28 Juli 2022 Botvidsleden, Salem k:a - Botkyrka, ca 8 km

STF Stockholm

28 Jul

Inte medlem
Föranmälan senast 26 juli (tidigast 1 juli) via e-mail till ledaren f.matteus.maria@gmail.com (max 25 deltagare).
På minnesdagen av Sankt Botvid (28 juli) vandrar vi i fotspåren efter ett av Sveriges helgon, och lär oss av kunnig ledare mer om den medeltida Botvidslegenden. Vi startar vid Salem kyrka från 1100-talet, passerar sedan den gamla källan som bär helgonets namn och vandrar sedan genom ett fornminnesområde innan leden fortsätter längs sjön Aspen, flera våtmarker, och avslutar i pilgrimskyrkan i Botkyrka, även den från 1100-talet. I de båda kyrkorna får vi korta guidningar. En längre lunchrast och en fikarast lägger vi in vid lämpliga platser. Från Botkyrka k:a går vi eller tar buss till Hallunda T-station. Vandringen går i något kuperad terräng och på några sträckor går man på spång. Samling: Rönninge pendeltågsstation kl. 09:40. Sedan buss 708 mot Salem kyrka kl. 09:46. (Lämpligt tåg från Sthlm City kl. 09:09. Tåg 41 riktning Södertälje.) Utrustning: Kläder efter väder, grova skor eller kängor, liten ryggsäck med sittunderlag, rastplagg, matsäck, vätska, deltagaravgift, SL-kort. Avgift betalas på plats, helst via swish. Medlem 50 kr Ej Medlem 100 kr
  • Senaste datum för anmälan: 26/07
  • Samling: Rönninge pendeltågsstation , 09:40
  • Plats: Botvidsleden, Salem k:a - Botkyrka, ca 8 km
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Matteus M Furemalm

Typ av aktivitet: Vandring

• 20 Jul

20 Juli 2022 Brunnsviken – Norra Djurgården ca 14km

Trevlig lätt vandring med möjlighet till 1-2 bad. Vi startar med att gå genom Hagaparken, längs Brunnsviken, över Ålkistan, och in på Norra Djurgården. Matsäck intar vi vid någon trevlig plats. Vi följer sedan Värtans strand, där kortare del med ojämnt underlag finns. Vi följer även Husarviken, och avslutar i Djurgårdsstaden, där buss tar oss mot Stan. Tid och samlingsplats: Wennergren Center kl. 10.00 Utrustning: Kläder efter väder, liten ryggsäck med sittunderlag, badkläder, matsäck, SL-kort, deltagaravgift. Avgift: Avgift betalas till ledaren på plats, helst via Swish. Ingen föranmälan krävs

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 28 Jul

28 Juli 2022 Botvidsleden, Salem k:a - Botkyrka, ca 8 km

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

Vandringens dag: Söders höjder inklusive visning på Af Chapman, 5-7 km

Vandringens dag: Söders höjder inklusive visning på Af Chapman, 5-7 km Ringvägen – Blecktornsparken – Vita bergen – Ersta – Fjällgatan – Katarina – Slussen – Båt (via Allmänna Gränd) – Skeppsholmen vandrarhem - visning av skeppet Af Chapman Samling tid och plats: kl 12.00 Skanstull t-bana – utanför Åhlens Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, ryggsäck med matsäck, vätska, rastplagg och sittunderlag. SL-kort.

Vandringens dag: Sött och salt inklusive visning på Af Chapman 10-12 km

Vandringens dag: Sött och salt inklusive visning på Af Chapman 10-12 km Liljeholmen – Gröndal – St Essingen – Lilla Essingen – Smedsuddsbadet – Norr Mälarstrand – Gustav Adolfs Torg - Skeppsholmen vandrarhem - visning av skeppet Af Chapman Samling tid och plats: kl 10.30 Utanför Liljeholmens t-bana, utgång mot tvärbanan Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, ryggsäck med matsäck, vätska, rastplagg och sittunderlag. SL-kort.

2022

Vandringens dag: Del av framtida signaturled Stockholm 1 inklusive visning på Af Chapman, 13-14 km Karlaplan - Gärdet – Kaknäs – Hundudden – Blockhusudden – Strandpromenaden – Waldersmarsudde – Rosendal – Norr om Skansen – Allmänna Gränd – SL Båt -Skeppsholmen vandrarhem - visning av skeppet Af Chapman Samling tid och plats: kl.10.00 utanför Karlaplan t-bana, utgång mot Tessinparken Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, ryggsäck med matsäck, vätska, rastplagg och sittunderlag. SL-kort.

2022

Vandringens dag: Del av framtida signaturled Stockholm 2 inklusive visning på Af Chapman, 6-7 km

Del av framtida signaturled Stockholm 2 inklusive visning på Af Chapman, 6-7 km Samling tid och plats: kl 11.30 Utanför Karlaplan t-bana, utgång mot Tessinparken Karlaplan - Gärdet – Tekniska Museet – Folke Bernadottes bro – Norr om Skansen – Allmänna Gränd – SL Båt – Skeppsholmen vandrarhem - visning av skeppet Af Chapman Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, ryggsäck med matsäck, vätska, rastplagg och sittunderlag. SL-kort.