Vandring på Vinön i Hjälmaren

27 Sep

Inte medlem
Söndag 27 sept. Samling med egna bilar vid Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00
Denna dag reser vi en bra bit iväg. Vi parkerar bilen i Hampetorp, tar färjan över och utforskar sedan Vinön till fots. Vinön är en liten pärla och många blir överraskade av det lugn som råder här ute. Naturen är ständigt närvarande, omväxlande och vacker
  • Samling: Vårdcentralen Strängnäs , 09:00
  • Plats: Närke
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Magnus Ericsson 070- 211 30 12

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 15 Aug 2020

Aug

2020 Mälardagen. Inställd.

Där kan du få kontakt med ett stort antal föreningar i Strängnäs och sätta dig in i deras mångskiftande verksamhet.

Lördag 15 augusti kl 11-15 planeras den traditionella Mälardagen vid Västerviken i Strängnäs.

• 30 Aug

Aug

Vandring vid Mälsåker

Vi utforskar omgivningarna runt Mälsåkers slott och letar efter spår av glömda kulturarv.

Söndag 30 augusti. Samling med egna bilar vid Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00, vid ICA i Stallarholmen ca kl 9.25

• 05 Sep - 06 Sep 2020

Vandrarhemshelg på Sävö i södra skärgården

Hösten är en utmärkt tid för att besöka skärgården eftersom det är varmt både i vattnet och på land. I år återvänder vi till Sävö, en gammalknutpunkt för segelleder i Stockholms skärgård. Här finns två vandringsleder, Sörmlandsleden och Sävöleden, båda omkring tre kilometer långa. Vi åker med egna bilar till Källviksbrygga, där vandrarhemmet möter med båt (ca 10 min). Kostnad 600 (650)kr för logi, karta och gemensam middag. Biltransport tillkommer.

Lördag-söndag 5-6 september. Intresseanmälan, till Birgitta Karlsson 072-503 60 86 eller annan styrelseledamot om ev restplats.

Medlem: 600 kr

Icke-medlem: 650 kr

• 12 Sep

Vandringens dag - Visnaren runt

STF har utnämnt den 12 september till Vandringens dag. Idag utforskar vi sjön Visnarens omväxlande stränder och omgivningar under en 7-kilometersrunda.Ta med matsäck

Lördag 12 september. Samling med egna bilar vid Vårdcentralen Strängnäs. Kl 10.00. (obs dag och tid)

• 13 Sep

Uppskjuten till nästa år. Äventyrsdag vid Ulva.

Vi samarbetar bl. med Studiefrämjandet, Friluftsfrämjandet, Naturskyddsföreningen och Ornitologerna. Prova på paddling, klättring och grottkrypning, bygg en fågelholk, baka pinnbröd, titta på fåglar, lär dig göra upp eld och mycket annat. Ta med korv om du vill grilla.

Söndag 13 september kl 11-15. Dags i gen för den populära äventyrsdagen för hela familjen vid Ulva, mellan Åkers Styckebruk och Skottvång.

• 22 Sep

Rysslägret i Byringe, föredrag på Multeum

1941-1944 internerades 164 sovjetiska soldater och officerare i lägret utanför Länna, efter att de flytt undan tyskarna över Östersjön. Leif Ekblom från Länna hembygdsförening berättar om bakgrunden och livet i lägret. Efter kriget bosatte sig drygt 30 personer i Sverige, varav några i Strängnäs kommun.

Tisdag 22september, kl 18.30. Biljetter säljs på Multeum under ordinarie öppettider. Begränsat antal.

Medlem: 20 kr

• 27 Sep

Vandring på Vinön i Hjälmaren

Söndag 27 sept. Samling med egna bilar vid Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00

• 18 Okt

Okt

Vandring på Byringeåsen

Vi klättrar upp på Byringeåsen vid Länna Bruk och avslutar med ett besök vid den märkliga "Runkarstenen" vid Stämbråten

Samling vid Vårdcentralen Strängnäs kl 09.00

• 25 Okt

Okt

Vandring i Åkersskogarna

Det sjörika landskapet i Åkers bergslag inbjuder till vandring både på Sörmlandsleden och på en mängd andra stigar och skogsvägar. Vi går ut i höstskogen och hittar kanske svamp till en kvällsmacka.

Söndag 25 oktober. Samling vid Vårdcentralen Strängnäs kl 09.00

• 12 Nov

Soppa och sång i Klostervillan

Vi möts hos Ann på Klostergatan och avnjuter värmande soppor varefter Leif Frisk underhåller med gitarr och sång. kostnad 300 (350) kr.

Torsdag 12 november kl 19.00. Anmälan senast 1 november till Birgitta Karlsson, 0152-142 84, 072-503 60 86 eller annan styrelseledamot.

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 350 kr

• 14 Nov

Julmarknad i Färna

För 26:e året i rad arrangeras julmarknad av Färna Herrgårdsbod nära Skinnskatteberg. Butiken , stallet och ladugården fylls med hantverk och utomhus finns marknadsgatan med julens läckerheter! Gamla och nya hantverkare finns på plats. Vi åker buss till Färna och upplever den traditionsenliga och stämningsfulla julmarknaden. Kostnad för bussresa, kaffe och smörgås ca 400 (450) kr Avresa kl 09.00, återkomst ca kl 15.00.

Lördag 14 november. Anmälan senast 29 oktober till Kristina Hennix, 070-713 58 00

Medlem: 400 kr

Icke-medlem: 450 kr