Aktivitetsdag på Kullatorpet 2024

STF Sydvästra Skåne

15 Jun

2024

Anmälan görs till ansvarig för aktivitetsdagen: *********** Lördag 15 juni anmälan till Bengt Dahlvig: kullatorpet99@gmail.com senast onsdag 12 juni
Vi börjar dagen vid 9.30-tiden med medhavd frukost där vi planerar dagens arbete. På aktivitetsdagarna träffas vi både för att umgås, njuta av lugnet och sköta om Kullatorpet. Arbetet är beroende av väder och var och ens förmåga men kan vara alltifrån fönsterputsning och trädgårdsarbete till vedhuggning och målning. Dagen avslutas, för de som så önskar, med en gemensam måltid till självkostnadspris. Om vädret tillåter kan det bli tillfälle till en promenad i de härliga omgivningarna. Vi brukar hålla på som längst till ca kl 15. Väl mött!
  • Senaste datum för anmälan: 12/06
  • Samling: Kullatorpet, Romeleåsen , 09:30
  • Plats: Kullatorpet, Romeleåsen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Bengt Dahlvig, 070 - 966 71 10

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 25 Maj

Vandring vid havet norr om Landskrona, lördag 25/5

Lördagen den 25 maj gör vi en rundvandring med start i Borstahusen norr om Landskrona i en vacker kuperad terräng med fin utsikt utöver havet. Förhoppningsvis är rapsfälten gula vid denna tid. Vandringen är ca. 1 mil lång och tar ungefär 4 timmar med fikaraster. Ta med fika.

Vi samlas på parkeringen vid kiosken i Lill-Olas, Borstahusen kl 10. *** Anmälan senast den 23/5 till peder.jonsson1@telia.com, ** Maila namn, mobilnummer på de som kommer. ** Vandringsledare; Peder (070 2167716) & Dössa

• 26 Maj

Vandring på Jällabjär och Eneskogen, söndag 26/5

En fantastiskt vacker vandring på Söderåsens sluttningar, där vi ser rester efter gamla vulkaner och 2000 åriga Eneträd. En varierad vandring mest på skogsstigar men även en del grusvägar. Vi kommer att ta två pauser för att äta medhavd matsäck. Vandringen är, 17 kilometer lång och tar cirka 5 och en halv timme. Vandringen innehåller en del stigningar så en god vandringsvana gör dagen lättare att komma igenom.

Vi samlas klockan 10:00 vid Jällabjärs naturreservat. Från väg 13 mellan Röstånga och Billinge i höjd med Röstånga kyrka, tag av på Långarödsvägen och följ skyltar till naturreservatet. Om du önskar samåka, så finns på Facebook: Samåkning STF Sydvästra Skåne, eller ta kontakt med vandringsledaren. *********** Anmälan till: anders.holmgren55@gmail.com eller på tel: 070- 830 63 99. Anmälan senast 22/05

• 01 Jun

Vandring vid Stenestad, Maglaby, 1/6

Vi vandrar mellan kulturhistoriskt intressanta byar och små samhällen med namn som Kohus, Eninge Mosshult med mera. Vandringen går på gamla vägar och stigar, mestadels i skog som står i småkuperat landskap. Vi kommer att ta två pauser så tag med egen matsäck. Vandringen passar de som har en viss vandringsvana och således kan njuta av dagen.

Lördagen den 1 juni vandrar 21 kilometer och det tar cirka 6 timmar. Vi samlas klockan 10:00 vid parkeringen öster om Stenestads kyrka. ***********Om du önskar samåka, så finns på Facebook: Samåkning STF Sydvästra Skåne, eller ta kontakt med vandringsledaren. Stenestad nås från Kågeröd, alternativt på landsvägen mellan Vram och Ljungbyhed. Anmälan till: anders.holmgren55@gmail.com eller på tel 070-830 63 99. Anmälan senast 29:e maj

• 09 Jun

Vandring i Skrylle på Skåneleden, 9/6

En vandring på skåneledens Skryllerunda ca 16 km. Vandring på skogsstigar och skogsvägar och turen tar ca 5 tim inklusive pauser.

Samling vid Dalby Stenbrotts parkering kl. 10 Buss 160 från Lund och SkåneExpressen 8 från Malmö stannar vid hållplats knivåsen på väg 11 och därifrån är det 1.5 km promenad till samlingsplatsen. ***********Om du önskar samåka, så finns på Facebook: Samåkning STF Sydvästra Skåne, eller ta kontakt med vandringsledaren.

• 15 Jun

Aktivitetsdag på Kullatorpet 2024

• 21 Jun

Midsommar på Kullatorpet, 21 juni

Vill Du fira midsommar på i naturen där de enda ”störande” ljuden är fågelkvitter och vindens sus i trädkronorna? Då är Du välkommen till KULLATORPET! Vi hjälps åt med dukning och disk. Efter midsommarsillen, potatisen och gräddfilen gör vi en kortare vandring och vid återkomsten till torpet så blir det kaffe och jordgubbstårta. Hjärtligt välkommen!

Välkommen med din anmälan till Birgitta Nilsson birnil03@yahoo.se eller 070 601 16 18 (gärna sms) senast den 14 juni. Anmälan är bindande och anmälningsavgiften på 50 kr ska vara betald senast 14 juni för vår planering. Resten betalas på plats Tid Midsommarafton 21 juni kl 14.00 Självkostnadspris + Kullatorpets besöksavgift (20 kr). OBS! Begränsat deltagarantal!

Medlem: Pris ej bestämt

• 23 Jun - 29 Jun 2024

2024

Resa till Vålådalen med STF Sydvästra Skåne och Svenska Fjällklubben Sektion Syd, 23-29/6

Vi gör en resa till Vålådalen den 23 till 29 juni. Vi har preliminärt bokat ett antal dubbelrum på Tungårdens vandrarhem. Restaurangen är inte öppen under vår vistelse utan det är självhushållning som gäller. Det finns även tältplatser och ställplatser för husbil. Resan till Vålådalen bokas individuellt, det går att resa med Snälltåget eller SJ. Tågen går till Undersåker och därifrån finns anslutning till Vålådalen med transferbuss/taxi som man bokar tillsammans med resan. Vi planerar att erbjuda ett par vandringsalternativ per dag, en lite kortare och en lite längre vandring kommer att genomföras. Men man kan naturligtvis gå på egen hand. Om det finns intresse så genomför vi en studiecirkel där vi vid 4 tillfällen diskuterar Fjällvett och säkerhet som förberedelse för resan.

Intresseanmälan snarast helst innan den 2 mars till anders.holmgren55@gmail.com eller på tel 070-830 63 99. Jag återkommer sedan med datum för betalning. Priset per rum och natt är 1170 SEK, då ingår inte lakan och städning. Tältplats kostar 200 SEK per person och dygn Husbil med el kostar 450 SEK per dygn Enkelrum kostar 785 SEK per dygn med självhushåll samt 1725 SEK per dygn med halvpension Dubbelrum kostar 585 SEK per person och dygn med självhushåll samt 1425 SEK per person och dygn med halvpension.

Medlem: Pris ej bestämt

• 19 Sep

Joyride the Musical på Malmö Opera, 19/9

Joyride the Musical är en nyskriven feelgood-musikal med musik av legendariska popduon Roxette med världspremiär på Malmö Opera i september 2024. En oförglömlig bergochdalbana full av glädje, humor, storslagna nummer, upptempolåtar och powerballader. Duon Roxette, Marie Fredriksson och Per Gessle, har sålt över 80 miljoner album. Låtar som Listen To Your Heart, It Must Have Been Love och The Look har toppat listor världen över. Nu ligger de till grund för en musikal, där handlingen är baserad på den engelska succéförfattaren Jane Fallons relationskomedi Got You Back! Ikoniska musikvideor Med enastående sångare, dansare, episk scenografi och videoprojektioner, bygger den engelska stjärnregissören Guy Unsworth och scenografen David Woodhead upp en värld inspirerad av Roxettes ikoniska musikvideor och 90-talets modescen. För dem som var med på tiden det begav sig blir det en nostalgitripp med många referenser (och ”easter eggs” för de största fansen). För dem som upptäckt Roxette på senare år, eller aldrig hört deras låtar, blir musikalen den ultimata introduktionen till bandet som var 90-talets regerande mästare i glada upptempolåtar och smäktande powerballader. Malmö Opera kontaktade Per Gessle Som låtskrivare är Per Gessle involverad i framtagningen av musikalen. Gessle är popfenomenet som inledde sin karriär i slutet av 70-talet som sångare, gitarrist och låtskrivare i bandet Gyllene Tider som skördade enorma framgångar i Sverige och Skandinavien.

Jag har reserverat 19 platser till Joyride the musical torsdagen den 19 september 2024 kl. 19,00. Jag har 11 biljetter som kostar 574 kr med vår rabatt och jag har 8 biljetter för 502 kr. Alla är på rad 20 till höger i salongen, de billigare ligger lite längre ute mot höger. Era anmälningar tas emot i turordning. Jag påminner er när det är dags att betala. Anmäl intresse senast 15 juli 2024 till: Per Sjögren 0706 – 89 13 34 pelle@sjoegren.se Betalning sker också senast 15 juli 2024 till: Swish 123 54 47 990 STF Sydvästra Skåne Bankgiro 391 – 2409 STF Sydvästra Skåne Vi anmälan ange vilken föreställning och biljettyp som önskas, namn, telefonnummer, ev medl nr STF önskar namnen på samtliga personer som kommer. Medlemskap i STF är inget krav. Biljetterna mejlas ut till den mejadress ni uppgett i god tid före speldagen eller överlämnas utanför Operan på speldagen vid fontänen framför entrén eller efter annan överenskommelse. Jag bekräftar så fort jag kan / Pelle

Medlem: 574 kr

• 04 Dec

Così fan tutte på Malmö Opera, 4/12

Così fan tutte, skriven 1790, är en överraskande modern opera Drama på IKEA I uppsättningen som spelas på Malmö Opera har vi skruvat fram klockan till nutid. När ridån går upp befinner vi oss på IKEA – en plats där drömmar om det perfekta livet väcks, och en hel del drama mellan shoppande par utspelar sig. Alltför många upptäcker att drömmen, som visas i möbelvaruhusets utställningsrum, snabbt förvandlas till krass verklighet och frustration när de kommer hem: Manualen är otydlig, man hittar inte stjärnmejseln och det fattas två skruvar. Lite som att få ihop en kärleksrelation faktiskt. Men på något sätt brukar man ändå få ihop den där soffan till slut. Handlingen i korthet Alfonso arbetar på IKEA. Efter många år i jobbet har han blivit cynisk. Han är trött på alla ungdomar som går omkring med blågula kassar och lyckliga leenden, hand i hand med sina framtida ex. Så han beslutar sig för att utmana några av dem. Tillsammans med kollegan Despina slår han vad med två unga män, Ferrando och Guglielmo, att deras flickvänner, Dorabella and Fiordiligi, lätt skulle låta sig förföras av andra. Männen antar vadet – deras flickvänner skulle självklart aldrig vara otrogna! Från IKEA följer vi de unga paren på en turbulent resa, där de upptäcker att den kärlek som de tror är för evigt kan skruvas isär. Men kanske kan den också skruvas ihop igen.

Jag har reserverat 19 platser till Cosi fan tutte onsdagen den 4 decemberber 2024 kl. 19,00. Jag har 11 biljetter som kostar 553 kr med vår rabatt och jag har 8 biljetter för 497 kr. Alla är på rad 20 till höger i salongen, de billigare ligger lite längre ute mot höger än de dyrare. Malmö Opera vill ha betalt 8 veckor före speldagen och vi i STF behöver 1 vecka på oss för att ordna betalningen därför blir tiden för anmälan och betalning så tidig. Samtidigt kan jag lämna tillbaka de biljetter som inte går åt utan kostnad för oss. Era anmälningar tas emot i turordning Jag kommer att påminna er som reserverar platser om att det är dags att betala när vi närmar oss tiden för det. Om intresse finns, anmäl er senast 1 oktober 2024 till: Per Sjögren 0706 – 89 13 34 pelle@sjoegren.se Betalning sker också senast 1 oktober 2024 till: ******Swish 123 54 47 990 STF Sydvästra Skåne ******Bankgiro 391 – 2409 STF Sydvästra Skåne. Ange vilken föreställning det gäller /Pelle

Medlem: 553 kr