Vandring på Stånggångsleden i Åkers bergslag ergslag

16 Maj

Inte medlem
Söndag 16 maj. Samling med egna bilar vid Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00
Tack vare det stora vattenhjulet vid Göksjön kunde den vattensjuka gruvan vid Bredsjönäs dräneras. Vi följer Stånggångens forna sträckning till gruvan och passerar även de trånga sjuhålsgruvorna och den ensliga Mossjön.
  • Samling: Vårdcentralen Strängnäs , 09:00
  • Plats: Strängnäs
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Magnus Ericsson 070-211 30 12

Typ av aktivitet: Vandring

• 15 Maj

Vårcykling

I dag hoppas vi på en skön vårdagscykling. Turen går via Dalsäng, över gamla E20, uppför Lundabacken och ut på små fina bilfria grusvägar på Härads skjutfält. Efter Lundabacken fram till Solberga är det lättcyklat. Det lockar att stanna till för en fika på Printz Bageri och Café. Sträckan är ca 2mil. Cykelguider: Lilian och Stig Björk.

Lördag15 maj. Samling vid Vårdcentralen Strängnäs kl 9.30. Obs tiden.

• 16 Maj

Vandring på Stånggångsleden i Åkers bergslag ergslag

Söndag 16 maj. Samling med egna bilar vid Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00

• 30 Maj

Vandring på Vinön i Hjälmaren

Denna dag reser vi en bra bit iväg. I Hampetorp tar vi färjan över och utforskar sedan Vinön till fots, ca 7 km. Den som vill gå en kortare sträcka kan ta med bilen över. Vinön är en liten pärla och många blir överraskade av det lugn, som råder här ute. Naturen är ständigt närvarande, omväxlande och vacker.

Söndag 30 maj. Samling med egna bilar vid Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00.

• 13 Jun

Hällristningsvandring i Boglösa

Idag reser vi till Enköping och Boglösaområdet. Vi går en runda på Upplandsleden och andra stigar och avslutar på vackra sommarängar. Där tittar vi närmare på de omfattande hällristningarna i trakten.

Söndag 13 juni. Samling med egna bilar vid Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00

• 19 Jun

Sommarcykling

Vi närmar oss årets största helg, Midsommar och möter Sommarsverige. Idag trampar vi cykelvägen genom Malmby, svänger av mot Bråtorp och Lännasjönoch fortsätter på blandade gräs-och grusvägar på Härads Skjutfält. Inga stora backar och sedan kort väg med lite biltrafik till Solberga. Kanske välförtjänt fika på Printz Bageri och Café. Turen är ca 2mil. Cykelguider är Lilian och Stig Björk.

Lördag 19 juni. Samling Vårdcentralen Strängnäs kl 9.30. Obs tiden.

• 04 Sep - 05 Sep 2021

Vandrarhemshelg på Rånö i Nynäshamns skärgård

Hösten är en utmärkt tid att besöka skärgården, eftersom det är varmt både i vattnet och på land. I år är det premiär för Rånö, granne med Utö. Öarna är bekanta bl.a. genom Evert Taubes diktning. Vi åker med egna bilar till Nynäshamn, där vi tar båten över Mysingen. Kostnad ca 600 (650) kr för båt, logi och gemensam middag. Kostnad för biltransport och p-avgift tillkommer.

Helgen 4-5 september. Begränsat antal. Bindande anmälan senast 1 augusti till Birgitta Karlsson, 072-503 60 86 eller annan styrelseledamot. Restplatser kan finnas därefter.

Medlem: 600 kr

Icke-medlem: 650 kr

• 11 Sep

Vandringens dag - Krampan med omgivningar

STF har utnämnt den andra lördagen i september till Vandringens dag. Vi går en omväxlande runda i Marvikarnas spännande omgivningar. Ta med matsäck.

Lördag 11 september. Samling med egna bilar vid Vårdcentralen Strängnäs kl.10.00 ( obs dag och tid ).