25 MAR, ÖSTERTÄLJE - VÅRSTA CA 15KM

STF Stockholm

25 Mar

Inte medlem
Samling: Östertälje pendeltågstation kl. 10.00. (Lämpligt pendeltåg, linje nr 40 från Stockholm City ca kl. 09.17. Tiden kan ev ändras.)
Efter pendelns ankomst till Östertälje station kommer vi ta oss längs Sörmlandsleden österut mot Vårsta. Vi kommer att gå i omväxlande småkuperad terräng genom skog och lantbruksmark. Ev kommer vi på slutet även gå runt en mindre sjö. Vår matsäck intar vi längs leden vid någon trevlig plats. Framåt 15-tiden tar vi bussen mot Tumba där pendeln tar oss mot Stan. Kläder efter väder, grova kängor, liten ryggsäck med värmande rastplagg, sittunderlag, matsäck, vätska, deltagaravgift, SL-kort. Medlem 20 kr. Icke medlem 50 kr. Avgift betalas till ledaren på plats, helst via swish.
  • Samling: Östertälje pendeltågstation , 10:00
  • Plats: Stockholm
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingen föranmälan. För info kontakta: Gunnar Eriksson (gu00er@gmail.com)

Typ av aktivitet: Vandring

• 11 Feb

11 FEB, ÖVERJÄRVA GÅRD, VISNING (EM), 3 KM

Överjärva Gård är Solnas enda kvarvarande ”lantbruk”, som börjar bli ett attraktivt besöksmål. Vi får en guidad visning av gården, som bl.a. inkluderar rundvandring i statarnas fotspår, i den välbevarade Statarlängan och på gården utomhus. En modell från år 1900 över gården studerar vi. Flera byggnader har nyligen renoverats och hagar och betesmarker används. Solna Naturskola finns, och 4H-verksamhet är på gång att etablera sig. Vår medhavda matsäck/fika intar vi på lämplig plats. Ev går vi även förbi de två broarna (ekodukt) som förbinder området med Ursvik och Ulriksdal slott. (Efter besöket finns ev möjlighet till fika på cafeét.) Vi avslutar framåt 15-15.30-tiden med att ta oss åter till Ulriksdals station. Kläder efter väder, grova skor/kängor, liten ryggsäck med sittunderlag, rastplagg, matsäck, vätska, deltagaravgift, SL-kort. STF-medlem 65 kr. Icke medlem 90 kr. Avgift betalas till ledaren på plats, helst via swish.

Föranmälan tidigast 21 januari, via mail till ledaren Gabriel Jonsson, gabriel.jonsson@su.se Samling: Ulriksdals station utanför spärrarna 12.40. Lämplig pendeltåg från Stockholm city till Ulriksdals station kl 12.23, framme 12.33. Kort vandring till gården ca 500-600 meter. Visningen börjar kl 13.

Medlem: 65 kr

Icke-medlem: 90 kr

• 15 Feb

15 FEB, STF Stockholm årsmöte

Välkomna till STF Stockholms årsmöte 2023

STF Stockholm Årsmöte på STF af Chapman & Skeppsholmen vandrarhem.

Medlem: Gratis

• 22 Feb

22 FEB, Brunnsviken runt, 12 km

Efter samlingen går vi ner till Brunnsviken, där vi rundar Bellevueparken och Stallmästarholmen. Vi passerar restaurang Stallmästargården, kommer in i Hagaparken. Gamla Haga och Vasaslätten passerar vi innan vi når den stora gräsytan Pelousen. Sedan står Haga slott, och gamla slottsruinen på tur. Vid Frösundavik ser vi SAS stora kontor och når Lings gravkulle. Sedan längs bullrande E4:an, innan vi ser Sjöstugan och Tivoliudden där vi troligen intar vår matsäck. Vi fortsätter över Ålstäket, ser Bergianska, Brunnsviksbadet och Kräftriket, innan vi når avslutningen vid Wennergren center framåt 14-tiden. Kläder efter väder, grova skor/kängor, liten ryggsäck med rastplagg, sittunderlag, matsäck, vätska, deltagaravgift, SL-kort. STF-Medlem 20 kr. Icke medlem 50 kr. Avgift betalas till ledaren på plats, helst via swish

Samling: Wennergren center kl. 09.30. (Lämpliga SL bussar dit, linje 2, 57, 515)

• 18 Mar

18 MAR, SICKLASJÖN - JÄRLASJÖN RUNT CA 15KM

Vi startar vid Sickla station, och kommer sedan i stort sett att gå runt Sicklasjön och Järlasjön. Terrängen kommer att vara blandad, med både vägar och stigar, och på en plats med lite lättare klättring, för att beskåda den vackra utsikten över Järlasjön, och även se en bit av den nya bebyggelsen utefter stränderna. Avslut sker vid Sickla slussar i Hammarby Sjöstad. Kläder efter väder, ingångna skor, ryggsäck med rastplagg, sittunderlag, matsäck, vätska, deltagaravgift, SL-kort. Avgift: STF-medlem 20 kr. Icke medlem 50 kr. Avgift betalas till ledaren på plats, helst via swish.

Samling: Sickla Tvärbanans slutstation, kl. 09.30. (Lämplig färd med buss från Slussens bussterminal 400-bussarna eller Tvärbanan.)

• 25 Mar

25 MAR, ÖSTERTÄLJE - VÅRSTA CA 15KM

• 07 Apr

7 APR, KYRKMARATON PÅ LÅNGFREDAGEN CA 16KM

I Stockholms innerstad finns många kyrkor, både kända och mindre kända. Kyrkvandringen går från S:t Matteus på Vanadisvägen, fortsätter genom Vasastan, Sibirien, Östermalm, City, Gamla Stan och avslutar på Södermalm i Högalid. Vi passerar 15 stycken kyrkor av olika karaktär och från olika samfund. Ledaren kommer ge korta historiska notiser kring varje kyrka vi passerar. En längre lunchrast och en fikarast vid lämpliga platser, t ex Kungsträdgården och Skinnarviksberget. Svårighetsgrad: Medel. Kläder efter väder, sköna träningsskor, liten ryggsäck med sittunderlag, rastplagg, matsäck, vätska, deltagaravgift, SL-kort. Avgift: Medlem 20 kr. Ej medlem 50 kr. Avgift betalas till ledaren på plats, helst via swish.

Föranmälan senast 5 april till ledaren Matteus M Furemalm, f.matteus.maria@gmail.com (Tidigaste anmälan 1 mars. Max 25 deltagare.) Samling: S:t Matteus kyrka, Vanadisvägen 35, kl. 10.00. (T-bana Odenplan, Buss 2 hpl Vanadisv, Pendeltåg station Odenplan.)