Just nu har vår fjällbokning och kundservice långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Äventyrsdag vid Ulva.

Foto: Magnus Ericsson

STF Strängnäs Turistförening

13 Sep

Söndag 13 september kl 11-15. Dags i gen för den populära äventyrsdagen för hela familjen vid Ulva, mellan Åkers Styckebruk och Skottvång.
Vi samarbetar bl. med Studiefrämjandet, Friluftsfrämjandet, Naturskyddsföreningen och Ornitologerna. Prova på paddling, klättring och grottkrypning, bygg en fågelholk, baka pinnbröd, titta på fåglar, lär dig göra upp eld och mycket annat. Ta med korv om du vill grilla.
  • Samling: Ulva Åkers Bergslag , 11:00
  • Plats: Åkers bergslag
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Studiefrämjandet 0152-65 05 56 eller Magnus Ericsson 070-211 30 12

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 15 Aug 2020

Aug

2020 Mälardagen. Inställd.

Där kan du få kontakt med ett stort antal föreningar i Strängnäs och sätta dig in i deras mångskiftande verksamhet.

Lördag 15 augusti kl 11-15 planeras den traditionella Mälardagen vid Västerviken i Strängnäs.

• 30 Aug

Aug

Vandring vid Mälsåker

Vi utforskar omgivningarna runt Mälsåkers slott och letar efter spår av glömda kulturarv.

Söndag 30 augusti. Samling med egna bilar vid Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00, vid ICA i Stallarholmen ca kl 9.25

• 05 Sep - 06 Sep 2020

Vandrarhemshelg på Sävö i södra skärgården

Hösten är en utmärkt tid för att besöka skärgården eftersom det är varmt både i vattnet och på land. I år återvänder vi till Sävö, en gammalknutpunkt för segelleder i Stockholms skärgård. Här finns två vandringsleder, Sörmlandsleden och Sävöleden, båda omkring tre kilometer långa. Vi åker med egna bilar till Källviksbrygga, där vandrarhemmet möter med båt (ca 10 min). Kostnad 600 (650)kr för logi, karta och gemensam middag. Biltransport tillkommer.

Lördag-söndag 5-6 september. Intresseanmälan, till Birgitta Karlsson 072-503 60 86 eller annan styrelseledamot om ev restplats.

Medlem: 600 kr

Icke-medlem: 650 kr

• 12 Sep

Vandringens dag - Visnaren runt

STF har utnämnt den 12 september till Vandringens dag. Idag utforskar vi sjön Visnarens omväxlande stränder och omgivningar under en 7-kilometersrunda.Ta med matsäck

Lördag 12 september. Samling med egna bilar vid Vårdcentralen Strängnäs. Kl 10.00. (obs dag och tid)

• 13 Sep

Äventyrsdag vid Ulva.

• 22 Sep

Rysslägret i Byringe, föredrag på Multeum

1941-1944 internerades 164 sovjetiska soldater och officerare i lägret utanför Länna, efter att de flytt undan tyskarna över Östersjön. Leif Ekblom från Länna hembygdsförening berättar om bakgrunden och livet i lägret. Efter kriget bosatte sig drygt 30 personer i Sverige, varav några i Strängnäs kommun.

Tisdag 22september, kl 18.30. Biljetter säljs på Multeum under ordinarie öppettider. Begränsat antal.

Medlem: 20 kr

• 27 Sep

Vandring på Vinön i Hjälmaren

Denna dag reser vi en bra bit iväg. Vi parkerar bilen i Hampetorp, tar färjan över och utforskar sedan Vinön till fots. Vinön är en liten pärla och många blir överraskade av det lugn som råder här ute. Naturen är ständigt närvarande, omväxlande och vacker