Veldi ”Svets och CNC utbildning”*

STF Södra Vätterbygden

26 Mar

Inte medlem
Torsdag 26/3 kl. 15.00. Samling vid Ekhagsringen 11, buss 2, hållplats Resedastigen. Anmälan till Anders Larsson, 0761- 76 49 40, anderslarsson205@gmail.com
En bärande grund för Veldis arbetssätt är symbiosen mellan företag och industriutbildningar. Varje industriföretag är i behov av kompetenta medarbetare från våra utbildningar, samtidigt som eleverna behöver lära sig av industrierna på plats ute i verkligheten. Vi får en visning i lokalerna med verklig industriell studieverkstad, teoretisk genomgång av företagets syn på branschen med utbildning samt historik. Kaffe serveras.
  • Senaste datum för anmälan: 20/03
  • Samling: 15:00
  • Plats: Ekhagsringen 11
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Anders Larsson mob. 0761 76 49 40

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 05 Feb

Årsmöte

Sedvanliga förhandlingar. Motioner ska ha inkommit till styrelsen senast en månad före årsmötet. Årsmöteshandlingar kommer att finnas på hemsidan ca: två veckor före mötet. På hemsidan finns också stadgar och tidigare års verksamhetsberättelser. Bildkavalkad från föregående års aktiviteter. Kommunalrådet Peter Jutterström medverkar i ett föredrag. Föreningen bjuder på fika

Onsdag 5/2 kl. 19.00. plats Immanuelskyrkan, Oxtorgsgatan 15 Jönköping. Anmälan senast 4/2: Rose-Marie Eriksson 036–13 82 06, Anders Larsson 0761–76 49 40, eller till stfsodravatterbygden@stfturist.se

• 11 Feb

Cykelpoolen ”en helhetslösning”*

Vi riktar oss till alla som känner att en cykelpool hade varit något som de som vistas i lokalerna kunde ha nytta av t ex. fastighetsbolag, bostadsrättsföreningar som önskar en smidig lösning för att enkelt dela cyklar i huset. Eric Sjögren berättar om företagets historia och verksamhet.

Tisdag 11/2 kl. 18.00, samling vid Science Park ingång Gjuterigatan 9 Jkpg. Anmälan till Anders Larsson 0761 76 49 40, anderslarsson205@gmail.com

• 26 Feb

Vad gör dom på Rådhuset*

Kommunalrådet Mona Forsberg tar emot oss och berättar om arbetet i rådhuset. Efter rundvandringen finns möjligheter till frågor i samband med fika.

Onsdag 26/2 kl. 18.00. samling i Rådhusets entrè. Anmälan Hans-Olof Görebrant 0730-83 40 70, hogsl@telia.com senast 20/2.

• 05 Mar

Jnytt- Smålands största nyhetssajt. *

Jnytt är Smålands största nyhetssajt med över 60 000 besökare om dagen och 120 000 unika besökare i veckan. Personalen i den fem personer stora redaktionen uppdaterar sajten 365 dagar om året. Donald Sandström visar oss runt på redaktionen samt redovisar historiken sedan starten.

Torsdag 5/3 kl. 18.00. Samling Skolgatan 24 Jkpg. Anmälan till Anders Larsson 0761 76 49 40 anderslarsson205@gmail.com

• 14 Mar

Konstnären Mario Rojas*

Vi besöker skulptören Mario Rojas i hans ateljé på Ebba Ramsays väg 108. Mario är en kreativ och spännande konstnär som arbetar med skulptur i olika material bl.a. keramik. I hans senaste projekt har han experimenterat med former och akustisk teknik och skapat personliga tolkningar av sammansatta kärl som ger visslande ljud – ”visslande kärl”. Dessa visades i höstas på konstnärshuset Svavel. Mario har fått många stipendier bl.a. Jönköpings kulturstipendium. En av hans offentliga utsmyckningar är minnesmärket över de s.k. ”Tattarkravallerna” på Hovrättstorget i Jönköping. Mario kommer att live visa oss hur han arbetar med en skulptur så att vi får se och uppleva hela processen. Du kan läsa lite om Mario i JP: https://www.jp.se/article/mario-rojas-fyller-50/

Lördag 14/3 kl. 15.00. Anmälan senast 7/3: Börje Nieroth, borje.nieroth@gmail.com, 070 446 35 54 Samling vid Ebba Ramsays väg 108. (Buss nr 17 från centrum.)” Begränsat antal deltagare.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 26 Mar

Veldi ”Svets och CNC utbildning”*

• 29 Mar

Dalénmuseet i Stenstorp*

Gustaf Dalén var känd som en finurlig man och hans företag AGA hade en fantastisk repertoar av produkter som finns att se på museet: fyrar, grytor, spisar, bilar, bioprojektorer, radio, TV, bil, laser osv. och kan tom ståta med en fungerande produkt på månen! Mer info http://www.dalenmuseet.se/

Söndag 29/3 13.00 i Stenstorp eller 11.45 vid Studiefrämjandet. Det går att ta tåg direkt till Stenstorp Järnvg. 27 (nuv.tidtab. fr Huskv 11:46) Anmälan senast 20/3: Peter Isoz, 0708–86 94 20 alt. peter.isoz@telia.com. Museets Entréavgift 80kr

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 14 Apr

2020

Jönköpings Fiskeribiolog AB - inriktning på fiske-, vattenvård och fiskundersökningar *

Genom att kombinera biologi, teknik och juridik binder vi samman och förbättrar förutsättningarna för livet i vatten. Vi kan vara med under hela kedjan från förprojektering, samråd och detaljprojektering via anmälan/tillståndsansökan och prövning enligt miljöbalken till medverkan vid utförandet. Grundare och chef Per Sjöstrand berättar om företaget

Tisdag 14/4 kl. 17.00. Samling vid Science Park ingång Gjuterigatan 9 Jkpg. Anmälan till Anders Larsson, 0761 76 49 40, anderslarsson205@gmail.com

• 19 Apr

Vandring till utsikten på Huskvarnaberget

Vi går uppför berget mot den underbara utsikten ut över Vätterbygden och där intar vi vår medhavda matsäck. Vandringen börjar med en kraftig stigning, och som helhet går vi tre kilometer.

Söndag 19/4 kl. 17:00, info: Roger Storm 0705-46-56-97, rogerstorm.rs@gmail.com , samling vid Huskvarna stadspark / vägen upp till IKHP.

• 05 Maj

Jaktia Hulukvarns Arena*

Välkommen till norra Europas största inomhusarena för jakt, skytte, hund, fiske och fritid. Sveriges modernaste inomhusanläggning öppnar för skytte med riktiga kulvapen och skarp ammunition. Sveriges första lerduvebana inomhus. Presentation av anläggningen och rundvandring samt tid för fika och frågor till vår guide

Tisdag 5/5 kl. 18.00. Samling vid Jaktia Hulukvarns Arena Jönköping, alt. Studiefrämjandet, Rosenbergsg. kl. 17.15. Anmälan senast 3/5 till Anders Larsson 0761-76 49 40, anderslarsson205@gmail.com.

• 09 Maj

Invigning av Sjöboleden Bottnaryd

Sjöboleden, strax norr om Bottnaryd är en 7,3 km lång kulturoch naturstig, skyltad med information om sevärdheter och traktens kulturhistoria. Bottnaryds hembygdsförening har utformat leden i samarbete med Jönköpings länsmuseum och Jönköpings kommun. Medtag fika och dryck

Lördag 9/5, (tid meddelas senare). Samling vid Bottnaryds Idrottsplats alt. Studiefrämjandet Jönköping för samåkning. Info: Hans Holmberg 0761- 10 50 70, hans@sjonabild.se

• 17 Maj

Vandring Mullsjö Nykyrka, Ryfors

Vi startar vid Mullsjö Nykyrka och går utmed de 110 gamla fiskodlingsdammarna, över Stråken, under järnvägsbron vidare genom Ryfors gammelskog, på spänger genom träsk, in i gammal hålväg och förbi Trollsjön. En fin vandring genom mycket unik och vacker natur.

Söndag 17/5. Samling vid Studiefrämjandet kl. 09.00 alt. Nykyrka kl. 09.30. Ta gärna med fika för två pauser. Info: Peter Isoz, peter.isoz@telia.com, 0708-86 94 20.

• 19 Maj

Dagsutflykt till Västervik

Bussen tar oss till Västervik, där vi besöker Ljusstöperiet vid Gränsö slott, äter lunch på nya restaurang Slottsholmen. Vi gör en båtutflykt och avslutar dagen med en stadsvandring och en lokal guide som berättar om den snart 600 år gamla staden och även visar väggmålningarna från 2019. Ytterligare information på årsmötet och eventuell intresseanmälan.

Tisdagen den 19 maj. Kontakta : Hans-Olof Görebrant för mer information, kostnad och anmälan: 0730- 83 40 70, hogsl@telia.com

Medlem: Pris ej bestämt

• 24 Maj

Vandring vid Uvaberget Tenhult

Vi går först upp till utsikten för att blicka ut över Tenhultssjön. Vi vandrar sedan ned över ängarna till en udde i sjön. Här intar vi vår medhavda matsäck. Vandring totalt 3 kilometer

Söndag 24 / 5 kl. 17:00, samling på Tenhults torg vid Coop. Eventuellt samåkning. Info: Roger Storm 0705-46 56 97, rogerstorm.rs@gmail.com

• 04 Jun

Skärstad Hembygdsförenings museum Kaxholmen

Bengt Stener hälsar oss välkomna och berättar om föreningens verksamhet och museet, vilket från början byggdes för Jönköping-Gripenberg järnvägslok ”Nian”. I Museets park finns en tröskverksvandring från 1874. I en annan byggnad finns jordbruksredskap mm. Ta gärna med fika.

Torsdag 4/6 kl. 1800 (19.00). Vistakullevägen intill butik Grafitgrå och Hunnerydsbadet som är hållplats för buss 101 som går från resecentrum. Info: Mats Höglund 0705- 67 38 51 mats38hoglund@gmail.com

• 24 Jun

Vandring Taberg

Taberg, Berget, som är både naturreservat och Natura 2000 område har mycket att erbjuda. Lite beroende på väder gör vi en vandring i brant terräng, delvis utanför de vanliga stigarna, med natur- och kulturinformation

Onsdag 24/6 kl. 18.00. Samling vid järnvägsstationen i Taberg. Info: P-O Jern 070 379 33 25. Glöm inte att ta med fika.