Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

Ätliga växter i staden

Blomstervandring

STF Stockholm

12 Sep 2020

Inte medlem
Betala på plats med swish. Anmäl dig till stfstockholm@stfturist.se. Vandringen är ca 90 minuter och max ett par kilometer lång på Skeppsholmen. Det kan vara svårt för rullstolsburna att komma med men guiden anpassar tempo och distans efter deltagarna. Meddela eventuella funktionsnedsättningar när du anmäler dig.
Ätliga vilda växter är fantastisk mat och just nu bland det trendigaste man kan äta på en krog. Men för att tillaga dem behöver man inte alls vara en mästerkock, däremot måste man veta vad man plockar och hur de bereds på bästa sätt. Kom med på en vandring och lär dig identifiera växter som är både smakrika, näringsrika och lätta att hitta. Vandringen leds av Lisen Sundgren som är en av Sveriges främsta ambassadörer för att äta vilda växter. Hon håller kurser och föreläsningar och har skrivit ett antal böcker i ämnet, senast ”Äta vilda växter”. Lisen är utbildad örtterapeut och natur- och skogsterapiguide och brinner för att inspirera till ett liv i samklang med naturen.
  • Senaste datum för anmälan: 08/09
  • Samling: Framför af Chapman på Skeppsholmen , 10:30
  • Plats: Skeppsholmen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: stfstockholm@stfturist.se

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 27 Maj 2020

Kvällsvandring Flaten naturreservat

Ta till vara årstidens ljusa kvällar och följ med ut på vandring ca 11 km, i Flatens fina natur. Från Skarpnäck (T-station) går vi in på stigar och småvägar i naturreservatet. Vi intar vår mat-säck vid en sjöstrand. Vår färd går även längs med delar av Drevviken och Ältasjöns strand. Vi avslutar vid Skarpnäck T-station framåt 21-tiden.

Ta med matsäck. Ingen föranmälan. Ca 11 km vandring.

• 06 Jun 2020

Försommarvandring Stockholms sjögård

Vi gör en kulturvandring på Skeppsholmen som är en del av Stockholms Sjögård. Lättgången även för den som har käpp och rollator. Leds av Tord Törnqvist som kommer att berätta om Skeppsholmen då och nu. Man kan också delta i Tords skärgårdskryss och vinna bokpriser. Efteråt går vi och fikar. Upplysningar programansvarig, tel. 08-7412709 eller mail margarethanilsson@telia.com

• 10 Jun 2020

Kvällsvandring Sticklinge

Ta till vara årstidens ljusa kvällar och följ med ut på vandring ca 11 km, i Sticklinges fina natur. Från Lidingövallen går vi ner mot Grönsta där vi kommer in på Lidingöloppets spår. Vi intar vår matsäck vid någon fin utsikt. Vår färd fortsätter längs med Värtan, och över Lidingö-bron till Ropsten (T-station) där vi avslutar framåt 21-tiden.

Ta med matsäck. Ingen föranmälan. Ca 11 km vandring.

• 12 Sep 2020

Gatukonst och mellanrum

Fågelholkar, rådjur och sprejstenciler väcker förundran i Stockholm. De är omtyckta trots att de görs utan tillstånd. Vem gör dem och varför? Vad berättar de om vår samtid? Ingen annan subkultur har lyckats hålla sig lika aktuell och ständigt utmanande som gatukonsten. Välkommen på stadsvandring men kunniga guiden Tobias Barenthin Lindblad som föreläser om gatukonst sedan 1996. Vi promenerar ca 2 km från Hornstull genom Tanto till Zinkensdamm, totalt ca 90 minuter.

Betala på plats med swish. Anmäl dig till stfstockholm@stfturist.se. Vandringen är lätt och fungerar för barn, men föredragets upplägg är främst anpassat för vuxna. Vi går via ett par trappor med ramp.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr