STF Vandringens dag, Rosenlundspromenaden

STF Södra Vätterbygden

14 Sep

2019

Söndag 14/9 - 2019 kl.10:00 Rosariets område vid Rosenlunds herrgård, start och mål mellan 10.00 – 13.00.
Den 14 september 2019 går startskottet för STF:s aktivitet Vandringens dag. Ambitionen är att vi årligen ska genomföra detta event och alltid den 2: a lördagen i september. Syftet med dagen är att få så många som möjligt att ge sig ut och vandra, att i allmänhet uppmärksamma vandring och i synnerhet med STF som inspiratör. Vi vill dela med oss av våra vandringskunskaper och på sikt skapa en landsomfattande återkommande vandringsdag. Promenaden går längs Rosenlunds bankars naturreservat bort mot Elmiafältet, och vidare längs Skrämmabäcken mot Österängsravinen. Nästa sträcka är Ekhagens parkområde med bokskog, vidare tillbaka igenom Ekhagen, Rosenlunds bostadsområde. Vi finns på plats för att visa upp vår förening.
  • Samling: Rosariets område vid Rosenlunds herrgård , 10:00
  • Plats: Rosenlund
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Anders Larsson, 0761-76 49 40

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 26 Jun 2019

Tabergsvandring

Taberg, Berget, som är både naturreservat och Natura 2000 område har mycket att erbjuda den natur- och kulturintresserade. Vi gör här en kvällsvandring i brant terräng, delvis utanför de vanliga stigarna, med natur och kulturinformation, milsvidd utsikt och lite motion (130 höjdmetrar). Ta med fika. Samling vid järnvägsstationen i Taberg.

Onsdag 26/6 kl. 18.00 . Ta med fika. Samling vid järnvägsstationen i Taberg.

Icke-medlem: Gratis

• 20 Aug

Aug

Lillåleden – tätortsnära vandringsled i Bankeryd*

Vi går en sträcka ifrån Kortebovägen till Vidablick och tillbaka på leden. Lillåleden är en tätortsnära vandringsled på 2,6 km som går mellan parkeringen vid Attarpsbadet och Vättern. Lillåleden började byggas hösten 2018 efter önskemål av föreningar och allmänhet. Hembygdsföreningen och Naturskyddsföreningen har varit aktiva i planeringen och gjort informationsskyltar om natur och kultur längs med ån.

Tisdag 20/8 2019 kl. 18.00. Samling vid Furuviks idrottsplatsparkering Verkstadsvägen 2, Bankeryd. För mer information och önskan om samåkning ifrån Studiefrämjandet Rosenbergsgatan 6 Jönköping kl. 17.15 kontakta Anders.

• 27 Aug

Aug

Vistakulle vingård*

Vid gamla Vistakulle Turisthotell och på Vistakulle fruktodling odlar Veronica och Anders Åberg vindruvor. De berättar om det omfattande arbetet i vingården och druvornas utveckling. Druvorna börjar mogna i juli-augusti och skördas i september-oktober. Sedan ska vin produceras, vilket sker i ett vineri i gamla Giseboskolan.

Tisdag 27/8 kl. 17.00. Anmälan senast 23/8: Mats Höglund, 070 5 673 851, mats38hoglund@gmail.com. (Meddela eventuellt önskemål om samåkning.) Vi träffas vid Vistakulle Fruktodling och Gårdsbutik. Ta gärna med fika.

• 03 Sep

Granshult Västergård*

Simon Jonegård hälsar oss välkomna till gården som gått i släkten i sex generationer. Här frodas mångbruket med hästar, kor, får, höns, bin, jord- och skogsbruk samt en liten gårdsbutik. Simon är egenföretagare inom landsbygdsutveckling och landskapsförvaltning. Med hjälp av solceller produceras energi. Fika finns att köpa på plats.

Tisdag 3/9 kl. 17.00. Anmälan senast 30/8: Mats Höglund, 0705 673 851, mats38hoglund@gmail.com. Meddela även eventuellt önskemål om samåkning. Vägbeskrivning: Vid Prinseryd söder om Bankeryds kyrka sväng vänster vid skylt Granshult under väg 195). Vid T-korset inne i byn sväng höger och följ sedan vägen genom byn och uppför backen ca 700 m. Vid ett stort gult hus och en stor ladugård är du framme.

• 08 Sep

Bocka stenen i Rogbergatrakten, vandring

Vi vandrar i skogen tur o retur cirka 3 km, delvis på spänger över en mosse. Vid denna mycket speciella sten intar vi vår medhavda matsäck. En liten historia om stenen blir det. Kläder tar vi på oss efter vädret.

Söndagen 8/9 klockan 10:00. Samling vid Rogberga kyrka, vid ev. samåkning kontakta Roger. Medtag matsäck.

• 14 Sep

STF Vandringens dag, Rosenlundspromenaden

• 16 Sep

Stora Hotellet*

Direktör Carl-Henrik Nilsson hälsar oss välkomna till det ombyggda och renoverade hotellet som invigdes 1860.Vi får information om verksamheten och en rundvandring där vi bland annat får se den nya övre våningen. Vi bjuds på kaffe.

Måndag 16/9 kl. 18.00. Samling i Stora Hotellets entré. Anmälan senast 5/9: Hans-Olof Görebrant 073 08 340 70, mejl: hogsl@telia.com

• 26 Sep

2019

Kristine kyrka – som överlevde branden*

Invigningen skedde 1673 och tornet färdigställdes först 1686. Det var betydligt högre än det som kyrkan har i dag. Detta torn liksom övriga kyrkan förstördes i en storbrand 1790. Kyrkan har genomgått ett antal renoveringar; 1877–1878, då den försågs med ett runt fönster åt öster, nytt golv, nytt altare och gasledning införd. Christer Wadman berättar och visar oss runt i kyrkan. För den som vill upp i tornet och se utsikten går det bra.

Torsdag 26/9 2019 kl. 15.00. Samling på kyrkbacken Östra Storgatan 43 Jönköping. Anmälan till Kristina Trymell Persson mobil 0708 57 57 61, kristina.trymell@gmail.com senast 24/9 2019.

• 03 Okt

2019

Jesper Design* "Design är själva mötesplatsen för vad som kan se ut som motsatser”

Jesper Ståhl är en svensk frilansdesigner som innehar en master i design från Royal College off Art i London. Hans portfölj omfattar produkter från allt från redskap, verktyg och bestick till möbler, belysning och elektroniska produkter. En tydlig skandinavisk enkelhet, men ofta med personlig vridning och en utmärkt exekvering. Jesper kommer att berätta om design och visa oss runt i studion. Kaffe serveras.

Torsdag 3/10 2019 kl. 15.00, samling S. Strandgatan 19, Jönköping. Anmälan till Anders senast 1/10 2019. Mejl: anderslarsson56@live.se, tel. 0761-76 49 40.

• 07 Okt

Gårdar på väster*

Bo E Karlson visar bilder och berättar om gårdar väster om Jönköping. till exempel Torpa Herrgård, Bäckalycke Herrgård, Klämmenstorps gård och Björnebergs gård.

Måndag 7/10 kl. 18.30. Studiefrämjandet Rosenbergsgatan 6, Jönköping. Kostnad: 30 kronor inkl. fika. Anmälan senast 30/9 Hans-Olof Görebrant hogsl@telia.com , 073 08 340 70

Medlem: 30 kr

Icke-medlem: 30 kr

• 21 Okt

Maskin Mekano AB – ett familjeföretag i tiden*

Maskin Mekano grundades 1956 i Hovslätt söder om Jönköping av två bröder. Efter ett antal olika ägarbilder under 1980- och 90-talet är Maskin Mekano sedan 1997 helägt av familjen Smedenman. Maskin Mekano är ett familjeföretag i den expansiva Jönköpingsregionen. Sedan 1956 har vi levererat gedigen utrustning till entreprenadbranschen. Vi har valt att fokusera på mobil kvalificerad siktning. Vd Daniel Smedenman berättar och visar oss företaget. Kaffe serveras

Måndag 21/10 2019 kl. 18.00. Samling vid Maskin Mekano, Huluängsvägen 7 Hovslätt. Anmälan till Anders senast 18/10 2019.

• 19 Nov

Husqvarna AB, Fabriksvisning

Husqvarna AB må vara en av de äldsta industrierna i kommunen men det märks inte idag, och det har hänt mycket bara de senaste åren. Monotona jobb är mer o mer ersatt med robotar. Peter Bååth guidar oss i den nya avancerade tillverkningslinan av olika sågkedjor.

Tisdag 19/11 kl.13.00 Samling Fabriksgrinden Husqvarna AB. Anmälan senast 12/11 till Peter.

• 20 Nov

Lindströms Bil*

Lindströms Bil är auktoriserade återförsäljare för Toyota och Lexus och startade i Jönköping 2013. Platschefen Stefan Erixson kommer att berätta vad som händer i bilbranschen och hur Toyota ser på vår framtida mobilitet! Toyota är marknadsledare på elhybridbilar i världen och Stefan kommer att berätta mer om vad det innebär för miljön och kostnader för att äga bil.

Onsdagen den 20/11 kl. 18.00. Samling vid Lindströms Bil, Granitvägen 2 Jönköping. Fika kommer att serveras. Anmälan senast 18/11 till Rose-Marie