Strömsholms ridskola

STF Strängnäs Turistförening

13 Okt

Inte medlem
Fredag 13 oktober. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00. Anmälan till Åke Edler, 070-696 12 92 och betalning till plusgiro 479 01 11-1 senast 29 september.
Ridskolan i Strömsholm är idag en av Sveriges främsta utbildningsanläggningar inom hästnäringen. Ridskolan har en lång tradition och historia, som går tillbaka till Gustav Vasa tid. Vi besöker stallar och lär oss mer om utbildningar för ridlärare, hippologer, hovslagare, hästskötare och talangfulla och elitdansande ryttare. Möjlighet till fika finns på Markans café. Transport tillkommer.
  • Samling: Vårdcentralen Strängnäs , 09:00
  • Plats: Strömsholm
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Åke Edler 070- 69612 92

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 01 Okt

Vandring på Selaön nära Janslunda 6-8 km

På norra sidan Selaön finns en sandås, varifrån man i början av 1900-talet skeppade ut mängder av sand, bl.a. till byggen i Stockholm. Här fanns också ett stort stenhuggeri, som fram till 1931 producerade gatsten i olika storlekar. Vi startar vid Ekebyviksbadet och följer det vidsträckta sandtaget norrut.

Söndag 1 oktober. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00.

• 07 Okt

Laga mat i det fria

Under ledning av Vera och Nikkita hjälps vi åt att laga en vegetarisk lunch över öppen eld.

Lördag 7 oktober. Samling i Naturskyddsföreningens Gorsingelund (vid Kilenkorset) kl 12.00. Anmälan till Vera Kastenman, 070-460 03 73 och betalning till plusgiro 479 01 11-1 29 september

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 13 Okt

Strömsholms ridskola

Medlem: 200 kr

Icke-medlem: 250 kr

• 15 Okt

Vandring på Fredrikshallsspåren i Mariefred ca 7 km

I slottsbrinken ovanför Mariefred finns motionsspår på 2,5-10 km som inte alla känner till. Vi startar vid Fredrikshall och pusslar ihop en runda på ca 7 km.

Söndag 15 oktober. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00.

• 29 Okt

Vandring på Tosterön ca 7 km

Med start vid naturreservatet Tynäs Ekhagar går vi på solsidan mot Åsby, Norrby kyrkskogar och Djupvik.

Söndag 29 oktober. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00.

• 03 Nov

Pianobar med gäster

Vi åker till Stallarholmen och går på pianobar med gästartister i Gula Industrihuset. Kom och digga sköna pianotoner, lyssna till gästartister och sjung lite allsång. Flera alternativ till förtäring. !.Beställa soppa med smör och bröd (Bageri Speceri) som serveras, 80 kr beställs vid anmälan. Betalas på plats. 2. Köpa på plats. Kaffe, te, alkoholfri öl, cider, mineralvatten m.m. 3. Ta med egen förtäring, mat och valfri dryck. Ta med porslin, egna tallrikar, bestick, glas... Entré: Barn gratis Ungdomar 15-25 år Vuxna 100 kr Går bra att använda swish eller kontanter. anmälan senast 27 oktober till Siv Lindell Lannefors tel 073-584 67 19.

Fredag 3 november. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 17.00

Medlem: 100 kr