Gökotta

STF Strängnäs Turistförening

21 Maj

Torsdag 24 maj. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 06.00
Vi går en kort sträcka, lyssnar efter västergöken och njuter av den vackra naturen vid en vacker sjö. Ta med kaffekorg.
  • Samling: Vårdcentralen Strängnäs , 06:00
  • Plats: Strängnäs kommun
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Magnus Ericsson 070-211 30 12

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 23 Feb

Det Gamla Tryckeriet - från Gutenberg till digitala tryck

I Det Gamla Tryckeriet i Eskilstuna får vi se hur man producerade trycksaker för över 100 år sedan. Ett historiskt handarbete med lösa trä- och blytyper. Du kan här själv få prova att sätta och trycka med de gamla metoderna. Kaffe med fralla ingår i studiebesöket.

Söndag 23februari kl 09.00. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs. Begränsat antal deltagare. Information och anmälan senast 9 februari till Åke Edler 070-696 12 92

Medlem: 80 kr

• 07 Mar

Konsert i Västerås

I Västerås konserthus ger man denna dag Bruchs violinkonsert nr 1 och Schuberts symfoni nr 4.Dirigent Rebecca Miller, solist Chloë Hanslip, violin.

Lördag 7 mars kl 16.00. Anmälan snarast, dock senast 20 februari till Sune Hansson, 070-573 59 82 eller annan styrelseledamot. Avresa med buss från Vårdcentralen Strängnäs kl 14.00, återkomst ca kl 19.15. Priset inkluderar resa och konsert.

Medlem: 700 kr

Icke-medlem: 750 kr

• 19 Mar

Lär dig hjärt- och lungräddning, HLR

Lär dig rädda liv, med och utan hjärtstartare

Torsdag 19 mars kl 18.00 på Studiefrämjandet. Anmälan senast 20 februari till Magnus Ericsson, 070-211 30 12. Begränsat antal.

• 31 Mar

Kvitten återvinningscentral

Ta på varma och oömma kläder och stadiga skor. Hur sorteras våra sopor? Vad görs egentligen på en återvinningscentral? Och hur mycket sopor slänger vi Strängnäs varje år? Det och mycket mer får du veta vid besöket på Kvitten.

Tisdag 31 mars (preliminärt). Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 08.30. Information och anmälan senast 17 mars till Åke Edler, 070-696 12 92. OBS! Begränsat antal.

• 07 Apr

Vill du gå i fjällen i sommar?

Vi träffas över en fika och diskuterar vandringsmål och utrustning. Kom gärna med egna förslag. Plats Studiefrämjandet, Källgatan 3B (in på gården 1 tr ned, portkod).Information Magnus Ericsson, 070-211 3012

Kom då till vår planeringskväll den 7 april kl 19.00. Du behöver inte ha någon tidigare fjällvana.

• 12 Apr

Vandring vid Mälsåker

Vi börjar vandringssäsongen med en tur på Selaön i närheten av Mälsåker. Lars Ödman guidar oss på kända och okända stigar.

Söndag 12 april. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 09.00.

• 26 Apr

Vandring på Sörmlandsleden från Malmköping

Vi är bjudna av STF Katrineholm att delta i deras vandring till den vackra Henaredalen, ca 12 km. Den som vill kan gå en kortare sträcka.

Söndag 26 april. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs OBS! kl 08.45.

• 10 Maj

Vandring vid Sundbyholm

Med start vid badplatsen går vi en runda i den förtrollande bokskogen på Gyllenhjelmska ridvägen, där vi bland annat besöker Sigurdsristningen.

Söndag 10 maj. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 09.00.

• 21 Maj

Gökotta

Torsdag 24 maj. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 06.00

• 24 Maj

Äventyrsdag vid Ulva

Vi samarbetar bl. med Studiefrämjandet, Friluftsfrämjandet, Naturskyddsföreningen och Ornitologerna. Prova på paddling, klättring och grottkrypning, bygg en fågelholk, baka pinnbröd, titta på fåglar, lär dig göra upp eld och mycket annat. Ta med korv om du vill grilla.

Söndag 24 maj kl 11-15. Dags i gen för den populära äventyrsdagen för hela familjen vid Ulva, mellan Åkers Styckebruk och Skottvång.

• 24 Maj

Vandring Visnaren runt

Vi startar vid Ulva i Åkers bergslag, rundar Visnaren och besöker sedan aktiviteterna vid Äventyrsdagen.

Söndag 24maj. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 09.00.

• 30 Maj

Världsarvet Drottningholm

Bland mer än 1 000 världsarv i 167 länder ingår Drottningholms slott med Slottsteatern och Kina slott. Vi guidas först i den unika slottsteatern, där man fortfarande använder originalmaskineriet från 1700-talet. Därefter kan man med autoguide på egen hand och bekostnad bekanta sig med världsarvets övriga sevärdheter. Kaféer och restaurang finns i området. Kostnad ca 500 (550) kr för tåg- och båtresa, samt guidning i Slottsteatern.

Lördag 30 maj, kl 09.00. Samlingsplats i Strängnäs ej bestämd. Vi tar oss till Lovön med tåg och båt.

Medlem: 500 kr

Icke-medlem: 550 kr

• 07 Jun

Vandring på Vinön - Hjälmarens pärla

Denna dag reser vi en bra bit iväg. I Hampetorp tar vi färjan över och utforskar sedan Vinön till fots, ca 7 km på stigar och vägar. Ön är en liten pärla. Många blir överraskade över det lugn som råder här ute. Naturen är ständigt närvarande, omväxlande och vacker.

Söndag 7 juni. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 09.00.

• 09 Jun

Pilgrimscykling

I lugnt tempo leder oss Gunnel Folkegård på Fogdöns Pilgrimsled 1. Utefter vägen fram till vårt mål Vårfruberga kloster vid Kungsberg guidar Bernt Jonsson vid några historiska stopp. Total sträcka 28 km. Ta med matsäck! Tillfälle finns även att handla i Kungsbergs gårdsbutik. Du som av någon anledning inte kan/vill cykla kan möta upp med bil vid Vårfruberga/Kungsberg.

Tisdag 9 juni kl 09.00. Samling vid S:t Eskil källa, Strängnäs.

• 05 Sep - 06 Sep 2020

Vandrarhemshelg i skärgården

Hösten är en utmärkt tid att besöka skärgården, eftersom det är varmt både i vattnet och på land. I år återvänder vi till naturreservatet Sävö, en gammal knutpunkt för segelleder i Stockholms södra skärgård. Vi samåker i egna bilar till Källviks brygga, där vandrarhemmet möter med båt (ca 10 min överfart). På ön finns en trekilometersslinga av Sörmlandsleden, flera badplatser, båtar finns att låna och fisket är fritt. Kostnad ca 580 (630) kr för båttransport, logi, guide, gemensam middag och frukost. Biltransport tillkommer. Samlingsplats Vårdcentralen Strängnäs. Tidpunkt ej bestämd.

Lördag-söndag 5-6 september. Intresseanmälan, snarast, bindande anmälan senast 25 juli till Birgitta Karlsson 072-503 60 86 eller annan styrelseledamot. restplatser kan finnas därefter.

Medlem: 580 kr

Icke-medlem: 630 kr

• 12 Sep

Vandringens dag

STF har utnämnt den 12 september till Vandringens dag. Kom med på sköna stigar i Sörmlands vackra natur. Ta med matsäck och något du vill grilla.

Lördag 12 september kl 10.00. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs.