Har du besökt Institutet Mittag-Leffler i Djursholm?

Studiebesök

STF Stockholm Nordost

19 Jan

Inte medlem
Vi samlas kl.14.00 på Auravägen 17, Djursholm och blir guidade av bibliotekarie Mikael Rågstedt. Anmälan: till ulla.giertz@gmail.com ,tel 070-605 30 18 senast 12 jan 2020.
Nu besöker vi Villa Mittag-Leffler i Djursholm där Gösta Mittag-Leffler byggde upp ett av världens främsta matematiska bibliotek. Institutet Mittag-Leffler är idag ett betydelsefullt centrum för internationell matematisk forskning.
  • Senaste datum för anmälan: 12/01
  • Samling: Auravägen 17, Djursholm , 14:00
  • Plats: Auravägen 17, Djursholm
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ulla Giertz

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 21 Sep

VILLA AKLEJA – Ett tidlöst konstnärshem

OBS NYTT PRIS FÖR MEDLEMMAR Välkommen till en passionerad samlares hem, Villa Akleja i Vaxholm! Konstexperten och Ackesamlaren Claes Moser har efter 45 år i konstnärens fotspår förvärvat konstnären J.A.G Ackes hem och här låtit dennes verk återerövra väggarna. En nyförvärvad samling av konstnärinnan Marie Krøyer har nyligen kompletterats.. Under vår guidning/föreläsning blir vi också bjudna på kaffe, smörgås och kaka.

Vi samlas kl. 11.00 utanför Villa Akleja, Pilgatan 5, Vaxholm. Anmälan till ulla.giertz@gmail.com eller tel 070-605 30 18 senast 14 sept.

Medlem: 200 kr

Icke-medlem: 370 kr

• 05 Okt

Landsnora kvarn och Såg

Vi vandrar naturpromenaden ca 1 km för att komma tillbaks i historien till LANDSNORA KVARN o SÅG, som ännu hålls levande av Hembygdsföreningen i Sollentuna. Där sågas det timmer och där mals det mjöl, till försäljning för den som önskar denna dag.

Samling vid buss 607 Danderyds Sjukhus, kl 11:00 för gemensam färd till Kvarnskogen. Anmälan till granlov.eva@gmail.com eller tel 08-7569306 senast 1 okt.

• 06 Okt

Konstvandring i Näsby park

Helgen 5-6 oktober pågår traditionellt Konst i Roslagen då konstnärer håller öppen ateljé eller på annat sätt visar sin konst. Vi gör en vandring i Näsby park, besöker de konstnärer som deltar i årets Konst i Roslagen och berättar om Näsby slotts historia.

Medtag matsäck. Anmälan till Anita.andersson40@gmail.com eller tel 08 768 17 43, senast 1 okt.

Medlem: 20 kr

• 16 Okt

Arkitekters avtryck i Djursholm

Utrusta dig med bra skor för branta backar och trappor och ta med matsäck. Vi utgår från busskuren, Djursholms torg kl.11.00 och vandrar ca 2,5 timmar Anmälan till ulla.giertz@gmail.com eller tel 070-605 30 18 senast 9 okt.

STF Stockholm Nordost i samarbete med SPF Seniorerna Idun genomför i samband med Danderyds kulturbiennal en vandring i Djursholm.

• 24 Okt

Tapettryckeriet på Långholmen

Handtryckta Tapeter Långholmen AB är ett litet familjeföretag som startade sin verksamhet 1980 i Råneå i Norrbotten. Sedan 1989 ligger Tapettryckeriet i en före detta fångvaktarbostad, Knaperstavägen 7A,på Långholmen,

Vi får under visningen inblick i trycktekniker och guidning om papperstapetens historia i Sverige, från 1500-tal till 1980-tal. Anmälan till thomas.malmsten@gmail.com senast 14 okt.

Medlem: 130 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 07 Nov

NYA STADSMUSEET

OBS NY TID Stockholms Stadsmuseum vid Slussen har totalrenoverats. Nu har du möjlighet att se resultatet. Stockholms historia är ett äventyr.

Vi samlas kl.16.00 inne i museet och genom guidningen får vi uppleva stadsmuseet på ett nytt sätt. Anmälan till Gun Abrahamsson st.benhamra@gmail.com, tel 0735 622 549 senast 4 nov.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 25 Nov - 26 Nov 2019

Studiebesök och ölprovning i Danderyd

Kl.18.30 måndag eller tisdag 25 resp. 26 november samlas vi på Sätraängsvägen 134 för att besöka Danderyds bryggeri - ett mycket litet, lokalt bryggeri. Förutom att vi får se hur ölbryggning går till blir det ölprovning (5 sorter) och lite tilltugg

Bindande föranmälan till anita.andersson40@gmail.com tel 08 768 17 43 senast 15 nov

Medlem: 250 kr

Icke-medlem: 280 kr

• 08 Dec

LUCIAVANDRING

Vår traditionella Luciavandring utgår även detta år från Hägernäs station.

Vi samlas kl.11.00, vandrar runt sjön och gör ett besök i Rönninge by. Paus för medhavd matsäck. STF bjuder på värmande glögg och lussebullar. Anmälan: till Gun Abrahamsson st.benhamra@gmail.com, tel 0735 622 549 senast 5 dec.

• 19 Jan

Har du besökt Institutet Mittag-Leffler i Djursholm?

• 22 Jan

Ännu mera (skit-) intressant i Käppala

En favorit i repris! då vi återigen gör ett intressant studiebesök på Käppala, Lidingö, det stora reningsverket som tar hand om avloppsvattnet från mer än en halv miljon människor.

Kl. 13.00 samlas vi vid Käppalaverket, ”entré studiebesök”, Södra Kungsvägen 315 på Lidingö, alldeles vid Lidingöbanans station Gåshaga. Anmälan till thomas.malmsten@gmail.com, senast 13 jan.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 18 Feb

Vad gör man i riksdagen, egentligen? Besök riksdagshuset!

Sveriges riksdag som är Sveriges lagstiftande församling består av de av folket valda representanterna, till antalet 349 som leds av en talman. Riksdagsledamoten Per Lodenius hälsar även i vår inifrån Riksdagshuset, att han gärna möter upp för att besvara allas funderingar och guida runt i Riksdags huset.

Deltagarantalet är begränsat. Kl.18.15 samlas vi utanför Riksdagshusets entré på Riksgatan. Anmälan: till britt.engdahl@gmail.com, tel 0708-741584 senast 3 febr.

• 20 Feb

Årsmöte med STF Stockholm Nordost i Rådhuset Vaxholm

Rysshärjningarna – föredrag av Gunnar Lind, därefter sedvanliga årsmötesförhandlingar.

Anmälan till hanswaldeback@yahoo.se.