Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Kultur och natur i Solna

Stadsvandring 3

STF Stockholm

12 Sep 2020

Inte medlem
Vandringen är 11 km. Det är möjligt att gå med barn och barnvagn och den som rörelsehindrade kan också delta.
Vad får dig Solna att tänka på? Många skulle nog svara AIK eller Karolinska institutet. Men Solna har också sevärd kultur som Hagaparken och Ulriksdals slottspark. Råstasjön är en fin fågelsjö. Brunnsviken är vackert beläget längs Hagaparken. Det blir en upplevelserik dag!"
  • Samling: Solna station , 09:00
  • Plats: Stockholm
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Gabriel Jonsson, 08 - 16 25 10 eller gabriel.Jonsson@su.se

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 12 Sep 2020

Stadsbyggande i Stockholm under 800 år.

Följ med på en guidad tur med Ola Andersson. Det blir en promenad genom stadsbyggande från medeltid fram till 1970-talet på Södermalm.

Ej tillgänglig. Vi rör oss på trottoarer, men gatorna är delvis branta och trappor förekommer.

Kultur och natur i Solna

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

Gatukonst och mellanrum

Fågelholkar, rådjur och sprejstenciler väcker förundran i Stockholm. De är omtyckta trots att de görs utan tillstånd. Vem gör dem och varför? Vad berättar de om vår samtid? Ingen annan subkultur har lyckats hålla sig lika aktuell och ständigt utmanande som gatukonsten. Välkommen på stadsvandring med den kunniga guiden Tobias Barenthin Lindblad som föreläser om gatukonst sedan 1996. Vi promenerar ca 2 km från Hornstull genom Tanto till Zinkensdamm, totalt ca 90 minuter.

Betala på plats med Swish. Anmäl dig till stfstockholm@stfturist.se. Vandringen är lätt och fungerar för barn, men föredragets upplägg är främst anpassat för vuxna. Vi går via ett par trappor med ramp.

Ätliga växter i staden

Ätliga vilda växter är fantastisk mat och just nu bland det trendigaste man kan äta på en krog. Men för att tillaga dem behöver du inte alls vara en mästerkock, däremot måste du veta vad man plockar och hur de bereds på bästa sätt. Kom med på en vandring och lär dig identifiera växter som är både smakrika, näringsrika och lätta att hitta. Vandringen leds av Lisen Sundgren som är en av Sveriges främsta ambassadörer för att äta vilda växter. Hon håller kurser och föreläsningar och har skrivit ett antal böcker i ämnet, senast ”Äta vilda växter”. Lisen är utbildad örtterapeut och natur- och skogsterapiguide och brinner för att inspirera till ett liv i samklang med naturen.

Betala på plats med Swish. Anmäl dig till stfstockholm@stfturist.se. Vandringen är ca 90 min och max ett par kilometer lång på Skeppsholmen. Det kan vara svårt för rullstolsburna att komma med men guiden anpassar tempo och distans efter deltagarna. Meddela eventuella funktionsnedsättningar när du anmäler dig.