Bogesunds slott med vandring

STF Stockholm Nordost

21 Nov 2021

Inte medlem
Anmälan senast 14 nov till lagjan66@gmail.com . Begränsat antal platser, först till kvarn gäller. Transport: Buss 670 avgår kl 11:24 från Danderyds sjukhus, hållplatsläge F Bussbyte, Kulla vägskäl Buss 681 kl 11:43 mot Vaxholm, Ankomst Bogesunds gård kl 11:54 250 meter promenad från bussen till slottet Alternativt egen bil, P-platser finns vid slottet eller vandrarhemmet. För vem? Alla, men slottet är ej handikappanpassat och vägen vi vandrar är en skogsstig. Tänk på: Kläder efter väder. En vandring i november kan innebära både regn, snö och lerigt underlag. Medtag gärna något att dricka under vandringen. Uppge vid anmälan eventuella allergier inför fikat.
Bogesunds slott med anor från 1640-talet har många kvarvarande detaljer från 1600-talet. En tillbyggnad på 1860-talet ändrade slottets utseende exteriört till en medeltidsromantisk stil, men de centrala delarna är ännu från 1600-talet. Vi kommer att få höra mer om slottets spännande historia under en guidad tur genom slottets olika delar. Turen tar cirka en timme. Slottet har flera våningar och är tyvärr inte handikappanpassat. Efter den guidade turen går vi Lilla slottsrundan, en drygt 3 km lång vandring genom blandskogen som erbjuder rika natur- och friluftsmöjligheter. Sedan 2015 är Bogesundslandet klassat som naturreservat. Vi ser glimtar av havet vid Karlsuddsviken och Stensuddsviken. Efter en dryg timme anländer vi till STF Bogesunds slottsvandrarhem cirka 1430 där vi kan ta gemensam fika till självkostnadspris.
  • Senaste datum för anmälan: 14/11
  • Samling: På entrétrappan till slottet , 12:00
  • Plats: Bogesund
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Jan-Erik Lagervall, lagjan66@gmail.com

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 21 Nov 2021

Bogesunds slott med vandring

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 11 Dec 2021

Luciavandring 2021

Traditionsenlig luciavandring runt Österskär lördagen den 11 december med start vid station Tunagård kl 11.00. Infartsparkering finns och tåget mot Österskär anländer kl 10.56. Vi går medsols utefter vattnet runt halvön och stannar för fikapaus vid Österskärs Havsbad Solbrännan. STF bjuder på glögg och pepparkakor. På tillbakavägen gör vi ett stopp vid Tunaborgen och fortsätter sedan tillbaka till station Tunagård. Lättgången vandring ca 5 km. Medtag matsäck.

Anmälan senast den 7 december till marianne.arnetz@outlook.com

Medlem: Gratis