Arninge utvecklas-Vad kommer att hända?

STF Stockholm Nordost

06 Okt 2021

Inte medlem
Vid parkeringen framför XXL 6 oktober 2021 kl. 12.00. Anmälan: senast 1 oktober till lagjan66@gmail.com.
Området runt Arninge utvecklas i snabb takt. Inom några år kommer området att ha förändrats mycket. Följ med på en vandring kring Arninge och få mer kunskap om vilka utvecklingsplaner som finns på kort och lång sikt samt vad som redan realiserats. Vi vandrar ca 6 km från XXL parkeringen och drar oss upp mot Ullnasjön och vandrar på spängerna i Strandskogens höstskrud vid Ullna Strand, går sedan via Hägerneholms gård innan vi går genom industriområdet tillbaka till startpunkten. Längs vägen kommer en representant från Täby kommun att berätta om utvecklingsplanerna för Arninge. Tänk gärna på att oktobervädret kan vara ombytligt och att anpassa klädsel efter väder. Turen beräknas ta drygt två timmar. Ta gärna med något att dricka.
  • Senaste datum för anmälan: 01/10
  • Samling: Vid parkeringen framför XXL 6 oktober 2021 kl. 12.00 , 12:00
  • Plats: Täby
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Jan-Erik Lagervall

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 19 Sep 2021

Vandra Roslagsleden etapp 6

Vi fortsätter att vandra olika etapper av Roslagsleden. Denna gång blir det norra delen av etapp 6. Vi samlas vid busstation buss nr 620 kl 11.20. Bussen går kl 11.30 Framme vid Bodal kl 12.16 Vandringen är ca 8 km till Penningby. Där finns flera bussar tillbaka till Åkersberga. Matsäck för 2 raster. Regnjacka kanske behövs (man vet aldrig).

Vi samlas vid busstation i Åkersberga kl. 11.20 för färd med buss 620 kl.11.30 till Bodal. Anmälan till Ingalill Timgren ingalillt@hotmail.com eller SMS 0708-102 640

• 06 Okt 2021

Okt

Arninge utvecklas-Vad kommer att hända?

• 13 Okt 2021

Hagby ÅVC

Hagby återvinningscentral i Täby är SÖRAB:s största och mest välbesökta ÅVC eftersom invånarna i kommunerna Danderyd, Järfälla, Lidingö, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Täby, Upplands Väsby och Vallentuna är duktiga på att hålla rent och snyggt. Här kan man utan kostnad lämna förutom skräp typ grovavfall, trädgårdsavfall, el-avfall eller farligt avfall även användbara prylar och textilier till återbruk. Vi får en genomgång av verksamheten av Ylva Grill. Deltagarantalet är begränsat.

Samling vid stora ingången. Anmälan till info@swlab.se.

• 16 Okt 2021

Danderydsbiennalen-Demokratijubileum

Kulturvandring - Vad kan husen berätta? En vandring bland husen i Djursholm, både från samhällets ungdom och senare tidsepoker. Man har med eget fika, är beredd på att det kan bli backar och trappor att gå i och har kläder för väder. Promenaden blir c:a 3 km. Vandringen är ett samarbete mellan STF Stockholm Nordost och SPF Idun, Danderyd. Och som vanligt också i samarbete med Studiefrämjandet. Biennalen erbjuder även ett stort antal övriga aktiviteter, se https://www.danderyd.se/ovriga-verksamheter/demokratijubileum/kulturbiennalen/

Samling busskuren vid Djursholms Torg 16 oktober kl. 10. Anmälan: senast 13 oktober till ulla.giertz@gmail.com, tel 0706-05 30 18