STF Stockholm Nordost Lokalavdelning

Hans Waldebäck

stf.stockholm.nordost@la.stfturist.se

Postadress

STF Stockholm Nordost Lokalavdelning - Slussbrovägen 16, lgh 1003, 18441 Åkersberga

Våra kommuner

Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm, Österåker

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

I Danderyd har människor levat sedan stenåldern och Täbys historia går också långt tillbaka.

En mångfald av fornlämningar och runristningar i trakten vittnar om vikingarnas liv och leverne med bondehövdingen Jarlabanke i spetsen. Runriket omfattar Täby kyrkby och Vallentuna, som för övrigt är Sveriges mest runstenstäta kommun.

I Danderyd och Djursholm präglades det mondäna livet redan på 1500-talet med Djursholmsgodset och ätten Banér som nav och storgodsägare. Godset omfattade hela Danderyd, Lidingö och delar av Täby. Flera av våra mest kända författare och kulturpersonligheter som Viktor Rydberg, Elsa Beskow och Alice Tegnér har växt upp i dessa trakter.

I havsbandet ligger kommunen Österåker på över tusen öar och inbjuder till härliga skärgårdsupplevelser. Vattenvägarna var betydelsefulla långt in på medeltiden och många väljer att ta kanoten och följa vikingarnas spår via Långhundraleden från Trälhavet till Uppsala.

Vid Näsbyviken av Stora Värtan finner vi Näsby slott som byggdes omkring 1660 efter ritningar av Nicodemus Tessin. Slottet är idag ett konferenshotell. Och vid Rönningesjön, också i Täby, hittar vi naturreservatet Rönninge by, en välbevarad gårdsmiljö med hus från 1600-talet. Angarnsjöängens naturreservat ligger bara ett par kilometer utanför Vallentuna och är en fågelsjö med flera spår av boplatser från bronsåldern. Andra sköna platser är Bogesundslandet med Bogesunds slott som uppfördes i mitten av 1600-talet. Under sommaren ges guidade visningar om slottets spännande historia. Ett välbesökt turistmål är också Wira bruk som är en hantverksmiljö med gamla anor. Här tillverkades värjor och andra vapen till svenska armén under stormaktstiden. Sommarens höjdpunkt är Wiraspelen som är en teaterförställning som tar upp arbetet och livet för smedernas familjer under 1700-talet.

För den som är intresserad av lite längre vandringar finns Roslagsleden. Leden är närmare nitton mil lång och sträcker sig från Danderyd till Grisslehamn och passerar genom Sollentuna, Täby, Vallentuna, Österåker och förbi Norrtälje. Längs Roslagsleden finns gott om kulturella sevärdheter.

Lokalavdelningen bildades 2006 och samlar cirka 500 medlemmar.

• 11 Apr 2024

Julius hus

Vi besöker Julius Hus där guiden Ebba Hedberg kommer att visa/berätta om tillkomsten av Julius Hus. Efter att ha varit privatbostad för fem generationer Westerdahlare/Hedbergare har denna unika Södermalmsvåning varsamt låtits restaurerats och återställts till sin fulla prakt av Ann Hedberg, barnbarnsbarn till husets byggherre Julius Westerdahl

När: Torsdagen 11 april kl 18.00-19.30 Samling: 17.45 Bondegatan 21A, Stockholm Anmälan: Senast 2024-04-04 till ulla.giertz@gmail.com. Ange i anmälan namn på samtliga ni anmäler och om de är STFmedlemmar eller ej. Ange också telefonnummer så at vi kan nå dig snabbt om det blir några ändringar.

Medlem: 175 kr

Icke-medlem: 225 kr

• 17 Apr 2024

Kommunhuset Täby "Guldhuset"

Vi får en guidning genom "Guldhuset" som nu antagit en tidlös patina, i tid och rum av kommunalrådet Annica Norgren. Kvällen avslutas, om vädret tillåter, med fika på takterrassen och vi njuter av utsikten.

När: Onsdagen 17 april kl 18.00 Samling: 17.45 Vid huvudentrén till Täby kommuns kontor i Täby Centrum Anmälan: Senast 2024-04-10 till stefan@swlab.se. Ange i anmälan namn på samtliga ni anmäler och om de är STFmedlemmar eller ej. Ange också telefonnummer så at vi kan nå dig snabbt om det blir några ändringar.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 24 Apr 2024

Spioner, C-byrån och en svensk tiger

Hör om spioner och sabotörer på stadens gator på en stadsvandring genom andra världskrigets Stockholm. Vandringen tar ca 105 minuter och vi går en sträcka på ca 2,5 km. Vår guide är Johan Theodorsson och arrangeras via Stadsmuséet.

När: Onsdagen 24 april kl 17.00 Samling: 16.45 Generalitetshuset, Östermalmsgatan 87, avslutning vid Norrmalmstorg Anmälan: Senast 2024-04-15 till mariaskold.hemma@gmail.com. Ange i anmälan namn på samtliga ni anmäler och om de är STFmedlemmar eller ej. Ange också telefonnummer så at vi kan nå dig snabbt om det blir några ändringar.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 200 kr

• 22 Maj 2024

Visning av Filmstaden

Vi går en promenad i Filmstadens filmhistoriska miljöer och får oss berättat om hur denna plats blev Sveriges Hollywood (och en av de mest magiska platserna i svensk filmhistoria). Vi avslutar med kaffe och visning av klipp ur klassiker som Körkarlen, Intermezzo, Hets, Sommaren med Monika, Sjunde himlen och Det sjunde inseglet.

När: Onsdagen 22 maj kl 16.00-18.00 Samling: 15.45 Utanför Portvaktsstugan på Greta Garbos väg 3, Solna. Anmälan: Senast 2024-05-14 till ulla.giertz@gmail.com. Ange i anmälan namn på samtliga ni anmäler och om de är STFmedlemmar eller ej.. Avgiften inkluderar fika i Portvaktsstugan. Ange också telefonnummer så at vi kan nå dig snabbt om det blir några ändringar.

Medlem: 125 kr

Icke-medlem: 175 kr

• 30 Maj 2024

Vårvandring på Lidingö – Kottlasjön till Larsboda brygga

Vandring från Kottlavägen hpl via Mölna gård naturreservat med blomsterängar - anrika Boghammarsvarvet – Kappsta naturreservat – Larsbergs brygga där vi tar SL turbåt till Nybrokajen. SL kort gäller. Stopp under promenaden för att inta medhavd matsäck.

När: Torsdagen 30 maj kl 11.00 Samling: 10.45 Ropstens T-banestation, utgång mot Lidingöbanan Anmälan: Senast 2024-05-23 till thomas.malmsten@gmail.com. Ange i anmälan namn på samtliga ni anmäler och om de är STFmedlemmar eller ej.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 50 kr