Stendörren

STF Stockholm Nordost

05 Jun 2021

Inte medlem
Föranmälan till Gerd, gerd.wiklund@gmail.com, senast 29/5. Samåkning i bil, meddela vid anmälan om du vill ha skjuts eller har bilplats ledig.
Sundet Stendörren är en viktig passage för båtar. Fornlämningar antyder att vikingarna använde passagen. År 1270 omnämns platsen i en dansk farledsbeskrivning. Här är den svenska skärgårdens säregna och vackra natur mer komprimerad och lättillgänglig än vanligt. Området kring Stendörren kan betecknas som ett paradis för den som utan båt vill uppleva skärgården. Man kan vandra långt på hängbroar från ö till ö. Fågellivet är rikt med ett 60-tal arter. Ett Naturum byggt med formen av en fiskgjuse har en fast utställning. Vi vandrar runt med guide, ca 1,5 timmar, men en längre vistelse utöver det rekommenderas. Utomordentligt läge för picknick! En aktivitet tillsammans med STF Södra Uppland
  • Senaste datum för anmälan: 29/05
  • Samling: Samling kl. 11.00 utanför Naturum, Stendörren.
  • Plats: Nyköpings skärgård
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Gerd Wiklund

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 25 Maj 2021

Stockholms Förgyllning och Bildhuggeri

INSTÄLLT Återkommer i höst. Under besöket, som äger rum mellan kl.18-21, får vi prova på såväl förgyllning som bildhuggeri. Vi blir guidade av Lotta Nilsson och Christer Björkman, som berättar om sina hantverk.

ulla.giertz@gmail.com, tel 070-605 30 18. Priset inkluderar vin och tilltugg.

Medlem: 240 kr

Icke-medlem: 275 kr

• 29 Maj 2021

Utflykt till Ängsö Nationalpark

FULLTECKNAT En av initiativtagarna till nationalparken var Ivar Afzelius, som sedan 1909 varit nationalpark. Efter många förändringar genom historien förvaltas numera Ängsö av länsstyrelsen. Vi får en guidad visning ute i ett vackert odlingslandskap med fåglar och fantastisk blomsterprakt i en del av Roslagens innerskärgårdar. Ta med mat och dryck för hela dagens utflykt.

Vi samlas på Strömkajen kl. 10.30 för båtfärd mot Ängsö och beräknas vara tillbaka i Stockholm strax efter kl. 19. Det är också möjligt att ansluta till båten från andra hållplatser. . OBS Båtbiljett tillkommer Anmälan senast: 21 maj till anne.rosback@hotmail.com tel 0768-431976

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr

• 05 Jun 2021

Stendörren

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 13 Jun 2021

Åkersberga trädgårdssällskap

Visning och guidning i trädgård och växthus. I trädgården, som drivs enligt ekologiska principer, finns bl a köksträdgård, frukt- och bärträdgård, örtagård, gammaldags rosor, rabatter för perenner, sommarblommor, rododendron, pioner och rosor. Möjlighet till fika på Länsmansgården strax bredvid. Från Åkersberga station går buss 623. Med bil, åk länsväg 276 drygt 2 km norrut från Åkersberga.

Anmälan senast: 7 juni till hanswaldeback@yahoo.se, tel 070-324 28 89

Medlem: 50 kr