Vinprovning

STF Södra Uppland

15 Nov

Inte medlem
Kl. 19.00 Häggviksvägen 23, ca 150 m öster om Häggviks station. Programansvarig: Tage Eriksson, tel. 076-830 76 36. Bindande föranmälan till Tage, tage.eriksson@telia.com, senast 8/11. Begränsat deltagarantal. När du fått bekräftelse att anmälan är mottagen, swisha avgiften till Tage eller sätt in den på pg 25 02 43-3. Glöm inte att ange namn!
Välkommen till en vinprovning där du får möjlighet att lära dig om några franska vinregioner och deras viner. Efter provningen serveras tilltugg. Vinprovningen leds, liksom vid tidigare tillfällen, av Jan Gällsjö som har 30 års erfarenhet av att bedöma viner och leda vinprovningar inom föreningen Munskänkarna. Priset inkluderar vi, tilltugg och lärdomar.
  • Plats: Sollentuna
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 02 Okt

Naturkaféet på Väsby gård på Järvafältet

Väsby Gård ligger inom promenadavstånd från Häggviks station och bjuder på fina omgivningar för cykelturer och vandringar i ett kulturlandskap. Naturkaféet på Väsby Gård håller öppet nästan varje söndag kl 11-15 under hösten med värme och billig fika, och STF Södra Uppland står för driften av kaféet ett par av dessa söndagar. Du är naturligtvis välkommen dit vilken söndag som helst men särskilt på ”våra”. Motionera mera!

• 11 Okt

Stadsvandring i Sigtuna

Sigtuna har varit Sveriges huvudstad och kyrkligt centrum. Här präglades de första svenska mynten. Sigtuna är nu en lugn stad med mycket gammal fin träbebyggelse men har genomgått både förfall och förnyelse. Vi tar er med genom Sigtunas tusenåriga historia och berättar om hur staden grundades, varför det byggdes så många kyrkor, om borgmästaren som väckte staden på nytt under 1700-talet och varför vi faktiskt vandrar på våra kulturlager. Och så knackar vi på hos familjen Lundström. Guidad vandring cirka en timma.

Samling kl. 13.00 framför rådhuset vid Stora Torget. Programansvarig: Anders Hörding, tel. 070-294 89 30. Föranmälan till Anders, anders.hording@gmail, senast 4/10.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 15 Okt

Runblocket vid Ed och vandring runt Edssjön

Vi börjar med att titta till det pampiga runblocket vid Ed, en av de tre runstenar vi vårdar på uppdrag av Riksantikvarieämbetet. Blocket står vid en vikingatida färdväg och har vackra runslingor på två sidor. Därefter vandrar vi på stigar och småvägar förbi torpet Hjältartorp och herrgården Bisslinge med sina golfbanor. Över våtmarkerna vid Vibyåns utlopp i Edssjön är det spångat, och vi tittar till Edsåns rätt nygrävda krokiga lopp innan vi kommer till Antuna där Carl Jonas Love Almquist en gång bodde. Därifrån går vägen i stort sett längs sjökanten tillbaka till Eds kyrka.

Samling kl. 10.00 på p-platsen vid Eds kyrka. Programansvarig: Torsten Wallin, 076-145 77 36.

• 23 Okt

• 30 Okt

• 08 Nov

Diakoni i starka kvinnors sällskap

År 1851 öppnar Marie Cederschiöld sjukhus och utbildning för kvinnor. Hon är Sveriges första utbildade sjuksköterska och diakonissa och bidrar till en förändring av sjukvård, utbildning och kvinnors förutsättningar i samhället. Möt Marie, portsyster Maria, syster Greta på oblatbageriet, barnen i barnhemmet och många fler i Ersta museum. Mycket har hänt sedan 1851 men Ersta diakonis drivkraft är den samma då som nu; att se och hjälpa människor. Välkommen till en tidsresa i starka kvinnors sällskap. Guidad visning, ca en timma.

Samling kl. 13.15, Erstagatan 1M i det norra porthuset. Programansvarig: Gerd Wiklund, tel. 070-157 08 74. Föranmälan till Gerd, gerd.wiklund@gmail.com, senast 1/11. Begränsat deltagarantal.

Icke-medlem: 50 kr

• 15 Nov

Vinprovning

Medlem: 250 kr

Icke-medlem: 320 kr

• 05 Dec

Bildvisning Seychellerna

Seychellerna är ett land bestående av drygt 100 öar med oändligt mycket hav emellan, utkastat och isolerat i Indiska ocean en nordöst om Madagaskar. Turism är en viktig näringsgren, och det man har att erbjuda är sol, bad och snorkling, en unik natur och bra hotell men knappast hålligång. Liksom på andra isolerade platser i världen finns här växter och djur som är unika, t ex palmen coco-de-mer med världens största nöt och världens största landsköldpadda. Det marina livet är rikt. Anders Hörding visar bilder och berättar. Kaffe och glögg serveras.

Kl. 19.00 i Vilunda församlingshem, Vilundakyrkan vid Väsby Centrum. Programansvarig: Anders Hörding, tel. 070-294 89 30.