Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och nu kämpar vi för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

200329 Dalénmuseet i Stenstorp*

STF Södra Vätterbygden

29 Mar

Inte medlem
Söndag 29/3 13.00 i Stenstorp eller 11.45 vid Studiefrämjandet. Det går att ta tåg direkt till Stenstorp Järnvg. 27 (nuv.tidtab. fr Huskv 11:46) Anmälan senast 20/3: Peter Isoz, 0708–86 94 20 alt. peter.isoz@telia.com. Museets Entréavgift 80kr
Gustaf Dalén var känd som en finurlig man och hans företag AGA hade en fantastisk repertoar av produkter som finns att se på museet: fyrar, grytor, spisar, bilar, bioprojektorer, radio, TV, bil, laser osv. och kan tom ståta med en fungerande produkt på månen! Mer info http://www.dalenmuseet.se/
  • Senaste datum för anmälan: 20/03
  • Samling: Dalenmuseet, Tingshuset, Stenstorp , 13:00
  • Plats: Dalenmuseet Stenstorp
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 29 Mar

200329 Dalénmuseet i Stenstorp*

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 19 Apr

Vandring till utsikten på Huskvarnaberget

Vi går uppför berget mot den underbara utsikten ut över Vätterbygden och där intar vi vår medhavda matsäck. Vandringen börjar med en kraftig stigning, och som helhet går vi tre kilometer.

Söndag 19/4 kl. 17:00, info: Roger Storm 0705-46-56-97, rogerstorm.rs@gmail.com , samling vid Huskvarna stadspark / vägen upp till IKHP.

• 05 Maj

Jaktia Hulukvarns Arena*

Välkommen till norra Europas största inomhusarena för jakt, skytte, hund, fiske och fritid. Sveriges modernaste inomhusanläggning öppnar för skytte med riktiga kulvapen och skarp ammunition. Sveriges första lerduvebana inomhus. Presentation av anläggningen och rundvandring samt tid för fika och frågor till vår guide

Tisdag 5/5 kl. 18.00. Samling vid Jaktia Hulukvarns Arena Jönköping, alt. Studiefrämjandet, Rosenbergsg. kl. 17.15. Anmälan senast 3/5 till Anders Larsson 0761-76 49 40, anderslarsson205@gmail.com.

• 09 Maj

Invigning av Sjöboleden Bottnaryd

Sjöboleden, strax norr om Bottnaryd är en 7,3 km lång kulturoch naturstig, skyltad med information om sevärdheter och traktens kulturhistoria. Bottnaryds hembygdsförening har utformat leden i samarbete med Jönköpings länsmuseum och Jönköpings kommun. Medtag fika och dryck

Lördag 9/5, (tid meddelas senare). Samling vid Bottnaryds Idrottsplats alt. Studiefrämjandet Jönköping för samåkning. Info: Hans Holmberg 0761- 10 50 70, hans@sjonabild.se

• 17 Maj

Vandring Mullsjö Nykyrka, Ryfors

Vi startar vid Mullsjö Nykyrka och går utmed de 110 gamla fiskodlingsdammarna, över Stråken, under järnvägsbron vidare genom Ryfors gammelskog, på spänger genom träsk, in i gammal hålväg och förbi Trollsjön. En fin vandring genom mycket unik och vacker natur.

Söndag 17/5. Samling vid Studiefrämjandet kl. 09.00 alt. Nykyrka kl. 09.30. Ta gärna med fika för två pauser. Info: Peter Isoz, peter.isoz@telia.com, 0708-86 94 20.

• 19 Maj

Dagsutflykt till Västervik

Bussen tar oss till Västervik, där vi besöker Ljusstöperiet vid Gränsö slott, äter lunch på nya restaurang Slottsholmen. Vi gör en båtutflykt och avslutar dagen med en stadsvandring och en lokal guide som berättar om den snart 600 år gamla staden och även visar väggmålningarna från 2019. Ytterligare information på årsmötet och eventuell intresseanmälan.

Tisdagen den 19 maj. Kontakta : Hans-Olof Görebrant för mer information, kostnad och anmälan: 0730- 83 40 70, hogsl@telia.com

Medlem: Pris ej bestämt

• 24 Maj

Vandring vid Uvaberget Tenhult

Vi går först upp till utsikten för att blicka ut över Tenhultssjön. Vi vandrar sedan ned över ängarna till en udde i sjön. Här intar vi vår medhavda matsäck. Vandring totalt 3 kilometer

Söndag 24 / 5 kl. 17:00, samling på Tenhults torg vid Coop. Eventuellt samåkning. Info: Roger Storm 0705-46 56 97, rogerstorm.rs@gmail.com

• 04 Jun

Skärstad Hembygdsförenings museum Kaxholmen

Bengt Stener hälsar oss välkomna och berättar om föreningens verksamhet och museet, vilket från början byggdes för Jönköping-Gripenberg järnvägslok ”Nian”. I Museets park finns en tröskverksvandring från 1874. I en annan byggnad finns jordbruksredskap mm. Ta gärna med fika.

Torsdag 4/6 kl. 1800 (19.00). Vistakullevägen intill butik Grafitgrå och Hunnerydsbadet som är hållplats för buss 101 som går från resecentrum. Info: Mats Höglund 0705- 67 38 51 mats38hoglund@gmail.com

• 24 Jun

Vandring Taberg

Taberg, Berget, som är både naturreservat och Natura 2000 område har mycket att erbjuda. Lite beroende på väder gör vi en vandring i brant terräng, delvis utanför de vanliga stigarna, med natur- och kulturinformation

Onsdag 24/6 kl. 18.00. Samling vid järnvägsstationen i Taberg. Info: P-O Jern 070 379 33 25. Glöm inte att ta med fika.