Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

Pilgrimscykling

Foto: Jan Folkegård

STF Strängnäs Turistförening

09 Jun

Inte medlem
Tisdag 9 juni kl 09.00. Samling vid S:t Eskil källa, Strängnäs.
I lugnt tempo leder oss Gunnel Folkegård på Fogdöns Pilgrimsled 1. Utefter vägen fram till vårt mål Vårfruberga kloster vid Kungsberg guidar Bernt Jonsson vid några historiska stopp. Total sträcka 28 km. Ta med matsäck! Tillfälle finns även att handla i Kungsbergs gårdsbutik. Du som av någon anledning inte kan/vill cykla kan möta upp med bil vid Vårfruberga/Kungsberg.
  • Senaste datum för anmälan: 26/05
  • Samling: 09:00
  • Plats: Strängnäs
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Vera Kastenman 070-460 03 73 eller annan styrelseledamot

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 30 Maj

INSTÄLLD. Flyttas till våren 2021. Världsarvet Drottningholm

Bland mer än 1 000 världsarv i 167 länder ingår Drottningholms slott med Slottsteatern och Kina slott. Vi guidas först i den unika slottsteatern, där man fortfarande använder originalmaskineriet från 1700-talet. Därefter kan man med autoguide på egen hand och bekostnad bekanta sig med världsarvets övriga sevärdheter. Kaféer och restaurang finns i området. Kostnad ca 500 (550) kr för tåg- och båtresa, samt guidning i Slottsteatern.

Lördag 30 maj, kl 09.00. Samlingsplats i Strängnäs ej bestämd. Vi tar oss till Lovön med tåg och båt.

Medlem: 500 kr

Icke-medlem: 550 kr

• 09 Jun

Pilgrimscykling

Tisdag 9 juni kl 09.00. Samling vid S:t Eskil källa, Strängnäs.

• 30 Aug

Aug

2020

INSTÄLLD. Vandring vid Mälsåker. Flyttas till söndag 30 augusti.

Vi börjar vandringssäsongen med en tur på Selaön i närheten av Mälsåker. Lars Ödman guidar oss på kända och okända stigar.

Söndag 12 april. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 09.00.

• 05 Sep - 06 Sep 2020

Vandrarhemshelg i skärgården

Hösten är en utmärkt tid att besöka skärgården, eftersom det är varmt både i vattnet och på land. I år återvänder vi till naturreservatet Sävö, en gammal knutpunkt för segelleder i Stockholms södra skärgård. Vi samåker i egna bilar till Källviks brygga, där vandrarhemmet möter med båt (ca 10 min överfart). På ön finns en trekilometersslinga av Sörmlandsleden, flera badplatser, båtar finns att låna och fisket är fritt. Kostnad ca 580 (630) kr för båttransport, logi, guide, gemensam middag och frukost. Biltransport tillkommer. Samlingsplats Vårdcentralen Strängnäs. Tidpunkt ej bestämd.

Lördag-söndag 5-6 september. Intresseanmälan, snarast, bindande anmälan senast 25 juli till Birgitta Karlsson 072-503 60 86 eller annan styrelseledamot. Restplatser kan finnas därefter.

Medlem: 600 kr

Icke-medlem: 650 kr

• 12 Sep

Vandringens dag

STF har utnämnt den 12 september till Vandringens dag. Vi startar vid Ulva i Åkers bergslag och rundar Visnaren. Ta med matsäck och något du vill grilla.

Lördag 12 september kl 09.00. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs.

• 13 Sep

Äventyrsdag vid Ulva.

Vi samarbetar bl. med Studiefrämjandet, Friluftsfrämjandet, Naturskyddsföreningen och Ornitologerna. Prova på paddling, klättring och grottkrypning, bygg en fågelholk, baka pinnbröd, titta på fåglar, lär dig göra upp eld och mycket annat. Ta med korv om du vill grilla.

Söndag 13 september kl 11-15. Dags i gen för den populära äventyrsdagen för hela familjen vid Ulva, mellan Åkers Styckebruk och Skottvång.

• 27 Sep

2020

Inställd. Vandring på Vinön - Hjälmarens pärla. Flyttas till Söndag 27 september.

Denna dag reser vi en bra bit iväg. I Hampetorp tar vi färjan över och utforskar sedan Vinön till fots, ca 7 km på stigar och vägar. Ön är en liten pärla. Många blir överraskade över det lugn som råder här ute. Naturen är ständigt närvarande, omväxlande och vacker.

Söndag 7 juni. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 09.00.