28 aug - Långt och länge, Heldagsvandring

STF Stockholm

28 Aug

Inte medlem
Långt & länge! Heldagsvandring för erfarna och uthålliga. Att gå 35 km är långt, och kräver vana och erfarenhet. Anmälan och frågor med mail till erik.ronnby@stfturist.se.
Långt & länge! Heldagsvandring för erfarna och uthålliga vandrare. Gillar du att vandra långt och i lite högre tempo? Häng med vår ledare Erik Rönnby lördag 28 augusti då vi tar tåg+buss till Tyresta nationalpark och promenerar tillbaka till staden genom ”Stockholms gröna ficka” - Hela vägen tillbaka till Gullmarsplan. Huvudsakligen följer vi Sörmlandsleden (med lite avvikelser) och när dagen är slut har vi tillryggalagt drygt 35 km i ca 4-5 km/h-tempo (med ca fyra korta fikastopp). Under dagen pratar vi om våra erfarenheter kring vandring, och tipsar varandra med kloka råd om den sköna konsten att ta sig fram med fötterna. Att gå 35 km är långt, och kräver vana och erfarenhet. Anmälan och frågor med mail till erik.ronnby@stfturist.se. Om vi vill kan vi avsluta med en afterwalk på trevliga ”Restaurang Skanskvarn”. Välkommen!
  • Senaste datum för anmälan: 27/08
  • Plats: Sörmlandsleden
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Vandring

• 16 Aug 2021

16 aug - Kajak i Stockholms city

Sugen på att paddla kajak i Stockholms city? Den 16 aug är det guidad tur vid Årstaviken. Du får testa att paddla trygga VKV-kajaker av högsta kvalitet och lära dig hur man paddlar vingpaddel. Anmälan och frågor med mejl till Erik.ronnby@stfturist.se. Vi inleder med lite teori om kajakpaddling och hur man paddlar kajak med vingpaddel. Det blir en liten grupp så det finns gott om tid för personliga tips. Sedan paddlar vi ca två tim runt Årstaviken, Långholmskanalen och kanske Riddarfjärden. Kläder efter väder, så klart, men ett tips är att paddla i samma kläder som om du skulle ut och jogga. Regnar det finns det regnjackor att låna. Om vi vill kan vi avsluta med en ”after-kajak” på trevliga Restaurang Freddas. Senaste datum för anmälan är 1 aug. Välkomna!

Samling kl 18.00 nedanför Eriksdalsbadet vid Restaurang Freddes, Hammarby Slussväg 15. Kajakerna är stabila och trygga men normal rörlighet/ smidighet är ett krav för en trevlig upplevelse.

Medlem: 500 kr

• 28 Aug

28 aug - Långt och länge, Heldagsvandring

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 11 Sep 2021

11 sep - Riddarfjärden runt

Sveriges pampigaste vandring? Runt Riddarfjärden finns mycket av vårt lands vackraste byggnader och här har många av våra historiska händelser utspelat sig. Välkommen på en verkligt unik vandring? Den 11 sep är det Vandringens dag runt om i hela Sverige (Se länk) STF Stockholm tänker fira denna härliga fotarbetets dag med att bjuda in till en unik vandring: ”Riddarfjärden Runt”. Vi samlas på Stadsmuseets gård (Ryssgården, Södermalmstorg, T-station Slussen). Efter 11 km avslutas också vandringen där. Det kommer att finnas fyra avgångar på olika teman kl 09.00, 10.00, 11.00 och 12.00. Mer information om teman och avgångar kommer i slutet av augusti. Vandringen tar ca tre timmar. Obligatorisk anmälan till erik.ronnby@stfturist senast den 10 sep. Välkommen! Läs mer om Vandringens dag på https://www.svenskaturistforeningen.se/aktiviteter/vandring/vandringens-dag/

Samling och avslut vid Ryssgården, Stadsmuseet, Slussen kl 09.00, 10.00, 11.00 och 12.00. Kort paus för kaffe på Långholmen. Vandringen är ca 11 km, tar tre timmar och vi går på gator, trappor, berg, stigar och broar. Du bör ha normal kondition och rörlighet för att kunna följa med bekvämt. Varje avgång kommer att ha ett eget tema vilka presenteras i slutet av aug. Avgångarna kommer att ha max 20 deltagare varför det är obligatorisk anmälan till erik.ronnby@stfturist.se. Vid många anälningar är det ”först till kvarn” som gäller!

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis