Landsort - Öja

STF Stockholm

17 Apr

Inte medlem
Ingen föranmälan. Kläder efter väder, rejäla grova skor/ kängor, liten ryggsäck med sittunderlag, värmande rastplagg, matsäck, vätska, ev stavar, kikare, SL-kort, deltagaravgift (betalas till ledaren på plats, helst via Swish). Ev ändringar, publiceras i första hand på Facebook och på hemsidan.
Pendeltåg och buss tar oss längst ner på Södertörn, där en mindre skärgårdsbåt går från Ankarudden söderut till Öja och Landsorts fyr. Öja är ca 4 km lång och 400 m bred. Vi kommer att besöka flera delar av ön, som bitvis är småkuperad, med vresiga vindpinade trän, buskar och fina berghällar.  Vi spanar givetvis efter ejder, havsörn, gäss, m.fl arter. Vår matsäck intar vi vid någon trevlig plats. Vi beräknas vara åter i stan framåt kl. 17-18.
  • Samling: Samling: Främre delen av Pendeltåget som går från bo Stockholm city i riktning Nynäshamn kl 08:14
  • Plats: Landsort-Öja, Södertörn
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: För mer information, kontakta ledaren Gunnar Eriksson, gu00er@gmail.com

Typ av aktivitet: Vandring

• 17 Apr

Landsort - Öja

• 18 Apr

SÖDERGATAN, ARKITEKTURVANDRING

Stockholm är som bekant grundat på en ö mitt i ett kors av en vattenväg och en god landförbindelse. Den nedre delen av detta kors, som idag är Götgatan, Söderleden och den en gång tänkta Södergatan får nu äntligen stå i fokus. Tillsammans vandrar och studerar vi historiska stadsplaner, fotografier och visioner. Och det på exakt de platser som de var tänkta för. Det är en vandring genom parallella scenarion av det som idag är, det som en gång var och det som genom tiderna kunde blivit av.

Utrustning: Kläder efter väder, promenadskor, deltagaravgift och SL-kort. Du bör ha en smartphone (iPhone edy) för att kunna se delade bilder och kartor. Föranmälan senast 16 april via mail till: josefin@ dorkhom.se Se alltid hemsida och Facebook för eventuella sena ändringar.

• 20 Apr - 21 Apr 2024

Tältvandring Svartlöga, ca 10 km

Vi tar Waxholmsbåten från Strömkajen på lördag morgon till Svartlöga som ligger i den norra ytterskärgården. Båtturen tar ca fyra timmar, så det är bra att ha med en bok eller något att lyssna på under färden. När vi kommer iland går vi till tältplatsen. Vi äter lunch och sätter upp våra tält. Därefter upptäcker vi tillsammans den vackra ön med den fina skärgårdsbebyggelsen. Vi äter middag tillsammans. Efter frukost går vi en promenad. Vi äter lunch tillsammans. Eftermiddagen är fri för egna aktiviteter, såsom att vara på stranden eller att gå en sväng innan båten går tillbaka till Stockholm.

Ha gärna grova skor eller vandringskängor. Vandringsstavar kan vara bra att ha. Kläder i övrigt enligt väderlek. Solhatt och solglasögon kan vara bra. Du ska ha med regnkläder och gärna sittunderlag. Ta även med den mat och det fika du vill ha samt det kök du vill laga maten på. Det brukar finnas vatten på ön i en pump, men det kan inte garanteras. Ta därför med dig det vatten du behöver, ungefär tre till fyra liter. Alkohol får inte tas med. Du ska ha med en pannlampa. Ta också med tält, helst dubbla liggunderlag eftersom det är ofta kallt underifrån på våren. Det är mycket viktigt att du haren ordentligt varm sovsäck. Du kan också ha två sovsäckar i varandra. Det kan bli mycket kyligt nattetid i april i skärgården. Du ska ha provat att sätta upp ditt tält så att du vet att det fungerar. En packlista kommer att sändas ut. Har du aldrig tältat förut, får du gärna följa med. Eventuellt har vi en förträff där vi går igenom den tänkta utrustningen eftersom det i april kan vara kallt.

• 27 Apr

Nybörjartur - en introduktion till vandring i skog och mark, ca 3 km

Nybörjartur är en tre timmars praktisk introduktion till vandring och friluftsliv för dig som vill komma ut mer i naturen men som kanske känner att du inte vet “hur man gör”. Under den cirka tre kilometer långa turen kommer göra vi fyra stopp där turledaren på ett lättsamt och interaktivt sätt delar med sig av grundläggande kunskap om vandring och friluftsliv. De fyra stoppen heter Planering och Orientering, Allemansrätten, Kläder och Utrustning och slutligen Lägerplats. Efter utfärden kommer du att känna ökad trygghet och lust kring att vistats i naturen – och förhoppningsvis inspirerad till att med familjen, vänner eller helt på egen hand ta klivet ut på vandringsleden eller utforska något av våra närliggande naturreservat.

Utrustning: Kläder efter väder, promenadskor, liten ryggsäck med värmande rastplagg, sittunderlag, matsäck, vätska. Föranmälan senast onsdag 24:e april via mail till: Jesper.elfstrom@gmail.com