23 MARS, HAMMARBYHÖJDEN – NACKA STRAND - NYBROKAJEN, CA 9 KM + BÅTRESA

placeholder for local activities whithout image.

STF Stockholm

23 Mar

Inte medlem
Ev ändringar, se alltid hemsida och facebook. Samling: Hammarbyhöjdens tunnelbanestation kl. 10.30. (Lämplig tunnelbana, grön linje 17, från T-centralen, ca kl. 10.10.)
Toppbestigning, strandpromenad, nya kvarter och skärgårdsbåt – allt under samma promenad! Vi vandrar från starten upp till platån vid Hammarbyhöjden, därifrån hela vägen ner till Lilla Sickla gård, upp genom Sickla och Nobelbergets nya kvarter, längs vattnet i Svindersviken bort till Nacka Strand. Därifrån tar vi färja in till Nybrokajen där turen avslutas. Ungefär halvvägs stannar vi för fikapaus. Kan vara lerigt på Hammarbybacken, annars lätt vandring. Möjlighet att kliva av turen vid Sickla. Utrustning: Kläder efter väder, grova skor/kängor, liten ryggsäck med värmande rastplagg, sittunderlag, matsäck, vätska, deltagaravgift och SL-kort (alternativt pengar till färjan). Samling: Hammarbyhöjdens tunnelbanestation kl. 10.30. (Lämplig tunnelbana, grön linje 17, från T-centralen, ca kl. 10.10.)
  • Samling: Hammarbyhöjdens tunnelbanestation , 10:30
  • Plats: Stockholm
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Föranmälan senast fredag 22 november via mail till ledaren: magnus.anclair@gmail.com Max 25 deltagare.

Typ av aktivitet: Vandring

• 23 Mar

23 MARS, HAMMARBYHÖJDEN – NACKA STRAND - NYBROKAJEN, CA 9 KM + BÅTRESA

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 100 kr

• 26 Mar

26 MAR, VISNING SPÖKSLOTTET - DE GÖMDA SAMLINGARNA

FULLBOKAT! Samling: Grindarna till Spökslottet Drottninggatan 116, kl 16.10 (visning 16.30-17.30) och kl 17.40 (visning 18-19) Avgiften betalas på plats via Swish 123 215 58 10

Medlem: 150 kr

• 26 Mar

26 MARS, VISNING SKANSENS KLÄDKAMMARE

Fullbokat! Varför finns det en samling dräkter och textilier på Skansen? Hur fungerar den tysta, visuella kommunikationen via kläder och vad säger plaggen om olika samhällsskikt och tidsperioder? Vi får en introduktion av dräkt- och textilenheten på Skansen och en genomgång av arbetslokalerna samt hur ett friluftsmuseum hanterar garderoben och de utmaningar de möter i reproduktion och historisk gestaltning. Vi kommer att få se delar av föremålssamlingarna med bland annat orginalplagg från 1790 – 1960. Ta chansen och följ med på denna unika visning av Skansens Klädkammare. Endast totalt 12 deltagare tas emot. Först till kvarn! Obs! Inträde till Skansen ingår inte i avgiften, och behöver inte lösas för att få tillträde till Klädkammaren

Fullbokat! Ev ändringar, se alltid hemsida och facebook. Samling: Utanför Hazeliusbacken 15 (ej inne på Skansens område).

Medlem: 100 kr

• 27 Mar

27 MAR, VISNING SPÖKSLOTTET - DE GÖMDA SAMLINGARNA

FULLBOKAT! Vi besöker Spökslottet (Schefflerska palatset) på Drottninggatan 116, ett stenkast från Odenplan. Det donerades till Stockholms universitet på 20-talet. Idag används 1700-talspalatset för arrangemang och möten. I byggnaden finns delar av universitets konstsamlingar, skulpturer, grafik, porslin och äldre inventarier som möbler, mattor och konsthantverk samt en Orreforssamling med konstglas. Konstsamlingarna används i utbildning, forskning, och för visningar. Samling: Grindarna till Spökslottet på Drottninggatan nr 116. kl 16.10 för den tidiga visningen (16.30-17.30) och kl 17.40 för visningen mellan 18-19. Kom i tid! Närmaste hållplats: 2, 4 och T-bana gröna linjer till Odenplan. På grund av stort intresse ordnar vi två extra visningar, 26/3 och 27/3. Dessa är de SISTA tillfällen för i år.

FULLBOKAT! Samling: Grindarna till Spökslottet - Drottninggatan 116, kl 16.10 (visning 16.30-17.30) och kl 17.40 (visning 18-19) Avgiften betalas på plats via Swish 123 215 58 10

Medlem: 150 kr

• 27 Mar

27 MARS, LILLSVED - STENSLÄTTEN/RINDÖ, CA 11 KM