet. Per bor året runt på Holmön och kartlägger flora och fauna genom fältfotografering och artbestämning.

• 17 Jan

Gröna bandet igen

STF Umeregionens ordförande Undis Englund berättar om sitt Gröna band genom Sveriges fjällkedja, från Abisko till Grövelsjön sommaren 2021.

• 09 Feb

Årsmöte 2022

Efter avslutade förhandlingar bjuder STF Umeregionen på fika.