Studiebesök på häktet och smedjan i Klörup 2020-02-29

STF Sydvästra Skåne

29 Mar 2020

Inte medlem
OBS! Aktiviteten äger rum lördagen den 29 februari 2020 (STF:s system klarar f n inte av att ange detta datum, felsökning pågår) Byn Klörup ligger strax intill korsningen väg 101 o väg 108. Adressen är Smedjan Klörup.
Vi startar med att besöka och bli förevisade "Tjyvaholled" eller mera korrekt Häradshäktet i Klörup. Det minner om den tid då Klörup var tingsplats i Skytts härad. Strax intill finns byns välbevarade smedja där dagens smed lovat att tända ässjan och visa hur man smidde förr i tiden. Besöket tar en dryg timme. Begränsat antal först till kvarn gäller.
  • Senaste datum för anmälan: 25/02
  • Samling: Smedjan Klörup , 11:00
  • Plats: Klörup
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Torsten Palm, 046-255144, 0709-208380

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 08 Feb 2020

Årsmöte 2020

Årsmötet äger rum på Kvarndala hembygdsgård i V Klagstorp med start kl 13.00. Efter årsmötesförhandlingarna kommer Thomas Jonsson att hålla ett reseföredrag med bildvisning. Föreningen bjuder på räkmacka med dryck och kaffe/te med kaka. Meddela ev allergier.

Årsmötet är en viktig angelägenhet för alla medlemmar, därför är det viktigt att så många som möjligt kommer. Dessutom är det ett bra tillfälle att lära känna varandra bättre. Valberedningen söker medlemmar som är intresserade av att vara med i styrelsen. En post behöver ersättas på ett år och en annan på två år. Förslag på kandidater lämnas till valberedningens sammankallande goran.hansson@brosarp.nu senast den 31 december. Vid årsmötet ska även någon/några utses till valberedningen. Anmälan till årsmötet är endast nödvändig för dig som vill ha macka, kaffe och kaka och görs till ceciliawhitehorn67@gmail.com eller 070-4771881 (gärna SMS) senast måndag den 3 februari.

Icke-medlem: Gratis

• 15 Mar 2020

Operetten Orfeus i underjorden

Jubileumssäsongen 2019/20 ger Malmö Opera en efterlängtad operett och det blir Orfeus i underjorden av Jaques Offenbach. Medverkar gör bland andra Rickard Söderberg, Loa Falkman och Marianne Mörck.

Portokostnad kan tillkomma. Föreställningen börjar kl 16.00. Kom i god tid.

Medlem: 505 kr

Icke-medlem: 555 kr

• 29 Mar 2020

Studiebesök på häktet och smedjan i Klörup 2020-02-29

Icke-medlem: 50 kr

• 16 Maj 2020

Vandring Vieåleden

12 km lätt vandring på Vieåleden. Beräknad vandringstid 4 - 4½ timme. Vägbeskrivning: Kör till Vittsjö. I Vittsjö tar ni höger vid skylt Verum/Osby. OBS! I Verum tag höger vid skylt Osby. Fortsätt här mot samlingsplatsen p-plats Hörlinge ängar Utemuseum.

Ha bra fotbeklädnad. Det kan vara blött på vissa partier.

Icke-medlem: 50 kr