Vandring Ekebysjön och gravfälten

STF Stockholm Nordost

27 Sep

Inte medlem
Samling: Söndag 27 september kl. 13, parkering vid Danderyds kyrka Anmälan: senast 22 september till ulla.giertz@gmail.com, 070-605 30 18
Vi vandrar runt Ekebysjön i Djursholm samt genom Ekeby hage och gravfälten. Under vandringen stannar vi till vid Naturskolan, där medhavd matsäck avnjutes. Vi blir guidade av arkeologerna Peter Schenling och Franciska Sieurin-Lönnqvist.
  • Senaste datum för anmälan: 22/09
  • Samling: parkering vid Danderyds kyrka , 13:00
  • Plats: Danderyd
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ulla Giertz

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 15 Aug 2020

Aug

Båtresa till Lidingö, strandpromenad tillbaka

INSTÄLLT. Vi har ställt in aktiviteter där det ingår resor med kommunala trafikmedel.

Gun Abrahamsson, st.benhamra@gmail.com, tel 0735 - 622549

Medlem: Pris ej bestämt

• 22 Aug 2020

Aug

Paddla kajak i vackra Roslagen

Ta tillfället i akt och paddla kajak bland kobbar och skär i vackra Roslagens skärgård. Vi samlas kl 9.00 hos Kajak och Uteliv vid Gräddö brygga utanför Norrtälje. Tillsammans med en guide ger vi oss ut på en tre timmars tur. Ta med matsäck.

Anmälan senast 16 augusti till cathrin.wisen@gmail.com.

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 500 kr

• 12 Sep 2020

Vandringens dag

Följ med hembygdsförfattaren Lennart Lenke på en intressant vandring i Bogesunds naturreservat. Vi fortsätter temat från förra året och tillsammans letar vi upp resterna efter gamla torpställen som försvunnit för många år sedan. Den här gången utgår vi ifrån Bogesunds slott. Vi vandrar en slinga på cirka 4-5 kilometer på vägar och stigar i skogen och undersöker tegelrösen och källargropar. Lennart berättar torpens historia blandat med anekdoter om människor som en gång levde på platsen. Ta med matsäck. För att kunna välkomna dig och andra deltagare på ett tryggt sätt har vi gjort ett antal åtgärder. Dessa förändringar är en förutsättning för att kunna genomföra vandringen och vi hoppas på ditt stöd och din förståelse. • Alla deltagare måste anmäla sin närvaro, då vi kommer ha en maxgräns på deltagare. • Vi ser gärna att ni undviker samåkande till aktiviteten. • Fika och umgås gör vi med minst två meters avstånd från varandra. Varmt välkomna och vi har full förståelse att ni som tillhör en riskgrupp väljer att inte delta, men vi hoppas kunna välkomna er på Vandringens dag nästa år istället

Anmälan senast den 10 september till britt.engdahl@gmail.com eller tel 0708-741584

• 27 Sep

Vandring Ekebysjön och gravfälten

• 03 Okt

Svampplockning

Följ med på en gemensam svampplockning i de vackra skogarna runt Skarpäng i Täby. Tillsammans går vi genom grunderna, de vanligaste svamparna och tips på var man bäst hittar skogens juveler. Längs med vägen stannar vi vid en av grillplatserna och avnjuter en god lunch. Glöm inte matsäcken, och bra skor.

Samling: Lör 3 okt kl. 10, parkering Mörtsjön/Sollentunav. Anmälan: senast 1 oktober till cathrin.wisen@gmail.com

• 10 Okt

Vandringstur längs Roslagsleden Bergshamra-Wira bruk

Starta hösten med en härlig vandring längs med delar av Roslagsledens etapp 6. Vi samlas vid Åkersberga station för samåkning till Wira bruks parkering. Där tar vi buss 620 till Bergshamra mejeri. Vår etapp tillbaka till Wira är 13 km på mestadels skogsstigar. Längs med vägen gör vi två raster. Ta med matsäck samt SL kort för bussresan.

Anmälan: senast 7 oktober till ingalillt@hotmail.com, 0708-102640

• 17 Okt

Höstsol

Vad har Gustav VI Adolf, Karl Gerhard, Zarah Leander, Hasse Ekman och Nils Poppe gemensamt? Jo, de har tillsammans med många andra personligheter format historien kring Höstsol, en viktig institution i teatervärlden. Du är välkommen på en rundvandring, och att sitta ned vid kaffebordet för att få del av historien kring Höstsol, numera Såstaholm.

Anmälan: senast 10 oktober till britt.engdahl@gmail.com

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 75 kr

• 05 Nov

Studiebesök på Stockholms Förgyllning & Bildhuggeri

Under besöket, som äger rum mellan kl. 18-21, får vi prova på såväl förgyllning som bildhuggeri. Vi blir guidade av Lotta Nilsson och Christer Björkman, som berättar om sina hantverk

Anmälan: senast 1 november till ulla.giertz@gmail.com, 070-605 30 18. Priset inkluderar guidning med vin och tilltugg. Begränsat antal deltagare.

Medlem: 240 kr

Icke-medlem: 275 kr

• 11 Nov

Slussenprojektet/Skanska

Vi får en guidad visning av Slussenprojektet, ett projekt som beräknas pågå till 2024. Visningen börjar med bildvisning och genomgång av projektet, som hålls av Skanskas Mikael Lundberg, kommersiell chef, därefter får vi en kort visning av projektet utomhus.

Anmälan: senast 6 november till ulla.giertz@gmail.com, 070-605 30 18

• 19 Nov

Birgittasystrarna

Heliga Birgitta är en av de mest uppmärksammade svenska kvinnorna genom tiderna. Hon lade grunden till Birgittaorden genom sitt ihärdiga arbete under mitten av 1300-talet, som godkändes av påven Urban V år 1370. Vi samlas utanför Birgittasystrarnas kloster för en gemensam lunch och därefter en presentation av Birgittasystrarna, ”Vår frälsares Orden – Ordo SS, Salvatoris S. Birgittae”.

Anmälan: senast 12 november, egLindvall.28@bahnhof.se. Lunch ingår i priset.

Medlem: 185 kr

Icke-medlem: 200 kr

• 12 Dec

Luciavandring

För årets luciavandring utgår vi från Åkersberga. Vi går utmed kanalen, passerar den gamla slussen, hembyggdsparken, den nyrenoverade slussvaktarbostaden samt flera statyer, mot Norrö och det gamla Tingshuset med anor från 1600-talet (ca 4 km). Där finns det varm Luciaglögg till oss alla. Österåkers Slöjdgilles julmarknad är öppet för oss, och på övervåningen finns även ett skolmuseum. När vi värmt oss vandrar vi tillbaka mot samhället, för den som vill så finns det efter 1 km ev. buss från Oxenstjärnas väg som går två gånger per timme mot Åkersberga station. Ta med matsäck.

Anmäl: senast 9 december till ingalillt@hotmail.com, 0708-102640

• 23 Jan

Visning av Dramaten

Vi kommer få ta del av Dramatens historia, få en inblick i produktionsprocessen och följa med bakom scenerna. Där ryms bl.a. kostymavdelningarna och andra spännande rum fulla av kreativitet och historia. Dramatenhuset erbjuder en sällsam jugendmiljö med en unik samling konstverk av några av de mest kända svenska konstnärerna från sekelskiftet.

Anmälan: senast 13 januari till anne.rosback@hotmail.com, 0768-431976

Medlem: 75 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 16 Feb