Fossiljakt i Tykarpsgrottan

STF Sydvästra Skåne

03 Okt 2020

Inte medlem
Kostnaden är 100 kr/person (250 kr för icke-medlem) och gäller både barn och vuxen.
Välkommen på fossiljakt nere i gruvan, en omtyckt aktivitet som tilltalar alla åldrar. Vi får först en guidad visning i gruvan och när vi kommer tillbaka till Stora salen börjar fossiljakten. Alla får verktyg och spannar, och man letar efter fossiler i kalksanden. De fossiler man hittar får man rengöra och lägga ner i sin egna fyndpåse och man får givetvis behålla alla fossiler man hittar. Guide finns på plats hela tiden för att hjälpa till att artbestämma fossilerna. Efter fossiljakten samlas vi för avslutning och för att krypa igenom Tomtegången på väg upp ur gruvan. Aktiviteten tar ca 1½ h och tänk på att ha oömma kläder och skor då man blir rätt smutsig av aktiviteten. Ta med matsäck som vi gemensamt kan äta efter besöket.
  • Senaste datum för anmälan: 27/09
  • Samling: Tykarpsgrottan , 10:30
  • Plats: Tykarpsgrottan, Ignaberga
  • För vem? Familj
  • För mer information och anmälan: Jessica Roswall, skoterskan69@gmail.com, 0735-84 94 14

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 03 Okt 2020

Fossiljakt i Tykarpsgrottan

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 250 kr

• 04 Okt 2020

Höstvandring längs Råån

Vi samlas vid Gantofta station och vandrar sedan längs Råån till Raus kyrka, där vi vänder och vandrar tillbaka mot Gantofta på andra sidan Råån. Strax innan vi når Gantofta pausar vi och fikar på medhavd matsäck. Råådalen är vacker på hösten med fina färger och ett rikt djur och fågelliv.

Vi kan vara max 25 deltagare och vandrar med avstånd till varandra.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 50 kr

• 10 Okt 2020

Aktivitetsdag Kullatorpet

Välkommen till Kullatorpet för att hjälpa till med skötseln av vår mysiga raststuga. Vi börjar med att inta den medhavda frukosten för att sedan ta itu med små och stora arbetsuppgifter. Det finns alltid någon uppgift för alla. Dagen avslutas med en gemensam måltid till självkostnadspris och om vädret tillåter så gör vi en kortare vandring. Ta gärna med oömma kläder. Om vädret passar så blir det en del målningsarbete i aug och sept. Väl mött!

Vi samlas kl 09.30 på torpet. Anmälan görs till: OBS! Söndag 30/8: Marie Sehlin; marie_sehlin@hotmail.com alt 070-2325323 senast 27 augusti. Lö 19/9: Runa Einarsson; runa.einarsson@gmail.com alt 0709-299692 eller Ywa Daugaard; ywaisolbyn@telia.com alt 070-7788812 senast 16 september. Lö 10/10: Cecilia Whitehorn; ceciliawhitehorn67@gmail.com alt 070-4771881 eller Krister Hilmersson; krister@hilmersson.nu alt 070-2090550 senast 7 oktober. Lö 7/11: Camilla Ekberg; ckekberg@gmail.com alt 073-9544768 eller Jan-Erik Ekberg; janeric.ekberg@gmail.com alt 070-9655600 senast 4 november

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 11 Okt 2020

Vandring på Söderåsen

Rundvandring i Klåveröds strövområde på Söderåsen. Vandringen är ca 8-9 km lång i kuperad terräng. Vandringen tar ca 4 timmar.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 50 kr