Studiebesök vid Skogforsk i Sävar

STF Umeregionen

10 Okt

Inte medlem
Torsdag 10 oktober kl. 13 - 14.30 Samling för samåkning kl. 12.15 på P-platsen V om jvstn Umeå C, nära stationshuset Begränsat antal platser, anmälan och info: roffe.eriksson@gmail.com
Johan Westin berättar om och visar oss hur skogsträdförädlingen i Sverige, från frö till planta, går till.
  • Samling: jvstn Umeå C , 12:15
  • Plats: Sävar
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Rolf Eriksson roffe.eriksson@gmail.com

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang Naturarrangemang

• 25 Aug

Aug

Närledsvandring Tio Toppar, tavelsjö

Vi börjar utforska "Tio Toppar" genom att vandra till och från några av dem med fina utsikter. Vi åker bil mellan vandringslederna. Totalt ca 8 km vandring.

Söndag 25 augusti kl. 09.30-16.00.

• 12 Sep - 15 Sep 2019

Signaturledsvandring i Ammarnäs

Vi uppmärksammar VANDRINGENS DAG lördag 14 sept. genom en resa till Ammarnäs. Man kan anlända till Ammarnäs antingen torsdag 12 sept. eller fredag 13 sept. Man ordnar sin resa själv, antingen med buss eller samåker med någon som har plats i sin bil. Vi har 3 alternativa förslag till aktiviteter, ett med enbart dagsturer och två med övernattning i fjällstuga fredag natt. Kommer man torsdag kan man kombinera och göra en tur på eftermiddagen och sedan vandra fre -lörd med övernattning l en fjällstuga, deltagarna väljer själva. Alla återsamlas på lördag kväll för gemensam middag på Ammarnäs Wärdshus. På söndag förmiddag den 15:de planerar vi en guidad tur i Ammarnäs. Programmen utformas i samråd med deltagarna. För dagsturer föreslår vi en vandring upp på kalfjället nedanför Gaisatje, halvdagstur, och en tur längs Guoletsbäcken upp till det vackra fallet, heldagstur, samt Tjulåleden nerströms från Tjulträsket, hel- eller halvdag. Det finns två förslag till vandring med övernattning 13- 14 september. 1: På eftermiddagen 13 september följer man från parkeringen vid Höbäcken en 4-hjulingsväg längs Vindelälvens strand till Rävfallsstugan. På lördagen går färden uppe på kalfjället längs Kungsleden tillbaka till Ammarnäs. 2: Fredagen den 13:de tar vi oss med guide från Tjulträsket till Aigertstugan och på lördag vandrar vi Kungsleden ner till Ammarnäs. INTRESSEANMÄLAN SNARAST!

Flexibel ankomst i Ammarnäs torsdag 12 alt. fredag 13 september. Samling i Ammarnäs där vi bor på SF vandrarhem Ammarnäs Wärdshus i 3, 2 eller 1 natt, beroende på vilka aktiviteter deltagaren själv väljer. Hemresa söndag 15 september.

Medlem: Pris ej bestämt

• 22 Sep

Närledsvandring längs Öreälvsleden – Hummelholm

Vi vandrar en lämplig sträcka på 10 km längs Öreälvsleden förbi Hummelholm till Torrböle. Ett flertal rastplatser med vindskydd finns, liksom några brantare partier. Ta med matsäck.

Söndag 22 september 09.30-17.00. Samling på P-platsen V om jvgstn. Umeå C, nära stationshuset för samåkning i privata bilar. Anmälan behövs inte.

• 05 Okt

Stor-Bränntjärnmyrans naturreservat

Vi vandrar längs en gammal stig med kulturminnen från slutet av 1800 talet. Göran berättar om de lavbehängda gamla tallarna. Kanske hittar vi några goda svampar längs stigen. Ta med matsäck.

Lördag 5 oktober 9.00 - 15.00 Samling på P-platsen V om jvgstn. Umeå C, nära stationshuset för samåkning i privata bilar. Anmälan behövs inte.

• 10 Okt

Studiebesök vid Skogforsk i Sävar

• 15 Okt

Tjärdrottningen i Vindeln

Susanne Odell berättar om Ingegerd Levander, känd som ”Tjärdrottningen”. Vid 31 års ålder blev hon änka med två små barn. Hon övertog ledningen av familjeföretaget Umeå Tjärexport och drev det framgångsrikt i flera år.

Tisdag 15 okt 18.30 - 20.00 Plats Umeå Folkets Hus Ingen anmälan behövs

• 20 Okt

Bäcksjön runt

Vi gör en lätt vandring på cirka 8 km runt Bäcksjön. Ta med matsäck som vi njuter av i någon av de fina raststugor finns. Där kan man också grilla korv. Svampar hittar vi säkert också några.

Söndag 20 oktober 10.00 - 15.00. Samling för samåkning på P-platsen V om jvstn Umeå C, nära stationshuset. Ingen anmälan behövs

• 29 Okt

Förhistorien uppdateras då Umeå expanderar

Vid nybyggnationer görs ibland arkeologiska undersökningar. Berit Andersson, vbm, berättar om hur fynden gett ny kunskap om Norrlands forntid.

Tisdag 29 oktober 18.30 - 20.00. Plats Umeå Folkets Hus Ingen anmälan behövs

• 26 Nov

Maja Beskow och naturen

Karin Holmgren berättar om teckningslärarinnan Maja Beskow som hade ett genuint intresse för natur och den svenska fjällvärlden, uttryckt i både teckningar och språk, liksom resor till Jämtlands- och Västerbottensfjällen.

Tisdag 26 november kl. 18.30 - 20.00. Plats Umeå Folkets Hus

• 21 Jan

Arktis i förändring

Reiner Giesler, UmU, berättar om vad som händer i Arktis när temperaturhöjningen får isar att smälta och tundran att tina.

Tisdag 21 januari 2020 18.30 - 20.00. Plats Umeå Folkets Hus