Just nu har vår fjällbokning och kundservice långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Tjuvanabben Bankeryd

Låglandsvandring 1

STF Södra Vätterbygden

17 Aug

Aug

Måndag 17/8 kl. 9.30. Samling Domsands p-plats. Medtag fika. Medarrangör Saab seniorerna.
Vandring 6 km i varierad naturmiljö.
  • Samling: Domsands p-plats , 09:30
  • Plats: Bankeryd
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Peter, 0708–869420 alt. peter.isoz@telia.com.

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 17 Aug

Tjuvanabben Bankeryd

Vandring 6 km i varierad naturmiljö.

• 23 Aug

Jönköpings Segelflygklubb

Vi besöker Ödestugu Segelflygklubb strax söder om Ödestugu samhälle och får visning av plan och information om verksamheten. Lite historia: 1933 startade Jönköpings flygklubb och använde flygfältet på A6 som bas. 1935 blev segelflygarnas första flygplan ”Loppan” klart och den första starten med glidflygplanet skedde 30 juli samma år. Man flyttade även ner till det nybyggda Jönköpings flygfält som invigdes i augusti samma år. 1971 började flygklubbens dåvarande segelflygsektion nyttja fältet i Ödestugu fullt ut. 1973 splittrades flygklubben och Jönköpings segelflygklubb bildades. Ödestugu lämpar sig bra för segelflygning då det är lätt att ta sig ur kontrollerad luft och flyga i så kallad fri luft (utan krav på kontakt med flygledning under 3000m) och markens beskaffenhet i vår del av Småland gör att vi har mycket goda förutsättningar för bra termik (stigande varmluft) som vi använder när vi flyger. Klubben har för närvarande fyra segelflygplan, ett bogserflygplan och en motorseglare + några privatägda flygplan. Vi är trots vår storlek (100-talet medlemmar med 30-50 aktivt flygande) en av de mest aktiva klubbarna i Sverige om man tittar på flygtid. Är du intresserad av att prova på att flyga eller ta ett certifikat så hjälper vi gärna till. Vi säljer även presentflygningar och kan göra provlektioner med grupper om så önskas.

Söndagen 23 /8 kl.10:00. Samling vid klubbstugan på flygfältet i Ödestugu. Medtag egen kaffekorg är lämpligt. Kaffe/dricka och glass samt också frysmat för Micro finns att köpa. Är du nyfiken på att flyga i ett fantastiskt landskap med endast vindbrus som ljud och naturen som motor är du varmt välkommen kontakta oss. Ring Susanne 070-742 11 90. Rabatterat flygpris. Vid många bokningar eller vid olämpligt väder kan flygningen få ske annan helg.

• 06 Sep

Svampens dag, exkursion till Ubbarp mellan Barnarp Tenhult

Svampens dag firar vi genom att söka av denna lättillgänglig å fina barr gammelskog på allt gott. Efterföljande artgenomgång genomförs av Anders Strandh och Hans Holmberg när ni andra fikar och antecknar. Välkomna.

Söndag 6/9 kl. 09:30 - 13:00. Medarrangör Södra Vätterbygdens svampklubb. Medtag fika och gärna svampkorg.

• 09 Sep

Svampexkursion för nybörjare, *

Vi plockar svamp från kl. 17-18 och sen kommer den klassiska artgenomgången då ca 10 perfekta nybörjarmatsvampar lärs ut. Ta med fika och anteckningsblock så blir kvällen lyckad. Solen går ner kl. 19.37 så senast kl. 20 går vi hem oavsett hur trevligt svampsnack vi har. Välkomna!

Onsdag 9/9 kl. 17:00. Medarrangör Södra Vätterbygdens svampklubb. Samling vid ”parkeringsplatsen för samåkning” intill Göteborgsvägen vid infarten till Axamoskogen/badet eller vid parkeringsplatsen vid parkeringsplatsen naturreservatet Skams hål.

• 12 Sep

STF Vandringens dag, Västersjön runt

Vandringens dag 12 september-20 STF Södra Vätterbygden Vi går en promenad runt Västersjön, vid Västersjön finns en populär badplats som inbjuder till sensommarlekar om vädret är med oss. Rundan börjar vid badplatsen, längs med Jönköpings Flygplats, förbi fritidshusbebyggelsen och sedan tillbaka till badplatsen där det kan vara lämpligt att grilla eller ta en fika. Promenaden runt Västersjön är 4 km. Under promenaden har vi en tipspromenad samt kunskap om naturen, allemansrätten samt om STF:s program över hela landet. En visning av den lokala verksamheten presenteras vid start och mål platsen vid badplatsen. Busslinje 27 går till hållplats Hedenstorps industriområde, sen en promenad till Västersjön.

Icke-medlem: Gratis

• 13 Sep

Vandring Masugnsstigen till Tabergs Toppstuga.

Vi vandrar den gamla Masungsstigen till Tabergs toppstuga

Söndagen 13/9 kl. 10:00. Info: Roger Storm 0705–465697, rogerstorm.rs@gmail.com Samling: Tabergs station vid parkeringen. Medtag egen kaffekorg är lämpligt. Är Topp stugan öppen finns möjlighet att handla där. Klädsel: Bekväma skor och oömma kläder. Obs! Brant stigning.